2 813 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
markbunden vs satellit
Sida 1 av 2
Flyttar in i hus där det redan finns en parobollösning för TV. Jag kan redan nu konstatera att jag kommer villa ändra kabeldragningen och undrar om inte det är enklare att göra det för markbunden än satellit. Tycker mig förstå att satellit kräver kablar från parobolen till alla uttag, varemot jag med markbunden kan dra ner och fördela från exempelvis vinden. Stämmer det.
Vad finns det iövrigt för fördelar/nackdelar som jag bör väga in?
Vad finns det iövrigt för fördelar/nackdelar som jag bör väga in?
Du hittar svaret här:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-foer-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-naetverk.html
Mao lika enkelt........ men kräver lite mer manicker
http://www.byggahus.se/forum/teknik/100815-guide-foer-att-bygga-ett-enkelt-sat-tv-naetverk.html
Mao lika enkelt........ men kräver lite mer manicker
Nej, det är inte lika enkelt med satellit som marksänt. Kanske om man bara skall titta på ETT ställe och har EN TV.
En digitalmottagare för marknätet kan kopplas in varsomhelst på ett koaxnät i huset, och uttagen kan ligga i en kedja eller stjärna (eller kombination) hur man vill, med en gemensam kabel upp till antennen. Det kan inte en satellitlösning. Där måste varje mottagare ha sin egna kabel direkt upp till LNB:t.
En markmottagare kan ta emot 7-10 av de vanligaste svenska kanalerna utan programkort. Via satellit krävs ALLTID programkort för dessa. Det är dessutom ihopparat med mottagaren, och det är en rätt omständlig procedur (ok, i alla fall procedur med att ringa o.s.v.) för att para om kortet om man vill ändra utbud tillfälligt i en mottagare, t ex sovrummet. Markmottagarkortet kan man flytta hur man vill mellan mottagarna utan konstigheter. Eller ta med till sommarstugan.
Digitalmottagare för marknätet är idag ofta inbyggda i TV:n, om man köper ny. För satellit måste man inte bara alltid ha en yttre (med sin egna fjärr), den måste också vara "godkänd" av satellitbolaget för att Du överhuvudtaget skall kunna få ett kort till den och se de vanligaste kanalerna.
Bild/ljudkvaliteten kommer att lyftas avsevärt även i marknätet, även om den egentligen inte alls är SÅ dålig som kanske gjordes gällande i ett annat inlägg. Kvaliteten blir aldrig bättre än källan, och ofta beror dålig kvalitet på att det inspelade materialet är rätt kasst. Men visst, det kan aldrig bli bättre än vad transmissionslänken tillåter heller. Inom några år kommer dock flera kanaler att sända högupplösande med MPEG4-komprimering istället för dagens normalupplösning och MPEG2. 2015 räknar man med att samtliga kanaler i marknätet skall gå i MPEG4.
Dock är utbudet större på satellit. Men det krävs flera mottagare för att få det stora utbudet, eftersom mottagare som både tar emot Viasat och Canal Digital i samma burk inte är godkända av kanalbolagen. De vill inte gynna den andre. Och de riktiga "universalmottagarna" som är lämpliga att ta emot okodade sändningar eller sändningar med ytterligare kodningar från t ex satelliterna Astra och Hotbird (t ex Dreambox) är totalförbjudna i t ex Viasats värld. Som ÅF för Viasat förbinder man sig t ex att inte befatta sig med mottagare som Dreambox. Gör man det blir man avstängd.
Som sagt - satsa på ett nät för det marksända, och gärna en mottagare för MPEG4-komprimering.
En digitalmottagare för marknätet kan kopplas in varsomhelst på ett koaxnät i huset, och uttagen kan ligga i en kedja eller stjärna (eller kombination) hur man vill, med en gemensam kabel upp till antennen. Det kan inte en satellitlösning. Där måste varje mottagare ha sin egna kabel direkt upp till LNB:t.
