60 641 läst ·
131 svar
61k läst
131 svar
Måste blandare ha avstängning för diskmaskin?
Finns på nätet.timmelstad skrev:
Personligen tycker jag den ser väldigt smidig ut, borde få plats hos dig.
http://www.epoq.se/assortment.aspx?pid=364
Jag har damixan i ett hörn på vår diskho, tar inte stor plats och är stör inte estetiken i övrigt. Ska se om jag kan få fram kameran och ta en bild , men bilden ovan säger det mesta...
Jag tänkte mest på undertill, jag förstår hur det ser ut ovanifrån
(Alltså det jag vore tacksam för vore en bild i diskbänkshöjd med öppen dörr så man ser hur det ser ut undertill.
Jag ska pallra mig hemåt från jobbet strax och inspektera under diskbänken hur det ser ut, men vore som sagt tacksam för eventuella bilder på befintliga inkopplingar, det är för att kunna bedöma hur mycket utrymme som behövs underifrån för att sätta dit den. Att det behövs ett hål på 2 cm har jag noterat!
Jag ska pallra mig hemåt från jobbet strax och inspektera under diskbänken hur det ser ut, men vore som sagt tacksam för eventuella bilder på befintliga inkopplingar, det är för att kunna bedöma hur mycket utrymme som behövs underifrån för att sätta dit den. Att det behövs ett hål på 2 cm har jag noterat!
kysan/superdaniel - tack på förhand säger jag då 
Hoppar in här även om det är på gränsen till OT.MMR skrev:
Vad menar du med att man glömmer den? Brukar ni andra slå på/av den när diskmaskinen används? Enda gången jag slår av vattnet till diskmaskinen är om jag reser bort en längre tid, och då slår jag av allt vatten. Kranen till diskmaskinen rör jag aldrig!
Är jag en nonchalant och slarvig latmask? :blushing: Hur gör ni andra? Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig varit med om att någon i min bekantskapskrets använt sina kranar heller...
Det är ju det som är problemet, stänger man inte av den när maskinen inte kör, ja då kvittar det var du sätter den....
Men sen kan jag bara svara för mig själv, eftersom vi har en elektronisk brytare så står den öppen max 4 timmar (eller 12 om man satt diskmaskinen på fördröjning).
Men sen kan jag bara svara för mig själv, eftersom vi har en elektronisk brytare så står den öppen max 4 timmar (eller 12 om man satt diskmaskinen på fördröjning).
Märkligt att de har lägra krav för is o kaffemaskin?Raceman skrev:Hittade avsnittet om diskmaskinsavstängning på sidan 22 i 2011års branschregler.
Mycket nyttigt finns att läsa även på de efterföljande sidorna.
Ladda ned reglerna här: [länk]
"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstägningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska ha en lätt åtkomlig avstägningsventil."
Sitter till höger om blandaren direkt i skivan, precis så muttern på undersidan tar på 38 mm skiva...
Kan bara tala för mig och min fru. Vi har alltid vattnet avstängt med undantag av de gånger maskinen är igång.Alfredo skrev:
Anledningen till det tror jag är att avstängningen är så lättillgänlig och så enkel att aktivera. Dessutom ser man den hela tiden så fort man gör något i köket, det ser helt enkelt väldigt konstigt ut om vattnet är på.
Då har den rostat ihop.Alfredo skrev:
Ja, så kan man ju uttrycka det också, men det var inte jag som sa det.Alfredo skrev:
Har mycket svårt att föreställa mig att ett försäkringsbolag skulle neka ersättning om man fick läckage pga att man har kranen under bänken.
Jag kan inte se att om jag sätter på maskinen och går ut alt går o lägger mig och den börjar läcka att jag inte skulle få ersättning pga att kranen inte satt lättilgänglig.
Jag kan inte se att om jag sätter på maskinen och går ut alt går o lägger mig och den börjar läcka att jag inte skulle få ersättning pga att kranen inte satt lättilgänglig.