30 336 läst ·
80 svar
30k läst
80 svar
Märklig och ful rördragning
För dom som inte kan bocka finns det ju även färdigbockade byglar för 4cc montage...
RSK 8564351
12 mm x 1 meter
Med prefabriserad bock som underlättar installationsarbetet. Används när det undre röret ska gå förbi det övre röret upp till till exempel en blandare. Passar vid rördragning 40 c/c.
RSK 8564351
12 mm x 1 meter
Med prefabriserad bock som underlättar installationsarbetet. Används när det undre röret ska gå förbi det övre röret upp till till exempel en blandare. Passar vid rördragning 40 c/c.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stackars röris! Han ville bara åstadkomma ett häpnadsväckande konstverk!
Jsg skulle dragit rakt till blandsren och vänja mog att vrivda motsols. Det ska ju blandas iaf.
Hur ska dusch dörren insalleras? Är inte rören i vägen?!
Jsg skulle dragit rakt till blandsren och vänja mog att vrivda motsols. Det ska ju blandas iaf.
Hur ska dusch dörren insalleras? Är inte rören i vägen?!
Jag är inte heller överlycklig i övergångsbocken nedanför blandaren, men det ser trots allt 100ggr bättre ut än TS bild.nino skrev:
Förstahandsvalet vore ju om det gick att kasta om redan i mataränden i pannrummet eller liknande. Fast då får ju inte handfat och WC vara med i segmentet.
Själv skulle jag nog tagit ett helt gäng 90 böjar och "snurrat till det" med korta bitar precis runt utgången ur väggen.
Smaken är olika.
Aaah snyygt.. är det bara jag som ser framför mig att man fastnar med stortån i "rör-mästerverket" på vägen ut ur duchen och trillar och slår ut alla tänderna mot handfatet. iiisch.... nästan en säkerhetsrisk det där?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Hahahahaha! Inte ofta man garvar rakt ut över trådbilder men denna gjorde min dag!
Jag tror inte att hantverkaren ens är godkänd rörmokare, har du kollat det?
Ang tjafs i tråden om vem som är duktig o inte, tror jag att vissa är händiga o kan det mesta, andra inte.
Det betyder inte att de händiga kan allt från början, men troligen lära sig om vilja o intresse finns.
Däremot de som har "tummen mitt i handen", kan nog inte lära sig mkt om något hantverk. Frågan är om denna hantverkare ens har viljan att göra det?
Det betyder heller inte att personen i fråga är ett rötägg, han kanske är skitrolig o trevlig att ha att göra med i andra sammanhang. Men då borde han nog blivit komiker eller liknande ist!
Jag tror inte att hantverkaren ens är godkänd rörmokare, har du kollat det?
Ang tjafs i tråden om vem som är duktig o inte, tror jag att vissa är händiga o kan det mesta, andra inte.
Det betyder inte att de händiga kan allt från början, men troligen lära sig om vilja o intresse finns.
Däremot de som har "tummen mitt i handen", kan nog inte lära sig mkt om något hantverk. Frågan är om denna hantverkare ens har viljan att göra det?
Det betyder heller inte att personen i fråga är ett rötägg, han kanske är skitrolig o trevlig att ha att göra med i andra sammanhang. Men då borde han nog blivit komiker eller liknande ist!
Bara att inse att en del har känsla/sinne för hur rör ska dras och andra inte. Det måste vara oerhört frustrerande att jobba som rörmokare och inte ha det. Fast då borde man inse det och bara jobba efter ritning och inte ge sig på uppdrag då det ingår att planera rördragningen.
Jag har också råkat ut för en sån stackare när vi installerade fjärrvärme, där rören istället för att följa väggen drogs rakt ut på ca 170cm höjd, drygt en meter ut från väggen sen en 90 graders böj och på samma höjd till värmeväxlaren på nästa vägg. Visserligen var det i källaren, men nog ville jag kunna utnyttja hela rummet utan att behöva huka mig ner när rören skulle passeras. Men det fick han göra om. Tyvärr ser resten rätt hejsan ut också, så nåt år åker nog allt ut och får planeras om från grunden...
