Byggahus.se

Måste jag byta 35 år gamla PEX-rör?

1. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 805 inlägg

svartöra

Medlem
    Jag ska renovera köket. I golvet går, förutom vattenledningarna till köksbänken, även vattenledningar till badrummet. Huset är enplans trähus byggt 1982 och vattenledningarna är av PEX.

Är 35 år så gammalt att det är nödvändigt att byta ledningarna?

Naturligtvis är det "lika bra när man ändå håller på" att såga upp spångolvet och byta alla ledningar mot nya rör-i-rör. Det är ju "ändå" en vattenskada vid vasken så lite spån ska "ändå" upp.

Nu har jag dock lärt mig att det där "när man ändå håller på så kan man lika gärna göra bla bla också" kan ta en hel del extra tid och arbete. :) I det här fallet skulle jag behöva såga upp golvet i hallen också, och ordna ett tillfälligt kopplingsutrymme i en toalett där jag skarvar de nya ledningarna på de gamla tills badrummet renoveras. Samt bryta upp halva köksgolvet istället för de 2-3 kvadratmetrarna som är vattenskadade.

Teknisk livslängd på nya PEX-ledningar ska vara minst 50 år, hittar jag i datablad hos Uponor och LK m fl. Men hur är det med ledningar från tidigt 80-tal?

2. E
    Medlem · 2 230 inlägg
    Om livslängden på rören från 80-talet är 90% av vad nya rör är så håller de i 10 år till. Surt att behöva göra om det nya köket efter bara 10 år för att rören sprungit läck och orsakat ännu en vattenskada.

Nu tror jag att rören med nästan all sannolikhet kommer hålla längre än 10 år till. Men med tanke på arbetsinsatsen nu kontra strulet vid en eventuell vattenskada... Jag skulle bytt rören.

3. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    När PEX lanserades så hade man många problem med både det ena och andra.

Byt medans du enkelt har chansen!

4. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 805 inlägg

svartöra

Medlem
    Nyfiken - har du själv träffat på några konstigheter i äldre PEX-installationer därute?

Håller givetvis med om att det är bäst att byta nu, och det var egentligen ursprungsplanen, men det drar iväg med arbetet och jag tänkte försöka vara lite mera faktabaserad istället för att hamna i "lika-gärna"-träsket. Ingen kan förstås garantera att just mina rör är bra i 10 år till, men någon kanske istället kan visa exempel på ruttna PEX-installationer från åttitalet. När jag googlat runt har jag inte sett några typfel precis, men det påpekas på flera håll att kopplingarna ger med sig först.

• Laddar…
  5. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Nej det här inte jag personligen gjort.

Men jag skulle bytt endå. Det är inte att klassa som "lika-gärna"-träsket enligt mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.