En markmottagare kan ta emot 7-10 av de vanligaste svenska kanalerna utan programkort. Via satellit krävs ALLTID programkort för dessa. Det är dessutom ihopparat med mottagaren, och det är en rätt omständlig procedur (ok, i alla fall procedur med att ringa o.s.v.) för att para om kortet om man vill ändra utbud tillfälligt i en mottagare, t ex sovrummet. Markmottagarkortet kan man flytta hur man vill mellan mottagarna utan konstigheter. Eller ta med till sommarstugan.
Digitalmottagare för marknätet är idag ofta inbyggda i TV:n, om man köper ny. För satellit måste man inte bara alltid ha en yttre (med sin egna fjärr), den måste också vara "godkänd" av satellitbolaget för att Du överhuvudtaget skall kunna få ett kort till den och se de vanligaste kanalerna.
Bild/ljudkvaliteten kommer att lyftas avsevärt även i marknätet, även om den egentligen inte alls är SÅ dålig som kanske gjordes gällande i ett annat inlägg. Kvaliteten blir aldrig bättre än källan, och ofta beror dålig kvalitet på att det inspelade materialet är rätt kasst. Men visst, det kan aldrig bli bättre än vad transmissionslänken tillåter heller. Inom några år kommer dock flera kanaler att sända högupplösande med MPEG4-komprimering istället för dagens normalupplösning och MPEG2. 2015 räknar man med att samtliga kanaler i marknätet skall gå i MPEG4.
Dock är utbudet större på satellit. Men det krävs flera mottagare för att få det stora utbudet, eftersom mottagare som både tar emot Viasat och Canal Digital i samma burk inte är godkända av kanalbolagen. De vill inte gynna den andre. Och de riktiga "universalmottagarna" som är lämpliga att ta emot okodade sändningar eller sändningar med ytterligare kodningar från t ex satelliterna Astra och Hotbird (t ex Dreambox) är totalförbjudna i t ex Viasats värld. Som ÅF för Viasat förbinder man sig t ex att inte befatta sig med mottagare som Dreambox. Gör man det blir man avstängd.
Som sagt - satsa på ett nät för det marksända, och gärna en mottagare för MPEG4-komprimering.
Redigerat:
Ingpers svar innehåller några felaktiheter och halvsanningar.
Det krävs inte alls att programkort alltid är ihopparat med mottageren, detta gäller Viaskvatt men inte för CanalDigital.
Satelitmotagaren måste inte alls vara godkänd av operatören ovan kallad satellitbolaget. Men visst ringer du deras support kan du inte räkna med att få hjälp fast å andra sidan behöver du förmodligen inte det om du köper en bra mottagare istället för de ofta undermåliga mottagarna de prånglar ut för 1krona +orimliga bindningstider.
När det gäller bildkvalitet finns det undermåliga kanaler i båda systemen och de växer med antalet kanaler du får in.
Oavsett DVB-T eller DVB-S bör man välja en box med MGEG4 stöd för att slippa byta box inom de närmsta åren om man prioriterar bildkvaliteten före priset på boxen.
Och visst är utbudet bättre om man gillar tysk allsång och "ompa ompa". Min erfarenhet med 2paraboler med 4+1 huvud är att ju fler kanaler man får in desto färre tittar man på eftersom man plockar russinen ur kakan och inte tittar på vilka skräpprogram som helst (även om vissa gör tvärt om
Och dreambox m.fl är mycket kompetenta boxar och det är kanske därför Viaskratt inte är förtjuusta i dem, ställ dig istället frågan vill DU ha med dem att göra. Och hur skulle de se att du har en Dreambox och stänga av dig??? De gör inte hembesök... men visst du kan inte gifta ihop boxen med kortet.
Vill man betala för båda operatörernas utbud av någon anledning så är utbudet av apparater begränsat eller så för du köpa separata CI moduler ivästa fall till en box.
Man MÅSTE inte ha 2 boxar även om en sådan lösning är den vanligaste.
Dessa apparater inkl. Dreambox är främst lämpliga för entusiaster och inte för Svenssons.
