23 906 läst ·
48 svar
24k läst
48 svar
Maskin till Nivell 23mm gängning?
Tjena
Jag har lagt in reglar med nivell skruv i alla rum jag har renoverat i bottenvåningen. Och jag gjorde som dig att jag borrade o gängade reglarna med verktyget. Kom dock fram till att det det som gick smidigast var att borra hålen med en spiralborr -> går så mycket fortare än hålla på att nöta med flatborren. Till gängningen har jag kört med en grön bosch borrmaskin (stor) lägsta växeln har det gått precis, luktat bra bränt många gånger men den håller ännu.
När du lägger in golvet kom ihåg att förankra pluggen i platta med spikplugg (finns från nivell), annars finns det risk att skruvarna börjar hänga i luften. Visst skall ett tungt golv på med det blir stora krafter när reglarna börjar torka så jag ville inte chansa.
Lycka till
Jag har lagt in reglar med nivell skruv i alla rum jag har renoverat i bottenvåningen. Och jag gjorde som dig att jag borrade o gängade reglarna med verktyget. Kom dock fram till att det det som gick smidigast var att borra hålen med en spiralborr -> går så mycket fortare än hålla på att nöta med flatborren. Till gängningen har jag kört med en grön bosch borrmaskin (stor) lägsta växeln har det gått precis, luktat bra bränt många gånger men den håller ännu.
När du lägger in golvet kom ihåg att förankra pluggen i platta med spikplugg (finns från nivell), annars finns det risk att skruvarna börjar hänga i luften. Visst skall ett tungt golv på med det blir stora krafter när reglarna börjar torka så jag ville inte chansa.
Lycka till
Har inte testat att gänga än med nya maskinen - blev annat i vägen som vanligt :|
Men jag ska testa imorgon.
Återkommer med rapport!
Mr Handyman:
Naturligtvis är det momentet som avgör hur stark en maskin är, men jag tycker det är lite konstigt ändå att Hitachi isåfall lyckats trolla ner dom interna elektriska/mekaniska förlusterna så att man får ut mer moment på lägre effekt än Makita?
Två konkurrenters maskiner som finns på marknaden samtidigt, kan väl inte skilja sig åt inuti så värst mycket..eller?
Och utväxlingen är ju samma...åtminstone utgående varvtal.
AndersEdin77:
Menar du att du använde vanliga standardreglar och borrade/gängade alla hål?
Låter isåfall jobbigt...men en klart ekonomiskt smart lösning.
Jag har köpt färdigborrade Nivellreglar, för iofs dyra pengar, men behöver bara göra några extrahål där dom förborrade inte funkar.
Jag hade åxå problem att borra, men det visade sig att borren som följde med i den hiskligt dyra gängsatsen, var allt annat än skarp. Fick köpa ny, men då gick det utan problem.
Jag fäster plastskruvarna i plattan med Nivells spikplugg. Jag har köpt både standardvarianten 6x40 och den längre, 6x65, som egentligen används för den ljudreducerande skruven, bara för att va säker på att få fäste i hård betong (det ligger en porös slipsats längst upp på plattan). Enligt Nivelll ska infästningen tåla bra många kilo, ca 70kg tror jag. Och det är nog som du säger för att hålla emot om regeln slår sig, men också tror jag, för att man ska kunna räta ut en krum regel vid monteringen - om man måste "skruva upp" en del av regeln, så måste skruvarna bredvid hålla emot. Sen är ju frågan om bottendelen på plastskruven orkar hålla emot...Men det verkar gå iaf att justera 70mm reglar. Högre...det är frågan det...
/L-O
Men jag ska testa imorgon.
Återkommer med rapport!
Mr Handyman:
Naturligtvis är det momentet som avgör hur stark en maskin är, men jag tycker det är lite konstigt ändå att Hitachi isåfall lyckats trolla ner dom interna elektriska/mekaniska förlusterna så att man får ut mer moment på lägre effekt än Makita?
Två konkurrenters maskiner som finns på marknaden samtidigt, kan väl inte skilja sig åt inuti så värst mycket..eller?
Och utväxlingen är ju samma...åtminstone utgående varvtal.
AndersEdin77:
Menar du att du använde vanliga standardreglar och borrade/gängade alla hål?
Låter isåfall jobbigt...men en klart ekonomiskt smart lösning.
Jag har köpt färdigborrade Nivellreglar, för iofs dyra pengar, men behöver bara göra några extrahål där dom förborrade inte funkar.
