744 läst ·
9 svar
744 läst
9 svar
Massivt trä i täckmålade köksluckor. Träslag?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Om jag skall ge mig på att tillverka egna köksluckor i massivt trä som skall täckmålas, vilken träslag är mest lämpligt?
Verktyg, maskiner och hyfsad kunskap finns på plats.
- Täckande sprutmålning med någon uretanlackfärg.
- Luckorna blir antingen helt släta eller möjligtvis shaker-stil. Det senare med helt släta låga (13 cm) lådfronter
Möbelsnickaren i bekantskapen rekommenderade 16 mm massiv björk i shaker-ram med 6 mm björkplywood i fyllnaden. Släta luckor i 16 mm björklimfog.
Möbeltorkad och kvarterssågad furu finns också tillgängligt om det vore ett bättre alternativ. Tricoya 6 mm finns tillgängligt som fyllnadsalternativ.
Nej, jag har inte inspirerats av ”Det sitter i väggarna” även om utgångsläget är identiskt med flagnande MDF-luckor. 😄
Edit: något skumt hände innan jag var färdigskriven. Denna tråd gäller.
Verktyg, maskiner och hyfsad kunskap finns på plats.
- Täckande sprutmålning med någon uretanlackfärg.
- Luckorna blir antingen helt släta eller möjligtvis shaker-stil. Det senare med helt släta låga (13 cm) lådfronter
Möbelsnickaren i bekantskapen rekommenderade 16 mm massiv björk i shaker-ram med 6 mm björkplywood i fyllnaden. Släta luckor i 16 mm björklimfog.
Möbeltorkad och kvarterssågad furu finns också tillgängligt om det vore ett bättre alternativ. Tricoya 6 mm finns tillgängligt som fyllnadsalternativ.
Nej, jag har inte inspirerats av ”Det sitter i väggarna” även om utgångsläget är identiskt med flagnande MDF-luckor. 😄
Edit: något skumt hände innan jag var färdigskriven. Denna tråd gäller.
Furu är betydligt lättare än björk. Skillnaden kan kanske vara av intresse för större dörrar.
Eftersom du skall måla behöver man inte ha samma träslag överallt.
Har du furu, varför inte använda det? Det är väl beprövat och lär vara tillräckligt lämpligt.
Eftersom du skall måla behöver man inte ha samma träslag överallt.
Har du furu, varför inte använda det? Det är väl beprövat och lär vara tillräckligt lämpligt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Furun jag har behöver klyvas ner och dimensionshyvlas. Björk som ramvirke kommer att kosta runt 1500:- totalt för mitt kök. Vad jag har förstått är björk också bättre underlag för moderna vattenburna färgsystem, men har bara muntliga källor på detta.Bönhas skrev:
Bok är ju hårt och bra och ska vara lättmålat men tyngre än björk. Hos Calexico verkar det vara billigare med bok än björk med, samma hos gotwood.
Vad det gäller att måla furu så ska det inte vara något större problem så länge man isolerar eventuella kvistar och andra kådigare partier med kvistlack. Har iofs mest kört med vanlig vattenburen snickerifärg på furulister och liknande men har inte upplevt några problem.
Vad det gäller att måla furu så ska det inte vara något större problem så länge man isolerar eventuella kvistar och andra kådigare partier med kvistlack. Har iofs mest kört med vanlig vattenburen snickerifärg på furulister och liknande men har inte upplevt några problem.
Ett varningens finger för att beställa från Calexicos hyvleri. Jag köpte planhyvlad ask från dem av fullkomligt bananformad kvalitet. Helt oanvändbart.P Pettman skrev:Bok är ju hårt och bra och ska vara lättmålat men tyngre än björk. Hos Calexico verkar det vara billigare med bok än björk med, samma hos gotwood.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Det blir nog Gotwood den här gången om jag inte får tag i en snickarebekant som köper av Fredricsons/Sonsab. Gotwood kan leverera 19x63 extra prima kantad björk som passar det här projektet väl.fatsug skrev:
Klicka här för att svara