Någon som använder solfim istf markis för att skydda från solblekning inomhus? Stora fönster i österläge. Om man sätter på folie vill man ju inte att det skall bli mörkare att se ut framför allt då inte solen lyser. Jag läste tidigare trådar för ett och två år sedan, men hittade ingen med egen flerårig erfarenhet av folie. Tråkigt att ha en markis bara för att falla ut över fönsterna och den skall ju vevas upp och ner oxå. Kan folie vara ett alternativ?
 
Hej, var inne på solfilm till vår stora fönster och fick hit en som monterar, han menade att filmen måste sitta på utsidan pga att det blir satan så varmt om den sitter på insidan och rätt stökig montering, perfekt väder ej blåst ej för mkt sol blev lite stökigt så jag skaffade gardiner på insidan blev enklare
 
Om ändå en gammal tråd är väckt. Jag har satt film på våra fönster för att bli av med värme på sommaren. Pilligt, men inte omöjligt att fixa själv. De sitter tillräckligt bra och tål både vind och fönstertvätt.

De jag har tar bort 70 % (om jag minns rätt) av ljus/värme, vilket man inte tänker på när man ser ut. Rekommenderar verkligen om man vill bli av med ljus/värme/blekning.
 
Vad blev kostnaden?
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Vad blev kostnaden?
Min? Kommer inte ihåg, men jag minns tydligt att det jobbiga var att stå högt upp på en stege med höjdrädsla och inte vad det kostade.
 
Hahaha ok! Fortfarande nöjd?
 
Hep Hep skrev:
Om ändå en gammal tråd är väckt. Jag har satt film på våra fönster för att bli av med värme på sommaren. Pilligt, men inte omöjligt att fixa själv. De sitter tillräckligt bra och tål både vind och fönstertvätt.

De jag har tar bort 70 % (om jag minns rätt) av ljus/värme, vilket man inte tänker på när man ser ut. Rekommenderar verkligen om man vill bli av med ljus/värme/blekning.
Hur länge har filmen suttit uppe?
Vi har 13 fönster i rakt söderläge och solen steker på bra under sommaren. Jag har kikat på fönsterfilm och beställt prover för att försöka hitta en sort som tar bort värme utan att ta bort utseendet. Det känns liksom inte rimligt med spegelutseende på ett hus från 1800-talet.

Men hur bra sitter det? Vill ju inte att filmen börjar flagna efter ett år då det ändå kostar en slant.
 
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Hahaha ok! Fortfarande nöjd?
Japp. De har suttit i fem år ungefär och har överlevt ett antal tvättar och oväder.
 
Angående spegelutseendet. Ja, det syns att det är "något skumt" med de fönstren när man står på marken och ser upp mot de på andra våningen. De som är på nedervåningen regerar jag inte på att det skulle se annorlunda ut, utan det är mest när man tittar uppåt och ser himlen speglas.

Vi har också gammalt hus och det ser kanske lite fel ut med solfilm, fast å andra sidan så fanns det inga markiser i slutet av 1700-talet, så det skulle också se fel ut. Mest autentiskt vore väl att ha jättevarmt på sommaren och lite dragigt och eländigt på vintern, men det får finnas gränser hur mycket jag vill offra mig.
 
  • Haha
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Hör dig!

Kommer du ihåg varifrån/ vad för typ du satte?
 
Hep Hep skrev:
Angående spegelutseendet. Ja, det syns att det är "något skumt" med de fönstren när man står på marken och ser upp mot de på andra våningen. De som är på nedervåningen regerar jag inte på att det skulle se annorlunda ut, utan det är mest när man tittar uppåt och ser himlen speglas.

Vi har också gammalt hus och det ser kanske lite fel ut med solfilm, fast å andra sidan så fanns det inga markiser i slutet av 1700-talet, så det skulle också se fel ut. Mest autentiskt vore väl att ha jättevarmt på sommaren och lite dragigt och eländigt på vintern, men det får finnas gränser hur mycket jag vill offra mig.
Markiser är dock äldre än vad man tror. På 1800-talet fanns iaf markiser som man hängde ut på sommaren men sen tog in på hösten. De som man rullar upp ovanför fönstret är nog dock en relativt ny företeelse :)
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag minns inte var jag handlade, men när jag letade verkade de flesta ha likvärdiga prylar och jag gick efter leveranstid och pris. Jag tror det var från Skåne eller Danmark.

Angående markiser så är det säkert en gammal idé, men när jag googlat tidiggustavianska markiser för att se vad vi borde ha får jag rätt klent med träffar, förutom om Markis de Sade.
 
  • Gilla
Blomgren 92
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om ändå en gammal tråd är väckt. Jag har satt film på våra fönster för att bli av med värme på sommaren. Pilligt, men inte omöjligt att fixa själv. De sitter tillräckligt bra och tål både vind och fönstertvätt.

De jag har tar bort 70 % (om jag minns rätt) av ljus/värme, vilket man inte tänker på när man ser ut. Rekommenderar verkligen om man vill bli av med ljus/värme/blekning.
Nyfiken på vilket märke du använder och vilken typ av solfilm som används. Är på g att göra ett försök att sänka värmen några grader inomhus och ser att detta är en bit på vägen. Har beställt hem olika prover men tycker det mörkaste och mest effektiva tar bort för mycket dagsljus och det lutar åt en ljusare modell med följande produktinformation:
Sentinel Plus SX 80 OSW - Neutral - Utomhus - Solskyddsfilm för utomhusinstallation (1390)
Dess data är:
78 % ljusgenomsläpplighet.
44% värmereduktion.
99% UV-skydd.
Utomhushållbarhet 5-7 år.

Alla tips mottages tacksamt
 
Kommer inte ihåg vare sig märke eller var jag köpte. Som jag har förstått det, så är det inte några jätteskillnader mellan olika märken, utan mer vilken nivå på dämpning man väljer.

Jag tänkte som du att de såg rätt mörka ut, men när de väl sitter upp är det inget man märkert. Enda gången jag överhuvudtaget tänker på att mer än hälften av ljuset är "borta" är när jag samtidigt ser fönster med och utan film.
 
Kanske ska tillägga att en film som släpper igenom 78% är väldigt ljus. Om jag minns rätt så testade jag lite olika, men ingen som släpper igenom i närheten så mycket. Ta i lite mer om du vill bli av med värmen. Testa i ett rum först om du är osäker.
 
  • Gilla
M_strandberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.