Hej,
Håller just på att ragga upp en lämplig bänkskiva till vårt kök. Vill ha en mycket mörk träskiva och har sett bild på ett träslag som kallas Mansonia.
Är det någon som vet något om detta eller i bästa fall har sådant i sitt kök eller på annat sätt har erfarenhet/bilder??
Tacksam för alla typer av svar!!

Mvh Kristian N

Det var tydligen inte många som har hört talas om det materialet......:(

Inte mycket till hjälp, men jag har en rejäl skärbräda i mansonia 600*400*40. Jag köpte den av några elever som gjorde sådana som projektarbete (trä- och design). Jag har inte hunnit använda den än, men visst är det ett härligt träslag och jag skulle gärna vilja ha den som bänkskiva. Tyvärr har jag 8,6m så det fick bli ek istället, då jag antar att mansonia blivit väl dyrt. Jag fick i alla fall ge 400 kr för skärbrädan vilket var billigt.

Redigerat:
Tack för svaret.... Har du lust och möjlighet att ta ett par bilder på den? Gärna isåfall när den ligger på något vitt underlag om du har!?
Hade varit riktigt schysst om du vill det.
Du kan isåfall maila bilderna till knils76@hotmail.com eller lägga upp dem direkt här.

Mvh Kristian N

Tack!
Det är dock just den bilden jag har sett. Skulle gärna vilja se något mer av den. Kan vara svårt att göra en bedömning på enbart en sådan bild.
Men tack för besväret!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.