Jag hade åxå problem att borra, men det visade sig att borren som följde med i den hiskligt dyra gängsatsen, var allt annat än skarp. Fick köpa ny, men då gick det utan problem.
Jag fäster plastskruvarna i plattan med Nivells spikplugg. Jag har köpt både standardvarianten 6x40 och den längre, 6x65, som egentligen används för den ljudreducerande skruven, bara för att va säker på att få fäste i hård betong (det ligger en porös slipsats längst upp på plattan). Enligt Nivelll ska infästningen tåla bra många kilo, ca 70kg tror jag. Och det är nog som du säger för att hålla emot om regeln slår sig, men också tror jag, för att man ska kunna räta ut en krum regel vid monteringen - om man måste "skruva upp" en del av regeln, så måste skruvarna bredvid hålla emot. Sen är ju frågan om bottendelen på plastskruven orkar hålla emot...Men det verkar gå iaf att justera 70mm reglar. Högre...det är frågan det...
/L-O
'snickarboden skrev:
Det är grova och rejäla gängor. Ingen risk att det går sönder.
Jag har en Extremt lågvarvig Manson borrmaskin när jag gängade reglarna. Den stoppar inte för något.
Har testat DP4003:an med att gänga ett par hål - och den orkar!
Iofs så får den slita lite,
det knakar lite i stödhandtaget vid de största momenten - men man tar sig igenom.
Det luriga med den här typen av maskin är att den liknar en skruvdragare i varvtal och segdragningsförmåga, men den har ingen broms, så när man släpper knappen finns det en del rörelseenergi som vill få utlopp.
Och det finns heller ingen momentinställning - också lite lurigt om man kört skuvdragare innan.
Så jobbar man på för fort utan att tänka sig för, så kan man nog göra illa sig...och ha sönder delar man jobbar med.
Men om man tänker sig för och kör försiktigt är det en fin liten maskin.
Har också använt den till att gänga in ställskruvarna i regeln som jag annars använt Dewalt skruvdragaren till. Men nu behöver man inte byta batterin...
Ett problem dock, som inte har med tråden att göra...ställskruvarna glappar i mina nya hål. Man skruvar lätt ner en skruv i regeln med tumme och pekfinger.
I orginalhålen får en maskin jobba...
Har testat att köra igenom på en gång och köra lite i taget och backa.
Vad beror det på:
För stor borr?
Slö gängtapp?
/L-O
Iofs så får den slita lite,
det knakar lite i stödhandtaget vid de största momenten - men man tar sig igenom.
Det luriga med den här typen av maskin är att den liknar en skruvdragare i varvtal och segdragningsförmåga, men den har ingen broms, så när man släpper knappen finns det en del rörelseenergi som vill få utlopp.
Och det finns heller ingen momentinställning - också lite lurigt om man kört skuvdragare innan.
Så jobbar man på för fort utan att tänka sig för, så kan man nog göra illa sig...och ha sönder delar man jobbar med.
Men om man tänker sig för och kör försiktigt är det en fin liten maskin.
Har också använt den till att gänga in ställskruvarna i regeln som jag annars använt Dewalt skruvdragaren till. Men nu behöver man inte byta batterin...
Ett problem dock, som inte har med tråden att göra...ställskruvarna glappar i mina nya hål. Man skruvar lätt ner en skruv i regeln med tumme och pekfinger.
I orginalhålen får en maskin jobba...
Har testat att köra igenom på en gång och köra lite i taget och backa.
Vad beror det på:
För stor borr?
Slö gängtapp?
/L-O
Alltså jag förstår ju att du måste passa på att köpa en ny maskin när tillfälle ges och så men jag förstår inte varför du måste gänga nya hål.
Kan du inte bara kapa av en annan Nivellregel med 2 hål och förankra den i den trilskande Nivellregeln ?
Du får förvisso en förskjutning när du skall skruva golvet i reglarna men det löser man ju lätt.
//Peter
Kan du inte bara kapa av en annan Nivellregel med 2 hål och förankra den i den trilskande Nivellregeln ?
Du får förvisso en förskjutning när du skall skruva golvet i reglarna men det löser man ju lätt.
//Peter
Hm...lång historia - men vi tar den korta versionen
:
Reglarna ska bl.a. överbrygga ett luftvärmedike som är 60-80cm brett, så där kommer avståndet mellan två skruvar på reglarna bli 1m. Och det skulle nog inte funka så bra med 70mm-reglar - skulle nog bli lite gungit.
