Vi har flera ytor/gångar på tomten som är belagda med granitmarksten/smågatsten 9x9x9 cm. Detta är ett fint arbetet som säkert kostat en slant, och jag funderar på hur vi kan underhålla detta (vi är relativt nyinflyttade). Jag ser två problem:

1) Kanterna är förstärkta med gjutning, men dessa har spruckit på flera ställen, varpå granitstenarna utåt kanterna inte ligger fast längre.

2) Fogarna verkar bestå av mossa/porös tillväxt. Det gör att stenarna känns lite lösa -- det går att rucka på dem någon/ett par millimeter med handkraft, och ser inte så snyggt ut.

Vad är lämpliga underhållsåtgärder?

- Angående kanterna -- gissar att gräva ut och göra ny gjutning är alternativet. Vilka produkter är lämpliga att använda för detta?

- Angående fogarna så tänker jag att det kan vara värt att prova att högtryckstvätta och fylla på med ny fogsand. Är det smart eller är det den hårda vägen som gäller (manuell kratsning)?

Tacksam för svar

• Granitmarksten gångväg med lösa stenar längs kanten, bitvis förstörd gjutning och mossa i fogarna. Krossat grus vid sidan av gångstigen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Granitmarksten belagd på marken med mossa som växer mellan fogarna. Några stenar är inte helt fasta och kan ruckas med handkraft.
    Skapa konto
  • Närbild av granitmarkstenar med synliga sprickor i fogarna och lösa stenar, en hand visas för att demonstrera problemets omfattning.
    Skapa konto
Ja kanterna behöver du göra ingjutningen helt om du vill få ett bra resultat där, om du känner att det behövs. Gör en stödkant mot den yttre stenen bara, är du riktigt seriös så lägger du i galvaniserat bistål som armering.

Fogen kan du absolut spola ur med högtryckstvätt, var sedan försiktig när du går på ytan för stenarna kan röra sig och sätta sig. Foga sedan med något fogmaterial. Finns hårdfogar, fastfogar och fogsand samt flis att välja emellan.

• Gilla
johan_malmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.