Ett urval av vad som finns hittar du här
När det gäller att satellitbox med egen fjärr, hur många har inte redan flera och att det var dags för länge sedan att köpa en programmerbar fjärr!!
Hur många sitter med en tv med inbyggd digitalbox och inte en apparat till?
Jag känner ingen.
Jag har inbyggt DVB-T i TV'n och 2 sattboxar+ många kuliga prylar till och de styrs via en Logitech Harmony 885.
Och en liten varning, många tvhandlare säljer forfarande "TV med inbyggt mottagare", funkar jättebra om man har traditionell analog kabel tv
Det finns även andra fabrikat som är bra, välj själv.
Och när det gäller kabeldragning så kan man köra på HF modulerad signal ut från mottagen eller via gen gamla videon eller en trådlös externder men det är mest lämpligt till bolibompa eller sovrumsteven om man inte har krav på att det skall vara FullHD där också, det blir som det var innan digitalteven helt enkelt. Det funkar med det är allt.
Nackdelar med Satellit är som nämnts två operatörer där man tvingas välja även om de bytt TV3, Femman och Eurosport mellan sig. Och med detta kommer dubbla hyror programkort etc.
Om man drar kabel från LNB till varje mottagare så tillkommer ju kostander för fler boxar och tvillingkort fast där skiler det väl inget nämnvärt mellan mark eller sat.
Har man intresse i utländska kanaler så är det satellit direkt av naturliga skäl.
Lycka till i era val.
Det krävs inte alls att programkort alltid är ihopparat med mottageren, detta gäller Viaskvatt men inte för CanalDigital.
Satelitmotagaren måste inte alls vara godkänd av operatören ovan kallad satellitbolaget. Men visst ringer du deras support kan du inte räkna med att få hjälp fast å andra sidan behöver du förmodligen inte det om du köper en bra mottagare istället för de ofta undermåliga mottagarna de prånglar ut för 1krona +orimliga bindningstider.
När det gäller bildkvalitet finns det undermåliga kanaler i båda systemen och de växer med antalet kanaler du får in.
Oavsett DVB-T eller DVB-S bör man välja en box med MGEG4 stöd för att slippa byta box inom de närmsta åren om man prioriterar bildkvaliteten före priset på boxen.
Och visst är utbudet bättre om man gillar tysk allsång och "ompa ompa". Min erfarenhet med 2paraboler med 4+1 huvud är att ju fler kanaler man får in desto färre tittar man på eftersom man plockar russinen ur kakan och inte tittar på vilka skräpprogram som helst (även om vissa gör tvärt om
Vill man betala för båda operatörernas utbud av någon anledning så är utbudet av apparater begränsat eller så för du köpa separata CI moduler ivästa fall till en box.
Man MÅSTE inte ha 2 boxar även om en sådan lösning är den vanligaste.
Dessa apparater inkl. Dreambox är främst lämpliga för entusiaster och inte för Svenssons.
Ett urval av vad som finns hittar du här
När det gäller att satellitbox med egen fjärr, hur många har inte redan flera och att det var dags för länge sedan att köpa en programmerbar fjärr!!
Hur många sitter med en tv med inbyggd digitalbox och inte en apparat till?
Jag känner ingen.
Jag har inbyggt DVB-T i TV'n och 2 sattboxar+ många kuliga prylar till och de styrs via en Logitech Harmony 885.
Och en liten varning, många tvhandlare säljer forfarande "TV med inbyggt mottagare", funkar jättebra om man har traditionell analog kabel tv
Det finns även andra fabrikat som är bra, välj själv.
Och när det gäller kabeldragning så kan man köra på HF modulerad signal ut från mottagen eller via gen gamla videon eller en trådlös externder men det är mest lämpligt till bolibompa eller sovrumsteven om man inte har krav på att det skall vara FullHD där också, det blir som det var innan digitalteven helt enkelt. Det funkar med det är allt.
Nackdelar med Satellit är som nämnts två operatörer där man tvingas välja även om de bytt TV3, Femman och Eurosport mellan sig. Och med detta kommer dubbla hyror programkort etc.
