Byggahus.se
harry73
M -MH- skrev:
Den sträckade linjnen som går i vattnet betyder förresten att gränsen är osäker
Men den streckade linjen är helt ointressant i sammanhanget eftersom det är gränsen mellan två kommunala fastigheter
 
Man vet ju inte om den sträckade gränsen sammanfaller med tomternas gräns mot vattnet på vissa ställen, dvs om villorna har riktig strandtomt eller ej, dvs det finns ingen kommunal stramdremsa alls utanför några tomter. Så nog tycker jag det spelar roll.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nu när ETC satt fokus på dessa minst sagt knepiga fastighetslinjer skulle jag tro att de boende längs Drakskeppsvägen snart köper den där remsan av kommunen. Ingen annan kan ju hävda att de här större nytta av marken än de som bor där.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det går inte att gå torrskodd längs den remsan nedanför minst fyra olika tomter, då tomterna går ner till stranden enligt flygbilden.
Inte jag som hetsar upp mig.
Så du menar att man inte kan gå torrskodd på en strand?
 
  • Gilla
pest
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja, så kan det såklart också vara. Som av en slump hittade jag en gränsbestämning 1927 av det som idag är Drakskeppsvägen 19 o 21.

[bild]

Redan då var det utfyllt i vattnet
Åhå, har det varit sågverk på de där tomterna innan alltså? Då finns det kanske intressanta föroreningar i marken också när man börjar gräva runt där. Kanske var så att de helt enkelt lade i lite mer massor för att förhindra föroreningarna att sprida sig ut i vattnet? Att man då fick lite mer tomt var liksom betalningen för att skydda samhället? ;-)
 
Borde man ta en söndagsutflykt till Täbys finare kvarter och se om det blir några hetsiga ord bytta mellan Södermalms och Midsommarkransens ETC-läsande världsförbättrande medelklassynglingar å ena sidan och deras bättre bemedlade söndagsgrillande, båtputsande farbröder och kusiner å den andra?

Eller blir popcornbehovet tillräckligt stimulerat bara av att läsa här?
 
  • Gilla
  • Haha
katho75 och 7 till
  • Laddar…
harry73
Håll oss bara uppdaterad :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tre timmar kvar. Kanske ska göra det. Undra om vägarna är igenproppade med felparkerade aftonbladetjournalister eller om det här blir ett sånt antiklimax som man kan tro.
 
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tre timmar kvar. Kanske ska göra det. Undra om vägarna är igenproppade med felparkerade aftonbladetjournalister eller om det här blir ett sånt antiklimax som man kan tro.
De där välsituerade fastighetsägarna är troligen inte ens hemma över midsommar och kan märka att någon badar från bryggan. De är väl på ett ännu flådigare lantställe, eller i Saint-Tropez…
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B b8q skrev:
De där välsituerade fastighetsägarna är troligen inte ens hemma över midsommar och kan märka att någon badar från bryggan. De är väl på ett ännu flådigare lantställe, eller i Saint-Tropez…
Håller med, inget är så öde som villamattorna i Täby sommartid. Endast de 20-åriga sönerna lämnas hemma.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
12.55 Rätt lugnt. Såg ett tiotal badsugna gå längs vägen och två polisbilar stå redo. Ingen kravallutrustning synlig.

13.05 Fortfarande lugnt. Ett par journalister ute. Ena polispatrullen stod och pratade med boende. Aktivisterna, ett knappt 20-tal, verkade samlas vid den publika brygga (badplats?) som fanns i området.

Trevlig, fin junisöndag. Hade jag inte vetat att något gick av stapeln hade jag nog bara förvånats av att se polisen där.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Hittade du några gränsmarkeringar? :)
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Hittade du några gränsmarkeringar? :)
Nej, jag satt på betryggande avstånd i bilen, så jag missade den biten.

Efter en lunch på uteservering blev det en tredje vända förbi. Då hade polis och journalister gjort sitt, men kanske var det några gerillabadare kvar. Inte lätt att skilja dem från andra soldyrkare.

Den här delen av stan är långt ifrån var jag brukar röra mig, så det var kul att göra sig en ursäkt och svänga förbi. Det är ett fantastiskt vackert stråk från Viggbyholm över Näsby park och Djursholm till Stocksund. Det finns lite strandtomter, men jag skulle tippa att 80–90 % av stranden är publik. Att tro att man skulle behöva ”återta” strand från tomter som från början var strandtomter för att garantera allmänheten rätt till att komma ner till sjön och bada är helt enkelt inte sant. Tvärtom finns det ett flertal anlagda bad på utmärkta platser. Populära också, av de tätt parkerade bilarna att döma.

Det betyder förstås inte att det är ok att fylla ut stranden och kapa åt sig mer mark som inte ens är på ens egen fastighet, men jag misstänker likväl att Folkets bad snart är något vi glömt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Tomtägarna i radioinslaget verkade ju rätt övertygade om att de hade rätten på sin sida.

Nu rör det väl sig inte om naturlig uppgrundning, men hade det gjort det hade jag föredragit det finländska system som @heimlaga beskrivit ovan framför vårt svenska.

Skulle tro att frågan lägger sig oavsett. Det är ju jobbigt att åka ersättningsbuss för Nockebybanan för att åka och bada någonstans där man inte ens kan köpa en glass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.