Hej,

Vi har byggt en bokhylla och sedan spacklat skarvarna. Jag har spacklat, lagt en skarvremsa i papp, slipat och sedan spacklat över igen och sedan finslipat. Innan man målar ser det bra ut, men sen när färgen torkat dyker det upp massa fula märken och hål i spacklet. Vad beror detta på?

Bokhyllan är i mdf.

Tack

• Väggmöte tak med list, vit, sprickor och fuktskador synliga. Behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare
Det ser ut som gamla remsor från tapet. Kan ibland komma fram synligare när man målar om.
Men svårt att få en överblick på bilden..

• Gilla
Arga ingenjörn
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt vad bilden visar, men om spacklet ser ut så där nu så såg det ju inte ok ut innan du målade heller. Du måste titta på spacklet i släpljus för att se hur bra eller dåligt det är.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Davidbagare
Om de där groparna är i spackel så har du slipat för lite..

MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår inte riktigt vad bilden visar, men om spacklet ser ut så där nu så såg det ju inte ok ut innan du målade heller. Du måste titta på spacklet i släpljus för att se hur bra eller dåligt det är.
Okej, kanske ljuset som är problemet då dessa kanter inte syntes förens vi målade. Tack

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Om de där groparna är i spackel så har du slipat för lite..
Yes, det är spacklet.. tack för svar

Fast det där borde du sett innan du målade, rena månlanskapet. Spackla en omgång till och va noggrann när du slipar nu.

• Gilla
F.Z och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fast det där borde du sett innan du målade, rena månlanskapet. Spackla en omgång till och va noggrann när du slipar nu.
Det ser mycket värre ut på bild än vad som syns i verkligheten, och nej det syntes inte innan jag målade. Kan ha och göra med att jag har väldigt dåligt ljus i det rummet?

Har man ljus vinkelrätt mot ytan eller inget ljus alls så ser man NOLL. Det går inte att jobba så. Du behöver ha gott allmänljus OCH släpljus längs med ytan du spacklar.

• Gilla
F.Z och 1 till
  • Laddar…
Det är en konst att spackla på ett bra sätt innan man målar...............De flesta som är ovana spacklar för lite och slipar för mycket. De inriktar sig enbart på en fläck som de tycker ser dålig ut när man i själva verket skulle behöva spackla ut skadan flera decimeter och slipa över hela väggen. Inte fläckvis.

• Gilla
F.Z och 1 till
  • Laddar…
Som amatör och för att få det snyggt brukar jag göra en första strykning över det jag anser spacklat färdigt med grundfärg eller väggfärg, sedan en sista spackling och slipning för att fixa ev. missar.

• Gilla
fredagsdrinken
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det är en konst att spackla på ett bra sätt innan man målar...............De flesta som är ovana spacklar för lite och slipar för mycket. De inriktar sig enbart på en fläck som de tycker ser dålig ut när man i själva verket skulle behöva spackla ut skadan flera decimeter och slipa över hela väggen. Inte fläckvis.
Tack Stefan

A AndersS skrev:
Som amatör och för att få det snyggt brukar jag göra en första strykning över det jag anser spacklat färdigt med grundfärg eller väggfärg, sedan en sista spackling och slipning för att fixa ev. missar.
Okej, så du spacklar sedan över grundfärgen?

ett bra trick är att ha lätt dammiga händer och sen blunda och dra med handen över sånt man spacklat. Man känner nästan direkt ojämnheter och annat som man kanske inte "ser" annars.

• Gilla
F.Z och 1 till
  • Laddar…
F.Z F.Z skrev:
Det ser mycket värre ut på bild än vad som syns i verkligheten, och nej det syntes inte innan jag målade. Kan ha och göra med att jag har väldigt dåligt ljus i det rummet?
Du är för dålig på att spackla. Kolla en film på youtube och som resten säger, använd rätt ljus och gå över alla ytor innan målning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.