Om man drar kabel från LNB till varje mottagare så tillkommer ju kostander för fler boxar och tvillingkort fast där skiler det väl inget nämnvärt mellan mark eller sat.
Har man intresse i utländska kanaler så är det satellit direkt av naturliga skäl.
Lycka till i era val.
Ingper
att dra nätverket är inte svårare, det behövs bara lite fler manicker men kablarna är samma.
Läs gärna i tråden jag länkade till så kan du lära dig hur det funkar med sat nätverk.
Att tro att BildQ och utbud i marknätet kommer ikapp satellit är bara att glömma.
att dra nätverket är inte svårare, det behövs bara lite fler manicker men kablarna är samma.
Läs gärna i tråden jag länkade till så kan du lära dig hur det funkar med sat nätverk.
Att tro att BildQ och utbud i marknätet kommer ikapp satellit är bara att glömma.
Det krävs inte alls att programkort alltid är ihopparat med mottageren, detta gäller Viaskvatt men inte för CanalDigital.
Delvis rätt, och som jag skrev så behövs det inte om man har ett äldre Canal Digitalabonnemang. Men det är skillnad vid nytecknande.
Satelitmotagaren måste inte alls vara godkänd av operatören ovan kallad satellitbolaget. Men visst ringer du deras support kan du inte räkna med att få hjälp fast å andra sidan behöver du förmodligen inte det om du köper en bra mottagare istället för de ofta undermåliga mottagarna de prånglar ut för 1krona +orimliga bindningstider.
Jo, tyvärr måste den det. Det har inget med supporten att göra. I Viasats fall så fungerar bara NDS/Videoguarduppkodningen om det är överensstämmelse mellan kort och apparat.
I Canal Digitals fall har Du visserligen delvis rätt, men det gäller då befintliga/äldre abonnemangskort. Till dessa räcker det med en mottagare som klarar Conaxkodning. Vid nytecknande skall modell och serienummer anges på abonnemangsblanketten, annars får inte abonnemang tecknas och kort lämnas ut. Och endast s.k. godkända mottagare är möjliga att ange. Och då faller de "bra" mottagarna. Tyvärr.....
Om man inte är tekniknörd förstås, för då finns ju andra möjligheter.
Och visst är utbudet bättre om man gillar tysk allsång och "ompa ompa". Min erfarenhet med 2paraboler med 4+1 huvud är att ju fler kanaler man får in desto färre tittar man på eftersom man plockar russinen ur kakan och inte tittar på vilka skräpprogram som helst (även om vissa gör tvärt om
Och dreambox m.fl är mycket kompetenta boxar och det är kanske därför Viaskratt inte är förtjuusta i dem, ställ dig istället frågan vill DU ha med dem att göra. Och hur skulle de se att du har en Dreambox och stänga av dig??? De gör inte hembesök... men visst du kan inte gifta ihop boxen med kortet.
Jag skrev att det var återförsäljare som befattade sig med Dreambox som blev avstängda, för att visa Viaskvatts inställning. Inte konsumenten. I övrigt håller jag med - vill man ha med ett sådant bolag att göra ?
Vill man betala för båda operatörernas utbud av någon anledning så är utbudet av apparater begränsat eller så för du köpa separata CI moduler ivästa fall till en box.
Nej, för det går inte att köpa NDS/Videoguard som CA-modul för t ex Viasat.
Man MÅSTE inte ha 2 boxar även om en sådan lösning är den vanligaste. Dessa apparater inkl. Dreambox är främst lämpliga för entusiaster och inte för Svenssons.
Håller med ! Det GÅR, men inte den enkla vägen.
Intressant att även Du upplevt det där med att ju fler kanaler man har, desto mindre tittar man. Tror det ligger över 4.000 tittbara i minnet, men inte glor jag mer på TV för det.
