16 491 läst · 46 svar
16k läst
46 svar
Marksänd TV - fel i antenn eller kablage?
Sida 1 av 4
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Någon här som är bra på TV-antenner och antennkablar?
Vi har Boxer marksänd TV, eftersom fiber ännu inte finns så är detta det primära sättet att titta på TV här.
Vi har under en tid haft problem med dålig kvalité på vissa kanaler, särskilt HD-kanalerna SVT1/2, TV3, TV4, TV5 som här finns på Nät 6, Kanal 27, Frekvens 522 MHz. Beroende på väder så går det ibland inte se något alls, ibland ser man bild som blir förvrängd till och från, ibland fungerar det utmärkt. Grundregel verkar vara: bra väder, soligt och högtryck -> dålig mottagning.
Har varit i kontakt med Boxer kundsupport som säger att alla HD-kanaler ingår som tidigare i mitt abonnemang, har startat om box, gjort fabriksåterställning utan nån skillnad. Gör jag manuell sökning på kanal 27, 522 MHz så får jag 98% signalstyrka, men 0% signalkvalitet en solig dag som idag. Manuell sökning på denna frekvens hittar inga TV-kanaler alls.
Kundsupporten säger att felet högst troligt är i antennkabel eller antenn. Jag har lite svårt att inse varför mottagning då på ALLA andra kanaler och frekvenser ändå fungerar utmärkt med signalstyrkor 96-100% och kvalitet >70%.
Ok, jag vet att antennen har ett (1) spröt som fått sig en liten knäck och pekar lite snett, skulle det kunna yttra sig så här?
Någon som har koll som har nån fundering kring detta?
Vi har Boxer marksänd TV, eftersom fiber ännu inte finns så är detta det primära sättet att titta på TV här.
Vi har under en tid haft problem med dålig kvalité på vissa kanaler, särskilt HD-kanalerna SVT1/2, TV3, TV4, TV5 som här finns på Nät 6, Kanal 27, Frekvens 522 MHz. Beroende på väder så går det ibland inte se något alls, ibland ser man bild som blir förvrängd till och från, ibland fungerar det utmärkt. Grundregel verkar vara: bra väder, soligt och högtryck -> dålig mottagning.
Har varit i kontakt med Boxer kundsupport som säger att alla HD-kanaler ingår som tidigare i mitt abonnemang, har startat om box, gjort fabriksåterställning utan nån skillnad. Gör jag manuell sökning på kanal 27, 522 MHz så får jag 98% signalstyrka, men 0% signalkvalitet en solig dag som idag. Manuell sökning på denna frekvens hittar inga TV-kanaler alls.
Kundsupporten säger att felet högst troligt är i antennkabel eller antenn. Jag har lite svårt att inse varför mottagning då på ALLA andra kanaler och frekvenser ändå fungerar utmärkt med signalstyrkor 96-100% och kvalitet >70%.
Ok, jag vet att antennen har ett (1) spröt som fått sig en liten knäck och pekar lite snett, skulle det kunna yttra sig så här?
Någon som har koll som har nån fundering kring detta?
Börja med att kolla på Teracoms hemsida där kan du se korrekt ritning mot närmaste sändare. Den sidan anger också en uppskattad signalstyrka för din bostad/mottagningsplats.
Utifrån den informationen får man välja antenn och antennplats. Det finns tyvärr inga genvägar till bra mottagning.
Min uppfattning är att antennen tåler en hel del misshandeln innan den ger upp. Däremot dåliga skarvar eller anslutningar för antennkabeln kan vara en källa till problem.
Har du antennförstärkare så kolla upp att den fungera och är spänningssatt.
Att just HD-kanalerna kan spöka har jag själv noterat, särskilt när det är konditioner, dvs bra förhållande för att radiosignalerna. Det kan vara några minuter specifikt när solen går ner, då särskilt under varma sommardagar.
Brukar då växla till SD-kanalerna.
Utifrån den informationen får man välja antenn och antennplats. Det finns tyvärr inga genvägar till bra mottagning.
Min uppfattning är att antennen tåler en hel del misshandeln innan den ger upp. Däremot dåliga skarvar eller anslutningar för antennkabeln kan vara en källa till problem.
Har du antennförstärkare så kolla upp att den fungera och är spänningssatt.
Att just HD-kanalerna kan spöka har jag själv noterat, särskilt när det är konditioner, dvs bra förhållande för att radiosignalerna. Det kan vara några minuter specifikt när solen går ner, då särskilt under varma sommardagar.
Brukar då växla till SD-kanalerna.
