Jag har en svart beläggning inuti cisternen. Vattnet i är förövrigt klart.
Jag läser mig till att det nog är mangan och inte direkt farligt. Jag är dock orolig över att det kan sätta igen och på sikt förstöra cisternen.
Vad kan jag göra?
Går det hälla något i cisternen som renar den eller måste jag installera filtrering?
Jag läser mig till att det nog är mangan och inte direkt farligt. Jag är dock orolig över att det kan sätta igen och på sikt förstöra cisternen.
Vad kan jag göra?
Går det hälla något i cisternen som renar den eller måste jag installera filtrering?
Hur lång tid har det uppstått på? Det går att borsta väggarna med diskborste och / eller svamp. Sedan går det möjligen att få bort lite till med kalkborttagningsmedel som få stå några timmar i cisternen. Men det kommer tillbaka om du inte ordnar ett filter.
På ungefär ett år.A Avemo skrev:
Ska prova att tvätta och dra i kalkborttagningsmedel.
Finns det någon risk att jag samlar och sätter igen någonting när jag borstar? Bör jag ha spolat ur cisternen så den är tom på vatten först?A Avemo skrev:
Risken att det sätter igen något antar jag finns så länge det finns något som fälls ut ur vattnet. När det lossnar från väggarna faller det till botten av cisternen och du får det därifrån genom att vispa upp det i vattnet och spola några gånger. Om du vill borsta med eller utan vatten i cisternen är nog bara att prova vilket som fungerar bäst.A Alias87 skrev:
Det är rätt stort hål som öppnas när du spolar, så det behövs rätt mycket skit om det sätter igen där, däremot kan det vara bra att efter den övriga rengöringen gå igenom tätytorna att de är rena utan beläggning för klockan eller vad det nu är som tätar mot cisternets botten när den inte spolar - för att det inte skall småläcka hela tiden, var dock försiktig så att du inte skadar gummits tätytor och får läckor av den orsaken. Ser man röda/bruna/svarta ränder bak i skålen rakt ned till vattenytan så är det indikation på att det småläcker hela tiden.
Detta med täthet är extra viktigt om toaletten är kopplad till septitank av något slag då även en väldigt liten läcka kan göra att du får slamsuga tanken betydligt mer ofta och med detta extra kostnader.
Detta med täthet är extra viktigt om toaletten är kopplad till septitank av något slag då även en väldigt liten läcka kan göra att du får slamsuga tanken betydligt mer ofta och med detta extra kostnader.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Filtermassa järn/mangan från Jädra Rent Vatten?
Vatten & Avlopp -
Vatten från egen brunn, svarta prickar som INTE är mangan.
Vatten & Avlopp -
Vilket järn/manganfilter ska jag köpa?
Vatten & Avlopp -
I vilken ordning ska allt kopplas? Grävd brunn, jetpump, hydrofor, järn/manganfilter osv
Vatten & Avlopp -
Järn, mangan eller humus?
Vatten & Avlopp