Hej!

Skulle behöva lite hjälp från alla duktiga i detta forum, ska försöka förklara mitt i-lands problem

Vi ska köpa markiser till vårt hus. Jag har tagit in offerter från flera markis-tillverkare och fastnat lite extra för Sunoff's motorstyrda fönsterkasett "Micro". Detta är en slimmad modell som inte tar så mycket plats, då vi "endast" har ca. 10 cm foderhöjd ovan fönstren innan dropplisten sticker ut (om det är rätt namn, menar iaf plåtblecken ovanför fönstren) så tror/tycker iaf vi att denna verkar passa bra. Tänkte om vi skulle välja en större markis/kassett så måste man montera denna ovanför dropplisten eller utanför mha distanser (vilket jag tror skulle se lite tokigt ut), så därför lutar det åt "Micro-serien" som bara är ca. 8 cm hög.

Så själva modellen är i stort sett spikad, men det sambon och jag är oense om hur dessa ska se ut för att passa på vårt vita 2 plans hus.. Så där skulle jag behöva lite experthjälp härifrån

Själva färgen på markistyget är vi båda inne på mörkgrått som vi tror borde dämpa solljuset bra och bli snygg brytning till det ljusa huset.

Däremot har vi oerhört svårt att bestämma färg på själva kassetten och armarna då dessa kan får i följande färger:
- Aluminium
- Vitt
- Svart

Aluminium känns som den vanligaste om man tittar på andra hus, men då vår utvändiga plåt på huset är aluzink (hängrännor, stuprör mm) så tänkte vi att dessa då kanske inte matchar så bra ihop..

Vita kasetter/armar känns diskret och bra, men det vi är oroliga för att denna vita färg inte matchar huset som redan har två vita nyanser (själva panelen är Demidekk "villavit" som har lite rött i sig för att få en varm känsla samt fönster/dörrar som är fabriksmålad med s0502-y som är vit med lite gult i). Vi tycker att de vita färgerna ovan matchar jättebra med varandra, trots olika "varm"brytningar, men är då lite orolig för att blanda in en 3:e vit färg på huset..

Svart känns lite modernt och vågat. Men frågan är hur länge man tycker det..? Och passar det verkligen med mörkgrått tyg?

Tacksam för tips och råd hur ni skulle tänkt/gjort

• Tvåvåningshus i vitt med plåtdetaljer ovanför fönstren och snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit husfasad med fönster och utrymme för Sunoff "Micro" markiskassett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.