11 468 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Markduk istället för geonät?
Medlem
· Västra Götaland
· 187 inlägg
Ska bygga stödmur ca 80 cm hög, men pga omständigheter (lerig och vattenrik jord, 60 cm slänt ovan muren) överväger vi att använda geonät trots att muren i sig är så låg att det inte borde behövas.
Men oj så dyra geonäten var! (Runt 100 kr/lpm vad jag kan se)
Funderar på om man som en "budget-variant" kan lägga vanlig markduk/fiberduk mellan skiften och in i bakfyllnaden. Inser att det inte ger samma effekt som riktigt geonät - men är det så illa att det bara är slöseri? (Eller rentav förvärrar???)
Men oj så dyra geonäten var! (Runt 100 kr/lpm vad jag kan se)
Funderar på om man som en "budget-variant" kan lägga vanlig markduk/fiberduk mellan skiften och in i bakfyllnaden. Inser att det inte ger samma effekt som riktigt geonät - men är det så illa att det bara är slöseri? (Eller rentav förvärrar???)
Medlem
· Västra Götaland
· 51 inlägg
Dom säger att man ska ha nät om muren är över 60cm men i ditt fall handlar det bara om en extra sten över det så tror inte det behövs. Se bara till att limma alla block och isolera på insidan muren så det inte spränger på vintern. Går även lägga makadam emot isoleringen för extra effekt.
Du kan inte lägga markduk istället för geonät . Finns risk att duken slammar igen och håller vatten. Då kan du få motsatt effekt. .. Isolering på insida mur är onödigt. Däremot mycket makadam o en dränslang i botten. Det finns en metod som kallas"wrap around" du skulle kunna använda innanför makadamen och detta skulle kunna göras med fiberduk...googla o kolla om du hittar info annars kan jag rita skiss ...//
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 187 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 187 inlägg
Ny idé: Man använder ihåliga murblock (Benders Megasmart eller S:t Eriks Briliant) och sedan fyller hålrummen med armering och betong (något Benders själva föreslår).
Skulle det ge ett motsvarande skydd som geonät - eller kvarstår risken att t.ex hela muren flyttar på sig så man vill ha geonät också?
Skulle det ge ett motsvarande skydd som geonät - eller kvarstår risken att t.ex hela muren flyttar på sig så man vill ha geonät också?
Hej,
Väcker liv i gammal tråd. Min fråga till TS - hur har det gått? Vi ska göra samma framför huset. Uppfarten skall bli större.
VH
Väcker liv i gammal tråd. Min fråga till TS - hur har det gått? Vi ska göra samma framför huset. Uppfarten skall bli större.
VH
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Markduk istället för dränering?
Grund & Markarbeten -
Råkade lägga stenkross under markduk istället för tvärtom, spelar det någon större roll?
Altan & Uteplats -
Underlagsduk för inomhus istället för markduk vid stenläggning
Trädgård allmänt -
Sand istället för grus på markduk?
Altan & Uteplats -
Markduk istället för att ta bort stubbar ?
Altan & Uteplats