Därför tänkte jag komplettera med en till skruv varje regel, så nära diket som möjligt, sedan förstärka med en skruv/limförband med en plywoodremsa utanpå reglarna.
Och med regelavstånd på 40cm tror jag det ska funka.
Jag är osäker på om det hade räckt med bara plywooden med 1m c/c mellan skruvarna.
Och så ligger det alltså en porös beläggning på betongen, typ slipsats, som inte går att fästa i. Så jag fick göra tvärtom mot vad man brukar, istället för att börja montera reglarna löpande och låta skruvarna hamna där dom hamnar, fick jag istället på förhand bestämma exakt var varje skruv ska stå/fästas. Och just runt dom punkterna bilade jag bort det porösa lagret och gjöt i A46 i groparna för att få en plan yta.
Det porösa lagret var väldigt ojämnt i tjocklek, jag fick bila allt mellan en cm till drygt 1dm.
Ca 25 kvm, jag har inte räknat exakt, men ca 150 gropar är bilade och spacklade/gjutna - hemskt jobb m.a.o. :@
Så alla förändringar nu, innebär mer bilning och det har jag fått nog av q(;^
p
Frugan också, det dammar bra!
Så jag borrar å gängar hellre.
Med facit i hand hade jag valt en annan lösning, typ flytande eller cellplastbetong.
Men, men - eftersom alla reglar och annat material redan var inköpt, var det lika bra att löpa linan ut.
Och så vill jag ju ha plats för lite 70mm isolering under golvet också - inte bara reglar
/L-O
Reglarna ska bl.a. överbrygga ett luftvärmedike som är 60-80cm brett, så där kommer avståndet mellan två skruvar på reglarna bli 1m. Och det skulle nog inte funka så bra med 70mm-reglar - skulle nog bli lite gungit.
Därför tänkte jag komplettera med en till skruv varje regel, så nära diket som möjligt, sedan förstärka med en skruv/limförband med en plywoodremsa utanpå reglarna.
Och med regelavstånd på 40cm tror jag det ska funka.
Jag är osäker på om det hade räckt med bara plywooden med 1m c/c mellan skruvarna.
Och så ligger det alltså en porös beläggning på betongen, typ slipsats, som inte går att fästa i. Så jag fick göra tvärtom mot vad man brukar, istället för att börja montera reglarna löpande och låta skruvarna hamna där dom hamnar, fick jag istället på förhand bestämma exakt var varje skruv ska stå/fästas. Och just runt dom punkterna bilade jag bort det porösa lagret och gjöt i A46 i groparna för att få en plan yta.
Det porösa lagret var väldigt ojämnt i tjocklek, jag fick bila allt mellan en cm till drygt 1dm.
Ca 25 kvm, jag har inte räknat exakt, men ca 150 gropar är bilade och spacklade/gjutna - hemskt jobb m.a.o. :@
Så alla förändringar nu, innebär mer bilning och det har jag fått nog av q(;^
Frugan också, det dammar bra!
Så jag borrar å gängar hellre.
Med facit i hand hade jag valt en annan lösning, typ flytande eller cellplastbetong.
Men, men - eftersom alla reglar och annat material redan var inköpt, var det lika bra att löpa linan ut.
Och så vill jag ju ha plats för lite 70mm isolering under golvet också - inte bara reglar
/L-O
För att inte snedvrida konkurrensen så vill jag leda er in på detta golv..... Ventilationsgolet Giha.....
http://www.hisab.se/website1/sd_page/9/1/index.php?
Jag la in ett sånt förra veckan igen.... Jag tycker det är otroligt lätt att lägga, samt att använda laser för avvägning gör det ju suveränt.....
Det jag la in i Torsdags förra veckan, var inte med ventilationskanaler, utan endast isolergolv.....
Men som sagt.... riktigt bra golv att lägga.....
http://www.hisab.se/website1/sd_page/9/1/index.php?
Jag la in ett sånt förra veckan igen.... Jag tycker det är otroligt lätt att lägga, samt att använda laser för avvägning gör det ju suveränt.....
Det jag la in i Torsdags förra veckan, var inte med ventilationskanaler, utan endast isolergolv.....
Men som sagt.... riktigt bra golv att lägga.....
Redigerat:
Tänkte dela med mig av min erfarenhet vilket forhoppningsvis hjälper någon. Jag har gjort mina egna nivellreglar med nivellborr/gängtappen. Köpte dom rakaste/finaste 45x45 reglarna jag fann på byggmax för 6,25kr/m. Borrade alla hål först i reglarna, började 5cm in från änden och sedan hål vartefter med 50cm mellanrum som på dom fabricerade reglarna. Detta gjorde jag med min Kamasa tools pelarborrmaskin och gick problemfritt.
