Jag kollar just nu på installation av markiser. Har valt leverantör och de kör med Elero, fick iaf en länk till sol- och vindsensorn. https://www.elero.com/en/products/control-systems/sensero-868-ac-plus/

l
etar lite på deras sida och ser att de har en produkt för hemautomation som då snackar med markiserna, sensorer mm. Funderar då på om den produkt som Elero har för detta är den bästa, eller om det går med någon annan Zwave hub, typ Fibaro eller likvärdig.

Det jag vill kunna göra är att ha en sol- och vindgivare placerad på södersidan. Den ska då styra markiser på södersidan. Sen sätter vi en markis på västsidan. Då vill jag kunna ställa att den går ut när det t.ex. varit soligt på södersidan i 3h och när solen försvinner från södersidan ska den fortsatt vara ute i t.ex. 3h. Det handlar inte om att spara pengar på en sensor utan mer att jag har svårt att placera en sensor på västsidan.

Någon som grejat med detta och kan ge besked. Kan isåfall bli aktuellt att köpa markiser utan trådlös styrning och istället montera lämplig Zwave puck till varje markis samt någon Zwave-enhet typ Vera/Telldus/Fibaro och sen köpa Zwave sol- och vindgivare. Fördelen är då att jag
Förhoppningsvis kan ställa in mer och får hjärtat i hemautomationen på köpet. Sen är jag inte heller låst till Eleros system som inte verkar vara Zwave även om det kör på 868 MHz. Vad säger den samlade expertisen?

Såvitt jag vet har Somfy en Z-wave-integration av något slag.

Becker motors har en enhet som går att koppla ihop med en roller shutter, men den lösningen kostar runt 3000 bara för de två enheterna.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur stora Elero är, men min uppfattning är att det är bättre att skaffa sig ett annat system för hemautomatiseringen och bara köra på trådburna motorer.

Själv använder jag z-wave och Fibaro home center 2 till att styra rullgardiner, belysning och lite annat. Vilken controller och vad för protokoll man ska köra finns det delade meningar om.
Jag är inte riktigt färdig med programmeringen av mina rullgardiner, men har till min HC2 kopplat Netatmo vind och regnsensor. Min tanke är att styra på de parametrarna samt ljusintensitet i respektive rum. I dagsläget har jag bara mörkläggningsgardiner men tanken är att köpa en ny markis och elektrifiera mina två befintliga markiser.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Du har förmodligen rätt i det. Hittade Shelly 2.5, kostar typ 250kr/st och kan användas för markisstyrning. Behöver dock ha en sol- och vindgivare också. Skulle kunna en vanlig trådad in i en ingångsenhet. Den ska få lira med Shellyn och dessutom går de på Wi-Fi. Helt klart enklare att gå på Eleros, men då är man som sagt låst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.