4 872 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Många hus övervärderade av mäklare
Sida 1 av 2
Övervärderar mäklare bostäder för att pressa priserna uppåt?
Har följt bostadsmarknaden i Stockholmsregionen senaste åren. Det finns just nu rekordmycket bostäder till salu. Ändå sjunker inte slutpriserna märkbart. Slutpriserna har bara gått upp lite, någon procent, men utropspriserna har höjts med 10-20%. Finns många bostäder just nu som av Booli värderas till ett spann, men utropspriset ligger 20-30% över högsta nivån i Boolis spann.
Min erfarenhet är att mäklare och säljare börja knorra märkligt och hinta om skambud om man rör sig under 10% av utropspris. Men vad ska man göra om huset är felvärderat? Känns som att mäklarna i samförstånd försöker höja slutpriserna omotiverat och orimligt mycket, vilket ger säljarna en orimlig förväntan på försäljningen.
Har följt bostadsmarknaden i Stockholmsregionen senaste åren. Det finns just nu rekordmycket bostäder till salu. Ändå sjunker inte slutpriserna märkbart. Slutpriserna har bara gått upp lite, någon procent, men utropspriserna har höjts med 10-20%. Finns många bostäder just nu som av Booli värderas till ett spann, men utropspriset ligger 20-30% över högsta nivån i Boolis spann.
Min erfarenhet är att mäklare och säljare börja knorra märkligt och hinta om skambud om man rör sig under 10% av utropspris. Men vad ska man göra om huset är felvärderat? Känns som att mäklarna i samförstånd försöker höja slutpriserna omotiverat och orimligt mycket, vilket ger säljarna en orimlig förväntan på försäljningen.
Det är väl för att som köpare är det omöjligt att värdera ett hus mer än; vad är det värt för dig att bo just här. På dagen marknad hade även jag satt ut mitt hus för typ 800k mer än jag tror det är värt. Sedan hoppas man på att precis som vanligt kommer det någon och lägger ett bud på 400k under utgångspris och man säger det är ditt om du kan lägga på i alla fall 50k till. Köparen är glad för de tycker de tjänade 350k o jag är glad för jag tycker jag tjänade 450k. Allt handlar om förväntning och just på något så svårvärderat som hus är utgångsläget många gånger avgörande.
Jo jag förstår principen bakom tillgång och efterfrågan, men om hus ligger ute till försäljning i månader utan att säljas, så betyder det ju att INGEN tycker det är värt pengarna för att bo där. Ändå sänks inte priset. Marknaden funkar alltså inte. Kanske för att så många hus är övervärderade (och osålda) samtidigt? Jag antar att det är för att mäklaren har gett en felaktig värdering och en orimlig förhoppning hos säljaren.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Marknaden har väl inte fungerat på 20 år......
Eller så har den det, men jag "tycker" att när det går att spekulera i prisuppgångar och ökar lånen för att köpa resor eller annat så fungerar det fel.
Man ska ha mat värme och någonstans att bo, därför gillar jag inte "krympflation", "effektavgift" och "husspekulation".
I min närhet så bor en person i en nyproducerad hyreslägenhet, där han är tvungen att bo kvar ett år innan han får flytta igen, betalar för varmvatten och kallvatten. 14k för en fyra i en liten stad med pendeltåg. Någonting är snett.
Hus har väl i princip alltid varit övervärderade av mäklare i lågkonjuktur för att dra upp priser och undervärderade för att ge "lockpriser" i högkonjuktur.
Så, fungerar marknaden? Nej.
Marknaden fungerar såhär, ja!
/W
Eller så har den det, men jag "tycker" att när det går att spekulera i prisuppgångar och ökar lånen för att köpa resor eller annat så fungerar det fel.
Man ska ha mat värme och någonstans att bo, därför gillar jag inte "krympflation", "effektavgift" och "husspekulation".
I min närhet så bor en person i en nyproducerad hyreslägenhet, där han är tvungen att bo kvar ett år innan han får flytta igen, betalar för varmvatten och kallvatten. 14k för en fyra i en liten stad med pendeltåg. Någonting är snett.
Hus har väl i princip alltid varit övervärderade av mäklare i lågkonjuktur för att dra upp priser och undervärderade för att ge "lockpriser" i högkonjuktur.
Så, fungerar marknaden? Nej.
