Vi har nyss gjort en tillbyggnad och håller nu på att bygga en altan längst denna. Utbyggnaden är av typen platta på mark. Idag är det mer eller mindre inget återfyllt på utsidan kantelementen och dränrör och dagvatten rör ligger väldigt nära marken (underkant kantelement är på vissa delar synlig). Finns det en fördel med att inte återfylla så att fukt inte stannar vid grunden (tänker att om jag lägger ett lager makadam vid huset så kommer det med tiden att fastna sand och jord i denna som kommer att hålla fukt)?
Avståndet marknivå till tänkt altangolv är ungefär 30cm.
Jag funderar nu om jag skall fylla med ungefär 15cm makadam (8-16) vid kantelementen och padda detta (finns det risk för att rören eller kantelementen tar skada av paddan?) för att sedan lägga ett laget flis och sedan marksten som första bärlinan skall vila på (145mm bärlina där golvregeln fästs med balksko).
Ett annat alternativ är att jag inte återfyller så mycket utan lägger första raden med marksten lite längre ut och kör med lite kraftigare reglar för att klara överhänget på altanen (för att slippa att tyngden från altanen ligger ovanpå rören).
Bifogar bild på sidan där altanen kommer att vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder