Hej!

Har mätt radon hemma ett tag med en Aranet Radon Plus. Jag har flyttat runt den mellan olika rum och därför ser kurvan lite hackig ut. Den 5-6 oktober ställde jag den i ett rum utan ventilation (varken tilluft eller frånluft) och då steg värdena markant. Övriga variationer är i rum vi vistas i. Källare, sovrum osv. Ställde den även på en golvbrunn. Fick inte högre värden men den reagerade mer på vädret.

Eftersom det är så stora variationer trodde jag det var markradon. Idag flyttade jag ut den i garaget (halvbra isolerat) och värdena sjönk till under 100 bq/m3. I garaget är det träväggar, men det finns samtidigt fönster som inte är speciellt täta. Det är betydligt kallare i garaget än inomhus (ca 12-15 grader). Eftersom det verkar vara betydligt lägre halt i garaget kanske det inte kommer från marken ändå? Å andra sidan finns det inga genomföringar etc i betongplattan i garaget.

Någon med bra input?

Funderade på att installera någon radonsug men kanske inte är den lösningen jag ska gå efter.

• Skärmbild av Aranet Radon Plus-app som visar radonkoncentration i becquerel per kubikmeter med variabla nivåer, toppar runt 1600 Bq/m³, nuvarande 98 Bq/m³.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara klurigt att hitta var radon kommer ifrån, och är nog svårt att säga bara utifrån denna info. Vet du vad du har för byggmaterial i väggarna (inner/ytter)? Med dåligt isolerat i garaget menar du "dragigt" jämfört med resten av huset, dvs att det kommer in mycket frisk luft utifrån? Är garaget ens i huset?

När är huset byggt?

Du har ju helt klart radon i huset men för att få ett värde att förhålla dig till behöver du göra en långtidsmätning enligt de riktlinjer som finns. Om dina värden ligger högt skulle jag därefter ta in ett proffs som har bättre utrustning för att hitta källor. Men försök hitta info om vad huset är byggt av.

K Kallens skrev:
Det kan vara klurigt att hitta var radon kommer ifrån, och är nog svårt att säga bara utifrån denna info. Vet du vad du har för byggmaterial i väggarna (inner/ytter)? Med dåligt isolerat i garaget menar du "dragigt" jämfört med resten av huset, dvs att det kommer in mycket frisk luft utifrån? Är garaget ens i huset?

När är huset byggt?

Du har ju helt klart radon i huset men för att få ett värde att förhålla dig till behöver du göra en långtidsmätning enligt de riktlinjer som finns. Om dina värden ligger högt skulle jag därefter ta in ett proffs som har bättre utrustning för att hitta källor. Men försök hitta info om vad huset är byggt av.
Hej!

Huset är byggt 1964. I vissa delar så har man byggt med lättbetong, men det står inte specificerat vad för slags lättbetong det är. Jag testade även att ställa mätaren närmre de väggar som har lättbetong, men såg ingen direkt skillnad mot övriga huset.

Vi har gjort en långtidsmätning och hade ca 300 Bq/m3. Dock satte vi nyss in en isolerruta och tätade alla fönster vilket verkar fått värdet att stiga.

Garaget är fristående, men det finns som sagt inga genomföringar i plattan där. Anledningen till att jag trodde det var markradon var variationerna. Jag tänkte att halten radon inomhus varierade med tanke på vilket väder vi har utomhus. Beroende på om det är hög- eller lågtryck tillåts radonet att sippra in genom väggar/betongplatta etc. Om vi hade haft radon från blåbetong tänkte jag att det skulle vara med "stabilt". Det var som sagt bara en killgissning.

Grannen hade dock inne en firma i samband med att de installerade ventilation. De sa att det troligen var markradon hos dem, och det är ca 25 m bort.

Är garaget byggt samtidigt som boningshuset? Är det senare kan det ju vara en grund som bättre skyddar mot radon

S
Vad har huset för ventilation? Enkel mekanisk frånluft eller är det FTX med tilluft? Endast frånluft har en tendens att sugs upp markradon från bottenplattan så tätning kan behövas vid vissa ställen alt. radonsug.

Redigerat:
Hej!

Garaget är byggt samtidigt.

Det står att ickebärande källarväggar är lättbetong. Dock har bara ena delen av huset källare, den andra delen är platta på mark. Vi har radon i båda delarna och det skiljer sig inte speciellt mycket.

Just nu har vi endast tilluft och PAX-fläkt i badrum. Funderar dock på att installera någon mekanisk frånluft (FTX är inte aktuellt) och i samband med det installera en radonsug. Är det inte markradon så känns det dock som radonsug är pengar i sjön :)

S
Borken1 Borken1 skrev:
Hej!

