Jag har byggt ett sommarhus på Öland där vi har en brunn med saltvatteninträngning. Då vi ska få kommunalt vatten 2028 (nåja, kan dröja mer än så är jag rädd för) så har jag byggt ett pumphus med en IBC-tank dit jag transporterar kommunalt vatten från byns vattenkiosk. Vattnet pumpar jag in i huset med en Gardena 3700/4 Classic hydroforpump.

För att kunna ha vatten där året om så byggde jag ett litet isolerat pumphus med grusad botten (för att vatten ska kunna rinna ut). Problemet är att det kommer in ganska mycket markfukt, luftfuktigheten enligt Verisures brandvarnare är 80-90%.

Behöver jag åtgärda och vilken är i så fall enklaste lösningen? Avfuktare, WC-fläkt, gjuta eller regla golv?

• Isolerat pumphus med IBC-tank, Gardena 3700/4 hydroforpump, och grusad botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat vitt pumphus med dörr öppen, visar en IBC-tank och pumputrustning på gruset inuti, omgiven av grönskande trädgård.
    Skapa konto
  • Graf över temperatur och luftfuktighet i ett pumphus på Öland från 29 juli till 4 augusti, där röda och blå linjer visar variationer över tiden.
    Skapa konto
Hur har du kommit fram till att det är markfukt? Det är ju ungefär vad det är i luften utanför din bod också?
Väderprognos för Mörbylånga visar 19 grader, soligt, luftfuktighet 85 %, vind 27 km/h, luftkvalitet god. Dagens genomsnittlig luftfuktighet 88 %.
Skapa konto

Rent generellt så är det väl klokt att du har en eller två luftventiler, och då sådana som du kan justera flödet på, så du kan hålla uppvärmningskostnaderna nere under vintern.

Bra fråga. Nej, det vet jag ju inte.

Jag har en ventil och planerar att sätta dit en till.

Jag märkte dock när jag glömde påfyllningsslangen i tanken och det rann ut 400l i gruset att det var 100% någon vecka tills jag vädrade ur. Då hade det även bildats lite missfärgning/påväxt/mögel/på insidan av dörren. Det är bortslipat och nu är även inidan av dörren målad

Jo, det är klart att det blir blött om du häller ut nästan en halv kubik 😀. Vi har ju de fuktigaste månaderna på året nu och framåt så då är det god ventilation eller avfuktare som gäller. Jag tycker nog du borde klara dig med bättre ventilation.

Det är ju också risk för kondens på tank, rör och ledningar.

Hehe. Det var inte planerat.

Gott. Börjar med bättre ventilation

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.