Om antennen sitter på ett soligt ställe ( vilket den brukar göra) , så finns ju risken att värme kan förvärra någon glappkontakt. Börja att kolla antennens anslutningar till antennkabeln och ev. Antennfilter/ balun . Fortsätt och kolla alla skarvar av kabeln och ev. förstärkare ner till mottagarboxen.
Vilken typ av antenn är det ? Oftast, så är en gitterantenn bättre än en yagi, när det gäller digital mottagning och relativt höga signalstyrkor.
Vilken typ av antenn är det ? Oftast, så är en gitterantenn bättre än en yagi, när det gäller digital mottagning och relativt höga signalstyrkor.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Ja antennen pekar så rakt den kan mot sändarmasten, är inmätt med kompass och GPS.
Det är en aktiv Televes kombiantenn för UHF/VHF med inbyggd förstärkare som matas med extern nätdel.
Det är helt sant att antennen sitter i soligt läge, på sydvästra fasaden av huset, där det blir rejält varmt soliga dagar med både direkt solstrålning och reflexion från fasaden.
Jag får ta mig upp på stegen och kolla kontakterna och förstärkarboxen, låter ju fullt rimligt att glappkontakt där skulle kunna ge problem beroende på hur varmt det är.
Det är en aktiv Televes kombiantenn för UHF/VHF med inbyggd förstärkare som matas med extern nätdel.
Det är helt sant att antennen sitter i soligt läge, på sydvästra fasaden av huset, där det blir rejält varmt soliga dagar med både direkt solstrålning och reflexion från fasaden.
Jag får ta mig upp på stegen och kolla kontakterna och förstärkarboxen, låter ju fullt rimligt att glappkontakt där skulle kunna ge problem beroende på hur varmt det är.
Om du kan så någon koppling mellan bildstörningar på specifikt HD-kanaler och väderleken så gissar jag på att det är ett interferensproblem från andra sändare. En antenn med högre riktverkan och med fler direktorer kan då hjälpa.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Har nu kollat kontakter och kablage till antennen, tyckte kontakten satt lite löst i antennen, tog isär den men den såg helt ok ut. Drog fast den ordentligt i antennen. Kunde inte öppna boxen med förstärkaren utan att behöva skruva ner antennen så jag hoppade över det just nu.
Kollade också kablarna till strömförsörjningen, men allt såg bra ut och kontakterna satt hårt fast.
Så ny kanalsökning, men samma visa som innan, inga tv-kanaler dyker upp på kanal 27, 522 MHz, full signalstyrka men 0 kvalitet.
Återstår själva antennen då, men känner mig inte redo för att ta ner den, blir så mycket meck att justera in den igen sen. Kanske är oundvikligt. Märkligt det här.
Kollade också kablarna till strömförsörjningen, men allt såg bra ut och kontakterna satt hårt fast.
Så ny kanalsökning, men samma visa som innan, inga tv-kanaler dyker upp på kanal 27, 522 MHz, full signalstyrka men 0 kvalitet.
Återstår själva antennen då, men känner mig inte redo för att ta ner den, blir så mycket meck att justera in den igen sen. Kanske är oundvikligt. Märkligt det här.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Och det är som sagt en yagi-antenn jag har, och allting har fungerat kanonbra tidigare. Det är de senaste månaderna problemet kommit. Så jag har svårt att tro det skulle vara några interferensproblem. Finns heller ingen annan sändare i den riktningen antennen pekar.
Då skulle jag gissa på att du har en sprucken lödning nånstans som öppnar sig när solen ligger på och det blir varmt. Kommer du in i antennen och kan löda om kortet och anslutningar, gör det.hahalj skrev:
Annars är det lite udda att bilden försvinner när solen skiner, det vanliga med risiga antenner och kablar är tvärs om att bilden blir kass när det regnar.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Tja, kanske det är så.Fotografen skrev:Då skulle jag gissa på att du har en sprucken lödning nånstans som öppnar sig när solen ligger på och det blir varmt. Kommer du in i antennen och kan löda om kortet och anslutningar, gör det.
Annars är det lite udda att bilden försvinner när solen skiner, det vanliga med risiga antenner och kablar är tvärs om att bilden blir kass när det regnar.
Nu när solen försvunnit, temperaturen sjunkit och antennen legat i skugga några timmar, så provade jag att söka igen. Och vips så fanns HD-kanalerna där igen. Kvalitetsvärdet åker lite jojo upp och ner, och bilden pixlar sig emellanåt, men ändå, tidigare idag gick det inte ens söka fram dem.