Har en drömlåda i vardagsrummet och 5 LNB (både CD och Viasat) samt TV med inbyggd digitalbox i köket, sovrummet och ett ställe till. På dessa Boxerpaket med kortdelare. Fast satelliten (och DVD:n) moduleras ut även på interkoaxnätet, så den GÅR att se överallt också. Men precis som Du skriver - det duger till Bolibompa och slötitt-TV. Men det blir inte bättre kvalitet än vanlig analog. Fast i sovrummet är jag ju ibland så trött att jag knappt ser textremsan heller, så det gör inte så mycket.....;-).
Delvis rätt, och som jag skrev så behövs det inte om man har ett äldre Canal Digitalabonnemang. Men det är skillnad vid nytecknande.
Satelitmotagaren måste inte alls vara godkänd av operatören ovan kallad satellitbolaget. Men visst ringer du deras support kan du inte räkna med att få hjälp fast å andra sidan behöver du förmodligen inte det om du köper en bra mottagare istället för de ofta undermåliga mottagarna de prånglar ut för 1krona +orimliga bindningstider.
Jo, tyvärr måste den det. Det har inget med supporten att göra. I Viasats fall så fungerar bara NDS/Videoguarduppkodningen om det är överensstämmelse mellan kort och apparat.
I Canal Digitals fall har Du visserligen delvis rätt, men det gäller då befintliga/äldre abonnemangskort. Till dessa räcker det med en mottagare som klarar Conaxkodning. Vid nytecknande skall modell och serienummer anges på abonnemangsblanketten, annars får inte abonnemang tecknas och kort lämnas ut. Och endast s.k. godkända mottagare är möjliga att ange. Och då faller de "bra" mottagarna. Tyvärr.....
Om man inte är tekniknörd förstås, för då finns ju andra möjligheter.
Och visst är utbudet bättre om man gillar tysk allsång och "ompa ompa". Min erfarenhet med 2paraboler med 4+1 huvud är att ju fler kanaler man får in desto färre tittar man på eftersom man plockar russinen ur kakan och inte tittar på vilka skräpprogram som helst (även om vissa gör tvärt om
Jag skrev att det var återförsäljare som befattade sig med Dreambox som blev avstängda, för att visa Viaskvatts inställning. Inte konsumenten. I övrigt håller jag med - vill man ha med ett sådant bolag att göra ?
Vill man betala för båda operatörernas utbud av någon anledning så är utbudet av apparater begränsat eller så för du köpa separata CI moduler ivästa fall till en box.
Nej, för det går inte att köpa NDS/Videoguard som CA-modul för t ex Viasat.
Man MÅSTE inte ha 2 boxar även om en sådan lösning är den vanligaste. Dessa apparater inkl. Dreambox är främst lämpliga för entusiaster och inte för Svenssons.
Håller med ! Det GÅR, men inte den enkla vägen.
Intressant att även Du upplevt det där med att ju fler kanaler man har, desto mindre tittar man. Tror det ligger över 4.000 tittbara i minnet, men inte glor jag mer på TV för det.
Har en drömlåda i vardagsrummet och 5 LNB (både CD och Viasat) samt TV med inbyggd digitalbox i köket, sovrummet och ett ställe till. På dessa Boxerpaket med kortdelare. Fast satelliten (och DVD:n) moduleras ut även på interkoaxnätet, så den GÅR att se överallt också. Men precis som Du skriver - det duger till Bolibompa och slötitt-TV. Men det blir inte bättre kvalitet än vanlig analog. Fast i sovrummet är jag ju ibland så trött att jag knappt ser textremsan heller, så det gör inte så mycket.....;-).
Nej, ikapp kommer det inte. Det är ju teoretiskt omöjligt - frekvensutrymmet finns inte. Men utbud och kvalitet är ofta tillräckligt bra för fler konsumenter än man tror.Nimajneb skrev:
Och jag vet hur satellitnätverk fungerar. Råkar nämligen sälja och installera sådana.....;-).
Jodå, jag har läst länken. Och jag säljer Multiswitchar också. Även varianter som klarar fyra LNB och mer (blir dock då ofta specialbygge/moddning).Nimajneb skrev:
Den värsta installationen var nog 24 koaxer från parabolen ner till multiswitchen.....;-). Elektrikern trippelkollade (han drog kablarna) och undrade flera gånger om jag/kunden var riktigt klok.
