18 438 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Marbodal eller IKEA?
Hej!
Du missförstod nog mitt inlägg - köket kommer från IKEA, men stenskivan har vi beställt från en stenfirma.
Visserligen är firman i Stockholm, men de har en jätte bra "idé-bank" med bilder och stensorter på sin hemsida!
www.stenmagasinet.se
// Christel
Du missförstod nog mitt inlägg - köket kommer från IKEA, men stenskivan har vi beställt från en stenfirma.
Visserligen är firman i Stockholm, men de har en jätte bra "idé-bank" med bilder och stensorter på sin hemsida!
www.stenmagasinet.se
// Christel
Hej och hå!Ylva P skrev:
Det där är en gammal missuppfattning.
Marbodal tillverkade IKEAs stommar precis när IKEA började med kök i slutet på 80-talet.
Idag har IKEA egna leverantörer i Polen och Baltikum
Dessutom levereras alltid Marbodals stommar monterade och RAKA!!!
Jobbar en del som snickare och vet att det är ett helvete att få en vägg med 4-5 väggskåp efter varandra helt rak med IKEAs stommar. Beroende på vem som skruvat ihop skåpen förstås. Har varit med om flera skräckexempel och då rinner timmarna snart iväg.
Däremot stämmer det att Bosch och Siemens tillverkas i samma fabriker.
Dallas_75 Måste desvärra grusa en av många rykten om Ikeas kök, jag tror att det skett vi något tillfälle att Marbodal tillverkat en lucka åt Ikea en vit slät laminatlucka med bokkanter. Stommarna kommer från en leverantör norr ifrån, kanske inte nu men för ett tiotal år sedan. En icke kökstillverkare. Luckor kommer från ett antal leverantörer men inte någon direkt köksleverantör.
Stark
Förresten så kom stomserien Faktum 1989-90 till Ikea innan så hette den S210 med fasta socklar och fanns redan på 70-talet...... Jag tror till och med att Ikeas lucka Nexus i björk kom tidigt 80-tal, tidlös kan man faktiskt säga om den.
Klicka här för att svara