6 021 läst ·
50 svar
6k läst
50 svar
Märkligt nätverksfel.......
192.168.0.1/24Marcussjogren skrev:
192.168.1.1/24
...och DHCP får bara dela ut adresser upp till .243.
....så det borde vara ok!
Om de inte får ip prova att ta den som upphör att fungera + en annan konfigurera en fast ip på båda i samma subnät de ska kunna pinga varandra på samma switch, fungerar det inte på ensam switch ej kopplad till routerna så kan du starkt misstänka kablar/switchen.MathiasS skrev:Det där har jag provat redan, när det inte funkar så funkar ingen annan maskin heller, frågan är om problemet uppstår i central switch eller i switchen i rummet här, eller i kablaget däremellan. Eftersom maskinerna inte får någon IP kan dom inte kommunicera heller.
Jag kommer inte längre utan att felsöka kabeldelen av nätverket, så nästa gång jag får problem ska jag snabbt som attan springa runt med en lång nätverkskabel och ansluta den på diverse platser.
haha, nja. Sett till hårdvaran så har jag dom prylarna jag vill ha. Hw problem får man nog säga kan uteslutas och det skulle bli lite för mycket av nedgradering med det där paketet.....hus520 skrev:
Det är nog en rulle kabel jag behöver...
Det är inte så att du har en CAT5 kabel någonstans när du kör 1Gb? Minst CAT5E för gigabit. Kan vara lätt att missa detta om man går från 100Mbit till gigabitMathiasS skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Men du sa att även enheter med statisk adress slutade fungera va? Dvs, DHCP är inte felkällan. Är som du inne på att du dragit en 4" spik rakt i en av kablarna 
Har du provat att byta plats på switcharna för att se om det andra subnätet börjar dö istället?
Har du provat att byta plats på switcharna för att se om det andra subnätet börjar dö istället?