Håller på att fundera lite på köksinredningen. I vårt nuvarande kök som vi älskar har vi kakel och skåp i svart och vit klinkersbänkskiva. Men det är ju tråkigt att göra samma sak igen så nu tänkte vi göra tvärtom med vita luckor och svart bänkskiva i sten.

Vad gäller kalket så vill vi fortfarande ha det svart. nu har vi relativt små avlånga plattor i en jämn mattsvart färg och för att få lite annorlunda så tänkte jag nu ha stora glansiga plattor istället. För att smutsen ska märkas mindre så är det kanske bra om de är lite melerade också.

Nu såg jag svarta plattor i ett marmorliknande mönster på K-rauta som jag gillade, men sen när jag funderar lite så kanske det inte är så bra. Brukar rent generellt tycka att det känns väldigt billigt med material som imiterar andra. T.ex. plastmatta som ser ut som parkettgolv, laminatbänkskiva som ser ut som gråsten och liknande.

Så nu är jag rädd att det är samma sak med kakel som "imiterar" marmor, bara att jag inte sett det tillräckligt för att ha bildat en åsikt om detta ännu.

Skulle ju vara bra om det finns någon som kan tycka något och hjälpa mig.

Jag tycker personligen att det ibland kan ge ett lite billigt intryck med imiterande material, precis som du säger. Just marmorimitation i badrum får mig att tänka på ett badrum på nån nattklubb byggd under 90-talet. Men beroende på helhelten och just att ni kör vitt/svart kan ju göra att det känns fräschare/modernare?! Har du nån bild på klinkerplattan?

Jag har ett foto på telefonen men hittar inte bluetooth på den här datorn. Jag kan lägga upp det med jobbdatorn imorgon. Utseendet är i alla fall blankt svart med vita "ådror".

Funderar nu vidare lite på om det är så att det även om jag kom fram till att kaklet är helt ok kanske inte riktigt passar i stilen. Att det är lite för omodernt. Och då menar jag inte omodernt som i fult eller ute utan mer omodernt i att det inte är i samma moderna stil som resten av huset.

Hemmakatten
Håller med HusLina så tillvida att "imiterande" material vanligtvis inte är snyggt och att det ger en billighetskänsla. Däremot har jag inget emot laminat som utger sig för att vara laminat och inte har träimitationsmönster. Utnyttjar man laminatets möjligheter och även andra materials möjligheter och ger de ett eget uttryck så kan det bli mycket lyckat. Me, nej, imiterad marmor går bort. däremot högglanspolerad älta marmor i svart är en helt annas sak.

Jo jag har som sagt också svårt för imiterade material men kan tycka t.ex. en laminatbänkskiva helt i svart eller vitt kan vara snyggt. Har också kommit fram till att plattorna inte passar, skulle passa bättre i min brors sekelskifteshus. Det är mest det att de är de enda stora blanka svarta lite melerade kakelplattorna jag sett till ett bra pris. Men jag har ju inte letat så mycket heller :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.