hej! Vi ska renovera kök och sätta in nya bänkskivor i sten. Vi hade tänkt marmor men har nu förstått att det inte är lika tåligt som exempelvis granit. Är det någon som har kolmårdsmarmor och upplever att den klarar exempelvis värme och att man inte torkar fläckar efter en millisekund bättre än italiensk marmor? Vi tänkte ha den blanka varianten som är behandlad, gör det stor skillnad i tålighet?

Hemmakatten
I vårt förrförra hus hade vi kolmårdsmarmor i hall och bibliotek. När vi flyttade var golvet 40 år gammalt och lika fint som nytt. Så jag tror verkligen att det är en tålig marmor.

BirgitS
Som golv är kolmårdsmarmor mycket tåligt och finns i många entréer och trapphus i flerfamiljshus och lokaler men det är ju en annan sak än tålighet mot citronjuice och rödvin. Jag vet inte hur det är med det.

Vad säger leverantörerna om skötsel och underhåll?

Okonomiyaki14 Okonomiyaki14 skrev:
hej! Vi ska renovera kök och sätta in nya bänkskivor i sten. Vi hade tänkt marmor men har nu förstått att det inte är lika tåligt som exempelvis granit. Är det någon som har kolmårdsmarmor och upplever att den klarar exempelvis värme och att man inte torkar fläckar efter en millisekund bättre än italiensk marmor? Vi tänkte ha den blanka varianten som är behandlad, gör det stor skillnad i tålighet?
Jo det tycker jag att den gör! Jobbar med att göra bänkskivor i natursten/komposit etc, kålmårdsmarmor är lite styvare och har lite mer action i sig, dvs kan dölja fläckar lite mer fast den brukar va rätt mycket dyrare än carrara marmor, sen är bara den första fläcken jobbig, har själv en typ av marmor i mitt kök som min son(2år) dagligen hjälper till att göra märken i, ja dom syns när man står vid bänken men inte 1m ifrån.

Bästa är polerad granit eller dekton!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.