Jag har lite frågor som jag hoppa någon här kan hjälpa mig med.
Jag har precis dränerat och håller på att justera lutningen runt huset. Då jag bor på ett ställe där marken är kuperat och det inte är möjligt att justera marken avsevärt så jag fokuserar jag på området runt huset (3m runt om).
Tidigare har det varit lutning till huset eller helt plant. Jag har nu försökt gräva ner lite 3 meter ifrån huset och även måsta höjt en del närmst huset för att få en lutning från huset, även om jag inte kommer upp i 5%.
Villan har krypgrund med avfuktare så ventilationshålen är pluggade. Så jag har fyllt upp med makadam så det är i direkt underkant med de pluggade hålen. De resulterar i att avståndet mellan makadamen till offerbrädan är 7 cm och till den stående fasade 17cm.
Jag klurar på om detta är en bra lösning eller om det är ett för litet avstånd. Såg att den rekommenderade avståndet är 20 cm. Resultatet om jag tar ner det är att jag tappar lutningen från huset. Kan jag skydda offerbrädan på något vis? Hur håller jag koll att brädan inte tar stryk och leder in eventuell fukt till syllen? I min värd bör det inte bli så mycket fukt i backen med dräneringen och lutningen från huset? Ska tillägga att bredden på makadamen är 0,5 m så det är ingen växtlighet närmst brädan.
Tacksam för tankar och idéer ☺️