Garaget är byggt samtidigt.

Det står att ickebärande källarväggar är lättbetong. Dock har bara ena delen av huset källare, den andra delen är platta på mark. Vi har radon i båda delarna och det skiljer sig inte speciellt mycket.

Just nu har vi endast tilluft och PAX-fläkt i badrum. Funderar dock på att installera någon mekanisk frånluft (FTX är inte aktuellt) och i samband med det installera en radonsug. Är det inte markradon så känns det dock som radonsug är pengar i sjön :)
Okej, ni har frånluft via PAX-fläkt i badrum och friskluftsventiler? PAX-fläkten skapar ett undertryck som kan göra att radon kommer upp ur marken. FTX kan vara en bättre lösning än radonsug eftersom FTX ger bättre luft och mindre undertryck, så man kan se det som att man spär ut radonhalten med ren luft. Så FTX kan med andra ord vara en bra lösning för att fixa bättre luft och slippa lägga ut kostnad på radonsug.

S Sp1nd3l skrev:
Okej, ni har frånluft via PAX-fläkt i badrum och friskluftsventiler? PAX-fläkten skapar ett undertryck som kan göra att radon kommer upp ur marken. FTX kan vara en bättre lösning än radonsug eftersom FTX ger bättre luft och mindre undertryck, så man kan se det som att man spär ut radonhalten med ren luft. Så FTX kan med andra ord vara en bra lösning för att fixa bättre luft och slippa lägga ut kostnad på radonsug.
Ja, fast den går ju bara när man duschar etc. I övrigt är det självdrag i huset.

Jag förstår att FTX kanske är bästa lösningen, men kanaldragning etc i huset blir väldigt mycket arbete. Haft ventilationstekniker här också som sagt att det kommer bli mycket jobb och vara väldigt kostsamt. En radonsug skulle jag kunna bygga själv för ett par tusenlappar. Det är ju dock bara aktuellt om det är markradon.

OK, du verkar ha koll. Men då är det ju inte osannolikt att du har radon från byggmaterialet. Troligen både och kanske? Men radon kan ju sprida sig i huset, ibland på oväntade sätt.

En gissning är att det fristående garaget från 1964 är såpass otätt att evt. radon som kommer in genom plattan ventileras ut.

Det finns ju liksom några vägar att gå tänker jag för att minska markradon, med olika kostnad/svårighetsgrad. För radon från byggmaterialet är det nog bara ökad ventilation som gäller.
  • Täta plattan. Kan vara effektivt om det är något uppenbart hål där det kommer in. Men i äldre hus med sprickor här och var troligen svårt.
  • Öka ventilationen, och då utan att öka undertrycket som drar in radon underifrån. Också svårt utan både mekanisk från och tilluft.
  • Suga upp/skapa undertryck utanför huset (dvs under plattan) så radonet inte kommer in. Troligen det lättaste/billigaste, därför nog också det vanligaste.
Kan du bygga en radonsug själv för några tusenlappar så är det väl nästan värt att prova/chansa utan att ta dit något proffs?

K Kallens skrev:
OK, du verkar ha koll. Men då är det ju inte osannolikt att du har radon från byggmaterialet. Troligen både och kanske? Men radon kan ju sprida sig i huset, ibland på oväntade sätt.

En gissning är att det fristående garaget från 1964 är såpass otätt att evt. radon som kommer in genom plattan ventileras ut.

Det finns ju liksom några vägar att gå tänker jag för att minska markradon, med olika kostnad/svårighetsgrad. För radon från byggmaterialet är det nog bara ökad ventilation som gäller.
  • Täta plattan. Kan vara effektivt om det är något uppenbart hål där det kommer in. Men i äldre hus med sprickor här och var troligen svårt.
  • Öka ventilationen, och då utan att öka undertrycket som drar in radon underifrån. Också svårt utan både mekanisk från och tilluft.
  • Suga upp/skapa undertryck utanför huset (dvs under plattan) så radonet inte kommer in. Troligen det lättaste/billigaste, därför nog också det vanligaste.
Kan du bygga en radonsug själv för några tusenlappar så är det väl nästan värt att prova/chansa utan att ta dit något proffs?
Som du säger kan det vara en kombination. Eftersom grannen troligen har markradon och det ligger 25 m bort känns det också troligt att det till viss del även finns här. Man känner stor skillnad på luften när man går in i garaget, den känns mycket "friskare", dvs jag tror det vädras en del där genom gamla fönster, tilluftsdon etc.

