Jag är på g att måla huset och det är en glipa i burspråket. Vänster planka känns lite mjuk undertill. Det jobbiga är det är så mycket att riva ner så det tar emot. Men det är väl bara att göra?
Eller?

• Mjuk planka i burspråk markerad med röd linje visande en glipa i ett målat trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av ett blåmålat hus med burspråk där en röd cirkel markerar glipa på en möjligtvis skadad planka undertill.
    Skapa konto
  • Finger pekar på glipa i målat träburspråk där plankan ser mjuk och skadad ut.
    Skapa konto
Du kan ju missbruka utefog, försöka skruva ihop dom och gömma eländet med färg... men så mycket att riva ner är det väl ändå inte? :)

Jo men jag måste ju bort med två markiser, ta ner fönsterfoder och plank innan jag kommer fram till ”plankan” och sen måste jag ju skära nån vinkel i träet så det ligger tätt på.

B Blå baronen skrev:
Jo men jag måste ju bort med två markiser, ta ner fönsterfoder och plank innan jag kommer fram till ”plankan” och sen måste jag ju skära nån vinkel i träet så det ligger tätt på.
Jag skulle skarva i nederdelen. Såga av i 45 graders vinkel så vatten inte rinner in. Nedanför fönstret finns säkert en vågrät spikregel att skarva på så där är ett naturligt ställe för skarvet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle skarva i nederdelen. Såga av i 45 graders vinkel så vatten inte rinner in. Nedanför fönstret finns säkert en vågrät spikregel att skarva på så där är ett naturligt ställe för skarvet.
menar du så här typ?

• Husvägg med fönster där en röd cirkel med en pil illustrerar en 45-graders vinkel mot vindskivan.
    Skapa konto
Nej inte så.

• Gilla
nivv
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Nej inte så.
Hur ska jag göra?

B Blå baronen skrev:
menar du så här typ?
En vinkel på samma sätt som det är i underkant på panelbrädorna.

A andersmc skrev:
En vinkel på samma sätt som det är i underkant på panelbrädorna.
Men menar ni alltså 90 grader. Kapa den rakt av i höjd under fönstret? kanske 45 grader på planksidan?

Snittet skall ju vara horisontellt.

B Blå baronen skrev:
Men menar ni alltså 90 grader. Kapa den rakt av i höjd under fönstret? kanske 45 grader på planksidan?
Ja, 90⁰ sett från framsidan, men 45⁰ sett från sidan.

Unikt namn
Anvisningar ritade på en blå trävägg som visar en 90-graders vinkel och en 45-graders pil.
Skapa konto

Typ såhär.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A andersmc skrev:
A andersmc skrev:
Dum fråga men hur kapar man då? Ska jag ta väck lockpanelen under fönstret och så kapar jag den gamla brädan rakt ut horisontellt med en sticksåg? Funkar det eller ska man ha en annan såg? Tar väck den gamla, målar en ny bräda och spikar dit?

Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Typ såhär.
Härligt! Men glipan är ju även lite ovanför ditt streck.. men det fyller man med fog eller??

Så här:
Ritad illustration av en vertikal trästolpe med en horisontell fog för byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.