Hade räknat med att även gänga med pelarborrmaskinen men tappen fastnade halvvägs genom regeln och drivremmarna började slira. Började nu bli lite orolig vad för maskin som bör användas men plockade fram min sladdborrmaskin på 900w som har snabbchuck. Även denna gick bet oavsett hastighet och gängtappen började slira i chucken :-/
Fick dagen efter låna en kraftig bosch på 1350w med tvåhandsfattning och lågvarvig. Denna fungerade perfekt och på ett par timmar så var över 160st hål gängade.
Hade räknat med att även gänga med pelarborrmaskinen men tappen fastnade halvvägs genom regeln och drivremmarna började slira. Började nu bli lite orolig vad för maskin som bör användas men plockade fram min sladdborrmaskin på 900w som har snabbchuck. Även denna gick bet oavsett hastighet och gängtappen började slira i chucken :-/
Fick dagen efter låna en kraftig bosch på 1350w med tvåhandsfattning och lågvarvig. Denna fungerade perfekt och på ett par timmar så var över 160st hål gängade.
annars så tror jag på en http://www.makita.se/tool/15243/DS4011.html
tror att timmergubbarna använder dom här
tror att timmergubbarna använder dom här
Hej! Ett litet trådlyft. Jag har borrat cca. 50 egna Nivell-reglar och efter mycket om och men insåg jag att det allra bästa gängningsmaskin är inte super-duper-ultra Hitachimakita med tvåhandsfattning och prislapp på 5000:- utan en helt vanlig elektrisk mutterdragare från Jula för 300:- Även om man hittar borrhammare/elborr med tillräckligt vridmoment lider man ofta av tre saker: 1. dessa är inte gjorda för att gänga 300 hål på raken och börjar lukta illa redan efter fyra stycken. 2. många är inte reversibla, så man får ta ut gängverktyget efter vare hål (och den blir varm!) 3. man får väldigt ont i handlederna av att hålla emot, det kan ta mer än 100Nm att ta sig igenom hål med kvistar. Mutterpickan däremot är gjord för att gå längre stunder, är fullt reversibel och "hamrar" i gängverktyget så man behöver inte alls hålla emot lika hårt. Jag tog en gammal 13mm hylsa och svetsade den på gängverktyget. För folk utan svets kan man faktiskt fila ner skaftet så den blir sexkantig och på så viset hinna trä in den i halvtumshylsa (men risken finns att skaftet går av, därför är det bäst om man kan svetsa hylsan mot tjocka delen av verktyget). Lokala ockraren vill ha 330:- per 45x70 Nivellregel. Motsvarande oborrad regel kostar cca. 30:-/st. Det har betalat sig med råge och lite till...
Ännu ett trådlyft angående gängning av nivellreglar.
Jag har ett långsiktigt, pågående projekt om totalt 100kvm som det ska in Nivellgolv på. Har inhandlat material och kommit en bit på vägen med de första 25kvm (jobbar ensam, utan stress) och märker nu hur fruktansvärt dyrt det blir att köpa de färdigborrade reglarna. Kvaliten i sig kan man väl inte klaga på, men frågan är om det är värt 10x priset mot en vanlig regel, och lite handpåläggning genom att borra själv.
Överväger att prova på ett par reglar, och eventuellt låta det ta den extra tid det tar att borra för hand.
Jag har en GBH 2-28 DVF Bosch Borrhammare till förfogande, nog borde väl denna orka med att borra (21mm) och gänga (23mm) genom en vanlig 45x70 tex? Rent spontant känner jag att det vore trevligt med en stabil pelarborrmaskin, för att få garanterat vertikala spår, men det kanske är överkurs?
Rent praktiskt, om man går på alternativet att borra för hand med borrmaskin, hur gör man enklast för att få till en bra borrning, sätta spjärn med fötterna eller spänna fast regeln mot något, vad och hur isåfall?
Säkert fåniga frågor, men utan erfarenhet och rutin lär man ju fråga för att lära sig
Jag har ett långsiktigt, pågående projekt om totalt 100kvm som det ska in Nivellgolv på. Har inhandlat material och kommit en bit på vägen med de första 25kvm (jobbar ensam, utan stress) och märker nu hur fruktansvärt dyrt det blir att köpa de färdigborrade reglarna. Kvaliten i sig kan man väl inte klaga på, men frågan är om det är värt 10x priset mot en vanlig regel, och lite handpåläggning genom att borra själv.
