Hej,
Jag är novis vad gäller byggen även om jag är någorlunda händig och min man ska vi inte prata om där sitter tummen mer mitt i handen än någon annanstans. Vi har dock köpt ett hus... läskigt och kul på samma gång. Vad händer? Jo överlåtelsebesiktningen anger att vi bör byta tak innan vintern. Vi har ett eternittak idag och vi har fått rådet att behålla detta och lägga plåt ovanpå. Vår första och hittills ända offert är på 209 500 räknat på 270kvm och då ingår ingen läktning. Är detta verkligen rimligt? Taket är rektangulärt med 27 graders lutning och 3 st sk genomföringar, inga konstigheter.

Montering av hängränna 125 mm (ca 70 meter)
Fotplåt
4 st stuprör
3st nederbeslag takgenomföringar
Takbetäckning med Lindabpanna eller likvärdigt ca 270 kvm, långsidor ca 26 meter
Nockplåtar inkl tät band

Ska en offert se ut så är? Kan någon hjälpa mig med hur en mer detaljerad offert ska se ut, bör de inte stå tex tidsangivelser? Eftersom huset byggdes 1973 och originaltaket är eternit så menar många (plåtslagare) att jag inte kan lägga något annat än plåt eftersom mina takstolar är dimensionerade för eternit och inte något tyngre material och därför kan jag inte välja pannor. Stämmer det? Hur får man reda på bärigheten? Ska jag mäta takstolens dimension eller hänger det på konstruktionen?

Jag behöver verkligen hjälp att få någon ordning på detta.

/Cissi

Hmmm, det verkar finnas många kunniga här på forumet, finns det verkligen ingen som kan svara på någon del av inlägget?

Jo plåtslagaren har rätt det hänger på dim och konstruktionen på takstolarna .Ta dit nån som kan räkna på stolarna ifall du kan lägga pannor .. Är mitt råd ifall du inte vill ha plåt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.