Vi hade tidigare riktigt usla mottagningsförhållanden. På fel sida av ett berg mot närmaste sändare och "för långt" till den näst närmaste. Och vi märkte tydligt när solen låg i linjen mellan antennen och sändaren, så helt klart är att solen är kan betraktas som en stor störsändare och ligger signalstyrkan på gränsen så kan det vara en avgörande skillnad.hahalj skrev:
Hur långt har du till sändaren?
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
Jag har haft liknande problem. Jag hade på den analoga tiden usel motagning. Ligger en bergknalle ca 100 m från huset i rak riktning mot masten.
Jag satte upp Televes UHFantenn (största från Kjell o Co för ett antal år sedan. det blev nästan bra, men med även en Televes mastförstärkare blev det kanonbra.
Efter ett par år började det bli sekundlånga avbrott på vintern när det var busväder. Fick en känsla av att för varje år blev det sämre, behövde inte vara lika kallt eller blåsigt.
Nu i vintras blev det heldåligt. Jag fick 100% signalstyrka 0% signalkvalitet.
Provade första att koppla förbi mastförstärkaren, ingen skillnad. Bytte antenn. Det blev halvbra, fick byta även mastförstärkaren. Sedan blev det jättebra. Tur att det var en så mesig vinter, annars hade jag nog inte gett mig upp på taket.
Nu får vi hoppas att prylarna håller bättre.
Jag plockade isär dem för att se om jag kunde se någon misstänkt kondensator eller liknande. Men det fanns inga synliga fel. eller synliga komponenter av typ som jag vet kan bli dåliga.
Min teori om hög signalstyrka men dålig kvalitet är att fel på förstärkarna ger distorsion, att de alltså fortfarande förstärker signalen, men kanske klipper topparna eller något.
Jag satte upp Televes UHFantenn (största från Kjell o Co för ett antal år sedan. det blev nästan bra, men med även en Televes mastförstärkare blev det kanonbra.
Efter ett par år började det bli sekundlånga avbrott på vintern när det var busväder. Fick en känsla av att för varje år blev det sämre, behövde inte vara lika kallt eller blåsigt.
Provade första att koppla förbi mastförstärkaren, ingen skillnad. Bytte antenn. Det blev halvbra, fick byta även mastförstärkaren. Sedan blev det jättebra. Tur att det var en så mesig vinter, annars hade jag nog inte gett mig upp på taket.
Jag plockade isär dem för att se om jag kunde se någon misstänkt kondensator eller liknande. Men det fanns inga synliga fel. eller synliga komponenter av typ som jag vet kan bli dåliga.
Min teori om hög signalstyrka men dålig kvalitet är att fel på förstärkarna ger distorsion, att de alltså fortfarande förstärker signalen, men kanske klipper topparna eller något.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Det är ganska exakt 20 km, antennen är specad upp till 50 km avstånd. Våra problem är inte bara när solen är i linje med sändaren, det är under hela dagen. Nu på kvällen finns det bild ibland, men det pixlar sig hela tiden.C cpalm skrev:Vi hade tidigare riktigt usla mottagningsförhållanden. På fel sida av ett berg mot närmaste sändare och "för långt" till den näst närmaste. Och vi märkte tydligt när solen låg i linjen mellan antennen och sändaren, så helt klart är att solen är kan betraktas som en stor störsändare och ligger signalstyrkan på gränsen så kan det vara en avgörande skillnad.
Hur långt har du till sändaren?
Har fortfarande svårt att fatta varför det drabbar bara HD-kanalerna. De sänds här på 522 MHz på UHF, andra kanaler på både högre och lägre frekvens fungar perfekt.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Kanske ligger något i det, att signalen klipps på något sätt.H hempularen skrev:Jag har haft liknande problem. Jag hade på den analoga tiden usel motagning. Ligger en bergknalle ca 100 m från huset i rak riktning mot masten.
Jag har ingen som helst lust att lägga pengar på ny antenn här, fiber kommer förr eller senare, då åker antennen ner.
Så jag vill bara hålla den vid liv tills dess.
Jag kommer ta ner den och undersöka förstärkaren vid tillfälle, får jag inte ordning på det då så får det nog vara.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 818 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 818 inlägg
Man ser inte masten helt fritt från huset pga kuperad terräng, flyttar man sig 50 meter upp på en kulle syns den vid klart väder. Men som sagt, signalstyrkan till mottagaren är bra. Teracom anger signalstyrkan på min adress till "Bra", 3 av 4 "pluppar" på deras fåniga skala.C cpalm skrev: