Som ni kanske vet, så ”kan” man ju inte tvätta bilen på sin garageuppfart om den är asfalterad eller stenlagd då kemikalier riskerar rinna vidare ner i dagvattenbrunn.

Att kunna tvätta bilen hemma är något jag vill kunna göra!

Min yta är idag inte asfalterad, vilket därför har ansetts som ok yta att tvätta på då kemikalierna istället rinner rakt ner och filtreras innan det når sjödragen. (konstigt jag vet..)

Nu till våren/sommaren skall jag asfaltera vår infart och funderar därför över om det finns någon lösning på problemet. Jag tänker då på en markränna vid gränsen mellan infarten och vägen, där det jag spolar av bilen kan rinna ner och sedan egentligen bara gå rakt ner i marken. För att undvika att det rinner ut på gatan!

Är det någon som gjort detta? Tror ni att det är en OK lösning? :-)

Fyra rader med svarta plastlådor staplade, åtta svarta plastlock framför. Planteringskärl för trädgårdsodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min magkänsla och förhoppning säger nej, men jag vet inte vad miljöenheten tycker.
Jag tycker att om du ändå anstränger dig så kan du väl sätta en oljeavskiljare och sandfång i alla fall. Det är ändå allas vår grundvatten som kanske en dag ska drickas? Allt renas inte i marken.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jag gick i samma tankar för ett år sedan. Men så visade det sig att kommunen jag bor i inte ens tillåter att man tvättar bilen på gräsmattan. Så kolla upp vad som verkligen gäller innan du lägger ner för mycket pengar och tankar på projektet.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
C Cjnilsson2 skrev:
Jag gick i samma tankar för ett år sedan. Men så visade det sig att kommunen jag bor i inte ens tillåter att man tvättar bilen på gräsmattan. Så kolla upp vad som verkligen gäller innan du lägger ner för mycket pengar och tankar på projektet.
Mailade precis kommunen, får se vad dom svarar. Gissar att det inte är något som rekommenderar men som ändock borde vara en giltig lösning. Det står på deras hemsida att tvätt på gräsmatta/grusad uppfart är ok ”någon enstaka gång”.

• Gilla
Cjnilsson2
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Min magkänsla och förhoppning säger nej, men jag vet inte vad miljöenheten tycker.
Jag tycker att om du ändå anstränger dig så kan du väl sätta en oljeavskiljare och sandfång i alla fall. Det är ändå allas vår grundvatten som kanske en dag ska drickas? Allt renas inte i marken.
Min gissning är att en oljeavskiljare utomhus kostar väldigt mycket pengar!? Säkert krav på isolering runtom osv… ?

Mitt bidrag är att jag överhuvudtaget tänker på det alls, dom flesta skiter i det och låter helt enkelt allt rinna ner i brunnarna!

Men en kostnad om 4-5.000kr kan det vara värt om det är en godkänd lösning för kommunen.

C crazytok skrev:
Mailade precis kommunen, får se vad dom svarar. Gissar att det inte är något som rekommenderar men som ändock borde vara en giltig lösning. Det står på deras hemsida att tvätt på gräsmatta/grusad uppfart är ok ”någon enstaka gång”.
Fick du något svar från din kommun? Jag går i precis samma tankar.

Japp, dom ”rekommenderade” det inte…
Med det sagt känns det som en lösning men ingenting dom går ut och rekommenderar.. 😂

Hur gick det?
Funderar på liknande lösning på min garageuppfart då jag gärna vill kunna tvätta mina bilar utan att släppa ut smutsvattnet till dagvattnet.

Tveksamt om bara en oljeavskiljare anses som "renande" nog för att de ska godkänna en dylik lösning.

Claes Sörmland
Lite torr juridik:

Sen 1 december 2025 är i alla fall anmälningskravet i PBF struket för dylikt avlopp på tomten.

Det betyder att det nu endast regleras i miljöbalken att inrätta ett enskilt avlopp för tvättvatten från en parkeringsplats/biltvättplats. Det krävs enligt 13 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskyddanmälan att inrätta ett sådant enskilt avlopp.

S
Om det rinner ut i gruset då? Marken på gårdsplan

Claes Sörmland
S styren skrev:
Om det rinner ut i gruset då? Marken på gårdsplan
Då är det inte ett avlopp så då finns inget krav på anmälan. Ett avlopp kräver att du leder avloppsvatten.

Av det skälet finns inget anmälningskrav att hälla ut en hink med diskvatten i rabatten, det är inget avlopp.

S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det inte ett avlopp så då finns inget krav på anmälan. Ett avlopp kräver att du leder avloppsvatten.

Av det skälet finns inget anmälningskrav att hälla ut en hink med diskvatten i rabatten, det är inget avlopp.
Hade inte läst tråden... men då får jag tvätta med högtryckstvätt på egen grusad infart.
Tvål, tvättmedel, avfettning? (finns det något klart svar)

Med det regelverket är ju markränna inte ett alternativ känns det som.

Nästa förslag är två rader hansasten längst ner på uppfarten mot gatan.
Då infiltreras smutsvattnet i marken på min egen tomt, likställt med att tvätta på grus/gräs tänker jag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.