Det beror på vad som ingår i summan. Är det bara fyllnadsmassor utan transport så är väldigt mycket. Är det bara grävning så är det också mycket. En grävare kostar lite drygt 750:- ink. moms i timmen. Det motsvarar endast gräv i 60 timmar dvs 1,5 vecka och då ska man ha i åtanke att en grävare är snabb som f..n! Lastbil kostar lika mycket som grävare att ha igång så ska du både gräva och ha material så ligger arbetstiden på 30 tim gräv och 30 tim lastbil. Ska du dessutom ha material (singel, schakt) så försvinner ju fler timmar.
Värt att kolla är om du har långt till grustag för då får de troligen köra med två lastbilar för att hinna med och att grävaren inte ska blir stående utan jobb. Men är det bara fråga om en plan tomt så tror jag inte att går åt så mycket tid. Som sagt en grävare är snabb när de väl är på plats!
Värt att kolla är om du har långt till grustag för då får de troligen köra med två lastbilar för att hinna med och att grävaren inte ska blir stående utan jobb. Men är det bara fråga om en plan tomt så tror jag inte att går åt så mycket tid. Som sagt en grävare är snabb när de väl är på plats!
Ojoj, så mycket att tänka på, deras summa på 45.000 ska nog vara både arbete och fyllnadsmaterial. Utöver de 30 cm som ingår i köpesumman, arbete och fyllnadsmaterial såklart... jag blir inte klok på detta! Min man har faktiskt lastbilskörkort så vi kannog spara lite pengar där om det skulle bli väldigt dyrt.
Hoppas man kan fira nästa jul i huset iaf!
Hoppas man kan fira nästa jul i huset iaf!
Det mesta löser sig vartefter. Sätt en totalbudget på bygget och lägg till en summa för tilläggsutgifter direkt. På det sättet behöver ni inte vara oroliga att ni inte ska ha pengar till oplanerade utgifter. Om ni vill göra några tillval till hus så tar ni pengar därifrån. Väljer ni bort något från husleverantören så lägger ni dessa pengar i "potten". Om ni har stor pott kvar vid slutet av bygget så är det bara att gratulera för då får ni ju ett billigare hus! Annars använder ni kvarvarande pott till tomt, carport eller dylikt.
Ja, jo så har vi ju tänkt göra, men frågan är ju hur stor den potten ska vara.. har ju läst om folk som har fått lägga till 200.000 extra i markarbeten. Det vill man ju inte göra.. vi hade tänkt lägga 50.000, fast man vill ju gardera sig så gott man kan. SKa försöka släppa hustankarna nu över jul, så fårmna ta tag i det efter helgerna...
brodén,
jag försökte leta på hemsidan efter infot om markarbetena och hur mkt som gått åt... var exakt hittar jag det? vi har blivit erbjudna en tomt som sluttar (antar att det måste planas ut) samt där det finns ett stort dike i nederkant som tydligen bara ska fyllas igen. undrar vart det vattnet ska ta vägen då?
/erika
jag försökte leta på hemsidan efter infot om markarbetena och hur mkt som gått åt... var exakt hittar jag det? vi har blivit erbjudna en tomt som sluttar (antar att det måste planas ut) samt där det finns ett stort dike i nederkant som tydligen bara ska fyllas igen. undrar vart det vattnet ska ta vägen då?
/erika
Vi bygger också på en leråker och hade samma dilemma som er.
Vi valde dock att inte alita en geolog utan lade de pengarna på grus istället eftersom vår mycket erfarna grävare tyckte det såg bra ut. Visst, det är kanske en chansning men det ser bra ut ansåg alla när översta leran var bortgrävd. Viktigast är att man inte söter på olika sorters underlag som berg blandat med leråker. Då kan man få seriösa sättningsproblem.
Nu minns jag inte exakt men jag tror vi grävde bort 2-3 dm extra under huset, utöver det som husleverantören stod för. Vi gjorde dock en specialare, istället för att lägga 1 dm grus tjockade vi på isoleringen med 1 dm istället. Dvs vi tätade huset extra i plattan. Alltså lade vi 2 dm extra grus samt 1 dm extra isolering. Har för mig att isoleringen kostade 7 000 mer än vad det skulle kostat att bara lägga 3 dm fyllnad.
Har för mig att 1 dm extra grus kostade hälften av vad 1 dm extra isolering gör, därför var det en ganska liten summa att lägga byta ut 1 dm grus mot 1 dm isolering, och lite ska man väl förhoppningsvis tjäna på det?!? :-/
Vi har ju platta på mark och denna ska ju så att säga "flyta" ovanpå marken och är, vad jag förstått, inte lite känslig som en torpargrund.
Vi valde dock att inte alita en geolog utan lade de pengarna på grus istället eftersom vår mycket erfarna grävare tyckte det såg bra ut. Visst, det är kanske en chansning men det ser bra ut ansåg alla när översta leran var bortgrävd. Viktigast är att man inte söter på olika sorters underlag som berg blandat med leråker. Då kan man få seriösa sättningsproblem.
Nu minns jag inte exakt men jag tror vi grävde bort 2-3 dm extra under huset, utöver det som husleverantören stod för. Vi gjorde dock en specialare, istället för att lägga 1 dm grus tjockade vi på isoleringen med 1 dm istället. Dvs vi tätade huset extra i plattan. Alltså lade vi 2 dm extra grus samt 1 dm extra isolering. Har för mig att isoleringen kostade 7 000 mer än vad det skulle kostat att bara lägga 3 dm fyllnad.
Har för mig att 1 dm extra grus kostade hälften av vad 1 dm extra isolering gör, därför var det en ganska liten summa att lägga byta ut 1 dm grus mot 1 dm isolering, och lite ska man väl förhoppningsvis tjäna på det?!? :-/
Vi har ju platta på mark och denna ska ju så att säga "flyta" ovanpå marken och är, vad jag förstått, inte lite känslig som en torpargrund.
Klicka här för att svara