Marcussjogren skrev:
Vilka subnät använder du dig av? Har du kollat så dem inte överlappar eller nåt annat dumt? Typ att du råkat konfigurera ett nätverks broadcast-adress som IP-adress på en enhet eller liknande.
192.168.0.1/24
192.168.1.1/24

...och DHCP får bara dela ut adresser upp till .243.

....så det borde vara ok!

MathiasS skrev:
Det där har jag provat redan, när det inte funkar så funkar ingen annan maskin heller, frågan är om problemet uppstår i central switch eller i switchen i rummet här, eller i kablaget däremellan. Eftersom maskinerna inte får någon IP kan dom inte kommunicera heller.

Jag kommer inte längre utan att felsöka kabeldelen av nätverket, så nästa gång jag får problem ska jag snabbt som attan springa runt med en lång nätverkskabel och ansluta den på diverse platser.
Om de inte får ip prova att ta den som upphör att fungera + en annan konfigurera en fast ip på båda i samma subnät de ska kunna pinga varandra på samma switch, fungerar det inte på ensam switch ej kopplad till routerna så kan du starkt misstänka kablar/switchen.

japp det kan man prova

H
MathiasS skrev:
Jag har en router med två portar mellan vilka trafik kan routas.
Oki, så få har du två fysiska switchar och inte dot1q. Även två kablar ut från routern till rummet där du har två subnät i två olika switchar. Den ena switchen fungerar men inte den andra om jag har förstått rätt

H
Vad händer om du tar kabel som är uplink till switchen där det är problem och sätter den direkt i PC:en? Får du länk och det är fortfarande problem?

H
Med tanke på dina problem så borde du vara en given vinnare i tävlingen "Tävling: Trådlös frihet med tufft nätverkspaket"

Hänvisa till tråden i motiveringen :)

hus520 skrev:
Oki, så få har du två fysiska switchar och inte dot1q. Även två kablar ut från routern till rummet där du har två subnät i två olika switchar. Den ena switchen fungerar men inte den andra om jag har förstått rätt
Ja, ungefär så.....:)

hus520 skrev:
Vad händer om du tar kabel som är uplink till switchen där det är problem och sätter den direkt i PC:en? Får du länk och det är fortfarande problem?
Vet ej.

hus520 skrev:
Med tanke på dina problem så borde du vara en given vinnare i tävlingen "Tävling: Trådlös frihet med tufft nätverkspaket"

Hänvisa till tråden i motiveringen :)
haha, nja. Sett till hårdvaran så har jag dom prylarna jag vill ha. Hw problem får man nog säga kan uteslutas och det skulle bli lite för mycket av nedgradering med det där paketet.....

Det är nog en rulle kabel jag behöver...

H
MathiasS skrev:
haha, nja. Sett till hårdvaran så har jag dom prylarna jag vill ha. Hw problem får man nog säga kan uteslutas och det skulle bli lite för mycket av nedgradering med det där paketet.....

Det är nog en rulle kabel jag behöver...
Det är inte så att du har en CAT5 kabel någonstans när du kör 1Gb? Minst CAT5E för gigabit. Kan vara lätt att missa detta om man går från 100Mbit till gigabit

Det är 5e överallt. Det kan dock vara värt att kolla att jag inte råkat släppa in någon gammal patchkabel......men jag tror att även dom äldsta är minst 5e.

M
Men du sa att även enheter med statisk adress slutade fungera va? Dvs, DHCP är inte felkällan. Är som du inne på att du dragit en 4" spik rakt i en av kablarna ;)

Har du provat att byta plats på switcharna för att se om det andra subnätet börjar dö istället?

Switcharna är rätt nya, det var bara häromåret som jag hade ett switchrelaterat problem så då åkte alla gamla ut och kvar blev bara blåa plåtisar. Men, det skadar förstås inte att testa.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Det är det enda jag kan komma på förutom kabelfel.
Gick gateway på båda subnäten att pinga när det händer (från det subnät som fortsätter fungera)?

Japp, har jag väl kommit till routern så funkar det. Det är jag nästan helt säker på....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.