Om jag skall ge mig på att tillverka egna köksluckor i massivt trä som skall täckmålas, vilken träslag är mest lämpligt?
Verktyg, maskiner och hyfsad kunskap finns på plats.
- Täckande sprutmålning med någon uretanlackfärg.
- Luckorna blir antingen helt släta eller möjligtvis shaker-stil. Det senare med helt släta låga (13 cm) lådfronter

Möbelsnickaren i bekantskapen rekommenderade 16 mm massiv björk i shaker-ram med 6 mm björkplywood i fyllnaden. Släta luckor i 16 mm björklimfog.
Möbeltorkad och kvarterssågad furu finns också tillgängligt om det vore ett bättre alternativ. Tricoya 6 mm finns tillgängligt som fyllnadsalternativ.

Nej, jag har inte inspirerats av ”Det sitter i väggarna” även om utgångsläget är identiskt med flagnande MDF-luckor. 😄

Edit: något skumt hände innan jag var färdigskriven. Denna tråd gäller.

• Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
Furu är betydligt lättare än björk. Skillnaden kan kanske vara av intresse för större dörrar.
Eftersom du skall måla behöver man inte ha samma träslag överallt.

Har du furu, varför inte använda det? Det är väl beprövat och lär vara tillräckligt lämpligt.

Bönhas Bönhas skrev:
Furu är betydligt lättare än björk. Skillnaden kan kanske vara av intresse för större dörrar.
Eftersom du skall måla behöver man inte ha samma träslag överallt.

Har du furu, varför inte använda det? Det är väl beprövat och lär vara tillräckligt lämpligt.
Furun jag har behöver klyvas ner och dimensionshyvlas. Björk som ramvirke kommer att kosta runt 1500:- totalt för mitt kök. Vad jag har förstått är björk också bättre underlag för moderna vattenburna färgsystem, men har bara muntliga källor på detta.

Man kan köpa furu oxo...😂Furu går utmärkt att måla. Ur de synpunkterna är det nog vilket som.
Men jag skulle tro att det är enklare att arbeta med björk. Möbelplywood i björk är trevligt.

Satsuki
Hur skiljer sig björkplywood och furu i hårdhet? Ett kök får ofta en eller annan törn, trist om minsta stöt lämnar spår på handgjorda luckor…

Björk är hårdare än furu.

Bok är ju hårt och bra och ska vara lättmålat men tyngre än björk. Hos Calexico verkar det vara billigare med bok än björk med, samma hos gotwood.
Vad det gäller att måla furu så ska det inte vara något större problem så länge man isolerar eventuella kvistar och andra kådigare partier med kvistlack. Har iofs mest kört med vanlig vattenburen snickerifärg på furulister och liknande men har inte upplevt några problem.

Björk funkar kanonbra. Jag har byggt ett gäng med spegel i björkply och sprutmålat med Lady Supreme vilket hållit fint.

P Pettman skrev:
Bok är ju hårt och bra och ska vara lättmålat men tyngre än björk. Hos Calexico verkar det vara billigare med bok än björk med, samma hos gotwood.
Vad det gäller att måla furu så ska det inte vara något större problem så länge man isolerar eventuella kvistar och andra kådigare partier med kvistlack. Har iofs mest kört med vanlig vattenburen snickerifärg på furulister och liknande men har inte upplevt några problem.
Ett varningens finger för att beställa från Calexicos hyvleri. Jag köpte planhyvlad ask från dem av fullkomligt bananformad kvalitet. Helt oanvändbart.

fatsug fatsug skrev:
Ett varningens finger för att beställa från Calexicos hyvleri. Jag köpte planhyvlad ask från dem av fullkomligt bananformad kvalitet. Helt oanvändbart.
Det blir nog Gotwood den här gången om jag inte får tag i en snickarebekant som köper av Fredricsons/Sonsab. Gotwood kan leverera 19x63 extra prima kantad björk som passar det här projektet väl.

• Gilla
fatsug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.