Överväger att prova på ett par reglar, och eventuellt låta det ta den extra tid det tar att borra för hand.
Jag har en GBH 2-28 DVF Bosch Borrhammare till förfogande, nog borde väl denna orka med att borra (21mm) och gänga (23mm) genom en vanlig 45x70 tex? Rent spontant känner jag att det vore trevligt med en stabil pelarborrmaskin, för att få garanterat vertikala spår, men det kanske är överkurs?
Rent praktiskt, om man går på alternativet att borra för hand med borrmaskin, hur gör man enklast för att få till en bra borrning, sätta spjärn med fötterna eller spänna fast regeln mot något, vad och hur isåfall?
Säkert fåniga frågor, men utan erfarenhet och rutin lär man ju fråga för att lära sig
Redigerat:
ancientacid skrev:Ännu ett trådlyft angående gängning av nivellreglar.
Säkert fåniga frågor, men utan erfarenhet och rutin lär man ju fråga för att lära sig![]()
Jag håller på att gänga reglar 45x45 och har prövat ett par maskiner, det fungerade med en gammal blå bosch 600w dock blev den riktigt varm efter ett hål. Köpte den grövsta meecen på jula med den gick sönder efter första hålet. Svetsade då på en hylsa och köpte en mutterdragare och det går bra men inte fort och jag ska gänga reglar till 86m2. Din borrhammare är väl med sds? jag har inte hittat nivellverktyget med sds så då blir det addapter för din del.
Tack för din information, tråkigt att ett helt nytt verktyg gick sönder direkt för dig.puda skrev:Jag håller på att gänga reglar 45x45 och har prövat ett par maskiner, det fungerade med en gammal blå bosch 600w dock blev den riktigt varm efter ett hål. Köpte den grövsta meecen på jula med den gick sönder efter första hålet. Svetsade då på en hylsa och köpte en mutterdragare och det går bra men inte fort och jag ska gänga reglar till 86m2. Din borrhammare är väl med sds? jag har inte hittat nivellverktyget med sds så då blir det addapter för din del.
Jag har F-modellen av den borrhammaren, som kommer med både SDS+ och snabbchuck, så det är inga problem. Däremot kostar ju bara själva gängverktyget från Nivell omkring 1800kr, så lite tråkigt om man köper det i tron att man kan börja gänga själv sen visar det sig att det krävs en ny, monstermaskin för uppgiften ovanpå det... Då kanske det inte blir lika prisvärt längre, när man samtidigt får räkna in arbetsmomentet att göra alla hål.
Redigerat:
Nu är inte jag vidare erfaren rörande de här reglarna, men att döma av det jag läst i diverse trådar här i verktygsforumet så är det rätt stora krafter inblandade när de ska gängas. Tänk på att borrhammare innehåller en slirkoppling som har till uppgift att hindra maskinen från att slita sig om borret hugger genom att helt enkelt låta chucken slira om så skulle vara fallet. Jag tycker det låter som om den skulle kunna ställa till det i det här fallet.puda skrev:Jag håller på att gänga reglar 45x45 och har prövat ett par maskiner, det fungerade med en gammal blå bosch 600w dock blev den riktigt varm efter ett hål. Köpte den grövsta meecen på jula med den gick sönder efter första hålet. Svetsade då på en hylsa och köpte en mutterdragare och det går bra men inte fort och jag ska gänga reglar till 86m2. Din borrhammare är väl med sds? jag har inte hittat nivellverktyget med sds så då blir det addapter för din del.
Sant, kommer säkert ställa till det om gängningen är segdragen. Nedanstående bild och text står i tekniska beskrivningen om den maskin jag har, så slirkoppling har den garanterat.pyro skrev:Nu är inte jag vidare erfaren rörande de här reglarna, men att döma av det jag läst i diverse trådar här i verktygsforumet så är det rätt stora krafter inblandade när de ska gängas. Tänk på att borrhammare innehåller en slirkoppling som har till uppgift att hindra maskinen från att slita sig om borret hugger genom att helt enkelt låta chucken slira om så skulle vara fallet. Jag tycker det låter som om den skulle kunna ställa till det i det här fallet.
Overload clutchOm man siktar in sig mot en pelarborr istället, någon som har åsikter om vilken dimension/effekt som krävs på en sådan?
Som sagt vill jag kunna få in en 45x70 regel, och kunna köra igenom en gängborrsats som länkats tidigare i tråden.