Men prismässigt är det sällan det går att räkna hem på 2-4 uttag/mottagarplatser. Twin/quad-LNB är inte så dyra längre. Men kunden i exemplet ovan (privatvilla !) hade 16 uttag som skulle fungera oberoende av varandra, så där var valet lätt.
Redigerat:
Mååånga kaablar biilir det.....
Jo en Quad är billig idag men du ska åxå trycka in den markbundna signalen i samma koax och det blir lite "apparater" där åxå och Multisar behöver inte heller vara dyra (från några hundralappar). Så den ev extra hundringen man spar för 2-4 uttag är tveksam då den inte är expanderbar och med dubbel/trippel PVR tuners så är inte 4 "mottagare" mycket..
Jo en Quad är billig idag men du ska åxå trycka in den markbundna signalen i samma koax och det blir lite "apparater" där åxå och Multisar behöver inte heller vara dyra (från några hundralappar). Så den ev extra hundringen man spar för 2-4 uttag är tveksam då den inte är expanderbar och med dubbel/trippel PVR tuners så är inte 4 "mottagare" mycket..
Visst är det så, och egentligen är vi nog väldigt överens. Och multiswitchar har sjunkit i pris.
I praktiken är min erfarenhet att det dock är många faktorer som samspelar i valet:
- Kundens teknikintresse
- Vad vill kunden se för program ?
- Utökning eller nyinstallation. Ofta skall en befintlig anläggning utökas med en mottagare till, och det skall ske så "teknikfritt" som möjligt och på enklaste sätt....
.
- Antalet samtidiga mottagare. "Kan vara bra att ha" är svårare att få gehör för numera, när många satellitabonnenter verkar tvivla på hur länge de skall ha kvar satellitmottagning överhuvudtaget.
Annars är det ju precis som Du skriver, att med PVR-mottagare växer behovet av individuell LNB-signal snabbt. Så det borde vara ganska snart motiverat med t ex multiswitchlösning.
Fast det är också ofta i samband med anskaffande av en PVR som kunden väljer att byta till marksänt, eftersom investeringen utöver mottagaren för de flesta då blir noll kronor och ingen extra installation/ändring i huset, istället för kanske en tusenlapp extrakostnad för att anpassa satellitanläggningen. Och för den stora majoriteten verkar utbud och kvalitet vara "tillräckligt" i marknätet.
I praktiken är min erfarenhet att det dock är många faktorer som samspelar i valet:
- Kundens teknikintresse
- Vad vill kunden se för program ?
- Utökning eller nyinstallation. Ofta skall en befintlig anläggning utökas med en mottagare till, och det skall ske så "teknikfritt" som möjligt och på enklaste sätt....
- Antalet samtidiga mottagare. "Kan vara bra att ha" är svårare att få gehör för numera, när många satellitabonnenter verkar tvivla på hur länge de skall ha kvar satellitmottagning överhuvudtaget.
Annars är det ju precis som Du skriver, att med PVR-mottagare växer behovet av individuell LNB-signal snabbt. Så det borde vara ganska snart motiverat med t ex multiswitchlösning.
Fast det är också ofta i samband med anskaffande av en PVR som kunden väljer att byta till marksänt, eftersom investeringen utöver mottagaren för de flesta då blir noll kronor och ingen extra installation/ändring i huset, istället för kanske en tusenlapp extrakostnad för att anpassa satellitanläggningen. Och för den stora majoriteten verkar utbud och kvalitet vara "tillräckligt" i marknätet.
Vilket är obegripligt att om man nu köpt sin nya dyra platt TV som är gjord för HD signal så harvar man vidare med vanlig std signal.Ingper skrev:
Vi har ju åxå dom dumsnåla spelarna som ligger kvar med en mottagare och drar en extra 10m HDMI sladd (typ 1000kr) till sovrummet för att kunna titta men inte styra kanaler.
Personligen tror jag allt beror på okunskap.......