Svårt att täta plattan som du säger. Kan ju vara på många olika ställen, och vissa delar kommer man inte ens åt. Mekanisk frånluft känns som det ev skulle kunna funka om det kommer från byggnadsmaterial, men eventuellt ha motsatt effekt om det kommer från markradon. Vi funderar på att sätta in någon mekanisk frånluft för att förbättra luftkvaliteten hemma.

Det lättaste alternativet är kanske att testa en radonsug. Ger det effekt så är det löst. Ger det inte effekt borde det komma från byggmaterialet och där kanske en mekanisk frånluft hjälper att vädra ut.

coconut
Borken1 Borken1 skrev:
Ja, fast den går ju bara när man duschar etc. I övrigt är det självdrag i huset.

Jag förstår att FTX kanske är bästa lösningen, men kanaldragning etc i huset blir väldigt mycket arbete. Haft ventilationstekniker här också som sagt att det kommer bli mycket jobb och vara väldigt kostsamt. En radonsug skulle jag kunna bygga själv för ett par tusenlappar. Det är ju dock bara aktuellt om det är markradon.
Kan du koppla om så att PAX fläkten går konstant i någon dag? Samt se hur det påverkar radonvärdet?

coconut coconut skrev:
Kan du koppla om så att PAX fläkten går konstant i någon dag? Samt se hur det påverkar radonvärdet?
Tyvärr inte, verkar vara en äldre modell. Den går ju bara 5-10 min vid dusch så hinner antagligen inte vädra ut speciellt mycket.

S
Du skrev att du har en Aranet Radon Plus. Har du möjligtvis en Aranet4 Home också? Det är en CO2 mätare. Eftersom du i princip har ventilation genom självdrag skulle jag tro att du har rätt höga CO2 värden (>1000PPM) dvs undermållig ventilation. Om du ställer CO2 mätare i garaget ska du nog se att värdena är rätt bra där, då det verkar dåligt isolerat.

Mekanisk frånluft kan ev. hjälpa men som sagt finns ju risken att du drar upp radon, men kan också vara så att självdraget ger så dålig luft att du just nu stänger inne radonet som sipprar upp. Tror nog ändå FTX kan vara rätt väg att gå, men mät gärna CO2 för att få en bild över hur dålig luften är inne.

S Sp1nd3l skrev:
Du skrev att du har en Aranet Radon Plus. Har du möjligtvis en Aranet4 Home också? Det är en CO2 mätare. Eftersom du i princip har ventilation genom självdrag skulle jag tro att du har rätt höga CO2 värden (>1000PPM) dvs undermållig ventilation. Om du ställer CO2 mätare i garaget ska du nog se att värdena är rätt bra där, då det verkar dåligt isolerat.

Mekanisk frånluft kan ev. hjälpa men som sagt finns ju risken att du drar upp radon, men kan också vara så att självdraget ger så dålig luft att du just nu stänger inne radonet som sipprar upp. Tror nog ändå FTX kan vara rätt väg att gå, men mät gärna CO2 för att få en bild över hur dålig luften är inne.
Tyvärr inte, men funderar på att skaffa för att följa upp ev ventilation.

Förstår att FTX är det bästa, men det skulle troligen landa på +200k inklusive ganska stora ingrepp på huset. Vi har ingen vind för kanaler vilket gör att allt måste byggas in i alla rum. Samtidigt har vi en elförbrukning på ca 9000 kwh inklusive värme så jag kommer aldrig räkna hem värmeåtervinningen under min livstid. Mekanisk frånluft+radonsug landar snarare på 25-30k, även om det kanske blir 1000 kwh extra i uppvärmning.

S
Borken1 Borken1 skrev:
Tyvärr inte, men funderar på att skaffa för att följa upp ev ventilation.

Förstår att FTX är det bästa, men det skulle troligen landa på +200k inklusive ganska stora ingrepp på huset. Vi har ingen vind för kanaler vilket gör att allt måste byggas in i alla rum. Samtidigt har vi en elförbrukning på ca 9000 kwh inklusive värme så jag kommer aldrig räkna hem värmeåtervinningen under min livstid. Mekanisk frånluft+radonsug landar snarare på 25-30k, även om det kanske blir 1000 kwh extra i uppvärmning.
Okej, det låter ju inte lönsamt med FTX då. Ett alternativ skulle ju ev. kunna vara rumsventilator. Man kan se det lite som ett distribuerat FTX system. De jobbar i par så ena rummet suger in luft och andra rummet fläktar ut luft, sedan skiftar de håll, och återvinner därmed en del av värmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.