Hänger inte med.
Om man har ett spår så använder man väl inte sidoanhållet samtidigt, för då styr ju spåret?

Jag ska snart bygga ett fräsbord så jag vill lära mig så mycket som möjligt innan :)

Visst har du rätt i det. Kan man bara fixa stycket bra på den pryl man för i spåret så ska det väl inte vara ett problem. Sidoanhållet blir ju dock ytterligare ett stöd som jag inbillade mig kunde vara trevligt att ha.

Nu spånar jag lite fritt: Om du har ett sidoanhåll fäst i två punkter (typiskt ett vanligt hemmabyggt sidoanhåll som fästs med två skruvar) så tycker jag det är svårt att lägga till vettiga skalor för att slippa mäta mot frässtålet stup i ett. Visst kan du ha två skalor, en på vardera sida för men mätningen kräver ju då att man sätter anhållet till samma värde på båda skalorna. Förflyttar du däremot anhållet helt parallellt så slipper man ju det problemet.

pirda skrev:
Tack för alla svar.
Angående 3 fas indragning, så är det faktiskt uteslutet. Jag hyr ett garage i en garagelänga från en bostadsförmedling vars el & värme är inräknad i hyran..... Då vill man bara skaffa ett ordentligt garage, men i min stad är det väldigt svårt att få tag i ett garage, inte ens lägenheter får man om man inte stått i bostadskö i över 4 år. Så ni förstår mitt problem, vill ju gärna hålla på i den utsräckning som är möjligt.
Jag inser ännu en fördel med att bo i glesbygd :)

Men alltså...nånstans i garaget måste det finnas 3-fas, annars skulle dom inte kunna försörja det med belysning och motorvärmare.
Om du snackar med bostadsförmedlingen, står för elektrikerkostnaden och höjer hyran lite så borde det väl gå att dra fram 3-fas:confused:

Jag har bott i lägenhet där garagen inte haft mer än belysning och några enstaka vägguttag, allt matat från en 10A-säkring. Ofta är det ju inte tänkt att man ska kunna koppla in motorvärmare i garagen eftersom elen är dragen från fastighetselen.

Jo, det beror naturligtvis på hur garaget är konstruerat men jag tycker att det nånstans i närheten borde finnas en central.
Det kan mycket möjligt bli relativt dyrt att få fram 3-fas men har man tur så kan det gå.

Kiruna bostäder är sånt jävla hippie bolag... sen är det inte tänkt att man ska köra maskiner på elen i garaget, egentligen avsett för belysning i och med att det är värme i garaget behöver man inte ens ha motorvärmare ikopplad...

Men annars så bör jag kanske bygga ett bord till min överhansfräs och så klarar jag mig gott och väl på det?

Har nog bestämt mig för att köpa en kap & ger såg, lutar mot en grön bosch. men den kommer jag nog även få användning för ifall mitt planerade bastubygge kommer igång till sommaren.
Sen är det frågan om jag köper en plan & rikthyvel och en bordscirkelsåg eller en kombimaskin med båda dem funktionerna...

phl>Mäter man inte lite väl mycket om man mäter på två ställen?
Det är väl bara ett som är intressant och det är mellan eggen och kuttern.

Jag köper helhjärtat The Router Workshops koncept med enkla lösningar för att de funkar. Dvs två tvingar, en rak brädbit samt passbitar alternativt referenser mot befintliga arbetsstycken t ex höjd. Ett knack med hammare eller en träbit justerar dessutom mycket finare än vad man gör med mikrometerinställningar på anhållen.

Geranhåll löses lämpligen då med sidanhåll som referens, dvs man använder något som glider mot sidanhållet t ex en brädbit kapad i valfri vinkel.
Dock bör man ta det lite piano med att ha alltför lösa saker vid vissa moment, det gör ont i fingrarna kan jag personligen intyga *mutter*

/Kent

Redigerat:
Jo, jag kanske klyddar till det men jag har själv ett bord som liknar det du beskriver (anhåll och två rattar för att spänna det i vars sitt spår) och jag tycker det är lite för enkelt för ändamålet. Kanske upplever jag det så bara för att jag har en riktigt sunkig fräs i bordet. En bra fräs med höjdjustering ovanför så kanske jag hade kunnat leva med anhållet. Kanske ska kolla på den där Classe-fräsen, men en T11:a verkar ju onekligen trevligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.