Jag har också råkat ut för en sån stackare när vi installerade fjärrvärme, där rören istället för att följa väggen drogs rakt ut på ca 170cm höjd, drygt en meter ut från väggen sen en 90 graders böj och på samma höjd till värmeväxlaren på nästa vägg. Visserligen var det i källaren, men nog ville jag kunna utnyttja hela rummet utan att behöva huka mig ner när rören skulle passeras. Men det fick han göra om. Tyvärr ser resten rätt hejsan ut också, så nåt år åker nog allt ut och får planeras om från grunden...
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Undrar över detta: "Hade rörkrökaren stödhylsor i kopparrören?"
Är detta vanligt att använda vid "råa" o "halvhårda" kopparrör eller "glödgade" (de två senare är kromade), har själv bara använt det till mjukglödgade plastisolerade rör. Mvh!
Är detta vanligt att använda vid "råa" o "halvhårda" kopparrör eller "glödgade" (de två senare är kromade), har själv bara använt det till mjukglödgade plastisolerade rör. Mvh!
Här fuskar nästan en hel bransch. Använder man sig av Vattete så ska stödhylsor användas på halvhårda rör enligt deras anvisning. Men jag gissar på att 9/10 firmor inte gör detta.patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Ok bara halvhårda, glödgade och mjukglödgade men inte råa?
Kul att lära sig något nytt
Kul att lära sig något nytt
OT:
En god regel att alltid putta in stödhylsa även på hårda rör.
Hårdlöder man precis intill blir röret mjukare av glödgningen.
(jaja jag vet att dom flesta inte hårdlöder nuförtiden - men jag och en del envisa gammeldags gör det
)
En god regel att alltid putta in stödhylsa även på hårda rör.
Hårdlöder man precis intill blir röret mjukare av glödgningen.
(jaja jag vet att dom flesta inte hårdlöder nuförtiden - men jag och en del envisa gammeldags gör det
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Tack för bra svar o ursäkta OT!
Jag har lödlicens
om man löder i närheten med kopplingen kvar, blir inte även stödhylsan glödgad då o måste bytas ut efteråt?
Hoppas det blir en bra upplösning på problemet för TS. Blir nog svårt att flytta rörhållarna nu i efterhand när det är borrat i kaklet men går nog räta ut några rör så det ser lite bättre ut?
Jag har lödlicens
Hoppas det blir en bra upplösning på problemet för TS. Blir nog svårt att flytta rörhållarna nu i efterhand när det är borrat i kaklet men går nog räta ut några rör så det ser lite bättre ut?
ånej prata inte om stödhylsor. Före inköp så frågade jag butiken som då hävda att jag inte behövde några till deras kromrör, efter installationen läste jag att man skulle det och konfronterade affären som då hävda att dom alltid ger råd att använda hylsor. *ångest att jag inte gjort om installationen nu när jag fått kommunalt vatten som säkert trycker på mer än tidigare system*
Haha, onekligen intressant lösning. Var någon form av kemiska preparat inblandade?
Men seriöst, det ser ut som att en snygg dragning först gjorts utan att korsa rören.
Och sedan har misstaget insetts precis innan hemgång.
Med påföljande stress och med endast rest-bitar rör tillhands har rörisen då slängt ihop en nödlösning med avsikten att slutföra arbetet dagen efter.
Jag kan inte tänka mig att hantverkaren hävdat att detta skulle vara en färdig lösning.
Detta måste varit tänkt som ett provisorium.
Har du pratat med rörmokaren direkt?
Men seriöst, det ser ut som att en snygg dragning först gjorts utan att korsa rören.
Och sedan har misstaget insetts precis innan hemgång.
Med påföljande stress och med endast rest-bitar rör tillhands har rörisen då slängt ihop en nödlösning med avsikten att slutföra arbetet dagen efter.
Jag kan inte tänka mig att hantverkaren hävdat att detta skulle vara en färdig lösning.
Detta måste varit tänkt som ett provisorium.
Har du pratat med rörmokaren direkt?