Marknaden fungerar såhär, ja!
/W
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Jag tror mer att det är säljarna som inte vill gå ner i pris. De vill gärna flytta till ett större/mindre hus eller på en annan plats, men det är inte bråttom utan det kan vänta några år till och därför lägger de ut ett pris i väntan på att marknaden någon gång vänder eller att någon blir förälskad i just deras hus och vill ge mer än vad andra vill. Däremot de hus som blir sålda är sådana som måste säljas, dödsbon, separationer etc. och då till det pris där det går att relativt snabbt hitta en köpare.B bs ss skrev:Jo jag förstår principen bakom tillgång och efterfrågan, men om hus ligger ute till försäljning i månader utan att säljas, så betyder det ju att INGEN tycker det är värt pengarna för att bo där. Ändå sänks inte priset. Marknaden funkar alltså inte. Kanske för att så många hus är övervärderade (och osålda) samtidigt? Jag antar att det är för att mäklaren har gett en felaktig värdering och en orimlig förhoppning hos säljaren.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 815 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 815 inlägg
Vi har tittat på en del hus och i alla har budgivning startat en bit under utropspriset, så jag tror hellre stt mäklare ser detta och sätter priset efter det givetvis med säljarens goda minne
Många säljare har en övertro på vad deras fastigheter är värda. Kan bero på
a) Man har själv köpt på en betydligt högre nivå och kan inte förstå varför ingen annan är villig att nappa på samma eller högre nivå idag
b) Man vill inte sälja och lomma iväg med en skuld som förföljer en livet ut
c) Mäklaren har lovat mer än marknaden är beredd att ge; i konkurrens med andra mäklare för att vinna uppdraget. Samtidigt som denne desperat måste försöka ta igen för förlorade år med få avslut
a) Man har själv köpt på en betydligt högre nivå och kan inte förstå varför ingen annan är villig att nappa på samma eller högre nivå idag
b) Man vill inte sälja och lomma iväg med en skuld som förföljer en livet ut
c) Mäklaren har lovat mer än marknaden är beredd att ge; i konkurrens med andra mäklare för att vinna uppdraget. Samtidigt som denne desperat måste försöka ta igen för förlorade år med få avslut
Så länge som det finns köpare, så ligger värdet på rätt nivå!
Sen är det ju upp till köparen om denne har råd med köp, drift renoveringar, oförutsedda kostnader, eventuella avbetalningar på lån mm, mm.
Duger inte med: ooops det tänkte jag inte på....
( Ja, å så har vi detta med ev skilsmässa... Som kan bli nog så dyrt för den som står som ägare.)
Eller hur?
Sen är det ju upp till köparen om denne har råd med köp, drift renoveringar, oförutsedda kostnader, eventuella avbetalningar på lån mm, mm.
Duger inte med: ooops det tänkte jag inte på....
( Ja, å så har vi detta med ev skilsmässa... Som kan bli nog så dyrt för den som står som ägare.)
Eller hur?
Redigerat:
Att så många objekt ligger ute såååå länge och ofta utan att avslut sker tyder på att priserna inte längre överensstämmer med marknadens uppfattning. Många objekt jag sett som legat ute länge har också tagits bort....och sedan kommit tillbaka efter en tid, med lägre pris och med ny mäklare. Tyder på att tidigare mäklare lovat för mycket
Marknaden bestämmer alltid vad som är rätt pris!!
Marknaden bestämmer alltid vad som är rätt pris!!
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Det är helt normalt och logiskt att på en svag markand ökar utgångspriset.
När man kan räkna med ett skapligt antal spekulanter så vill man lägga utropspriset i nedre delen av det förväntade prisfönstret, Många intressrrtade spekulanter ger ett högre slutpris. Det finns en massa orsaker till det.
Men när marknaden ser ut som nu, man kan i praktiken hoppas på att det dyker upp en enda spekulant efter 4++ veckors visningar. Så måste man lägga utropspriset på någon sorts "drömnivå". Den enda spekulanten kommer att försöka sänka priset oavsett var i prisfönstret du lagt dig. Därmed måste du lägga dig högt. Det blir i praktiken omöjligt att få upp priset utan budgivning med flera spekulanter.
I goda tider sätts utgångspriset på en nivå som lockar så många spekulanter som möjlgt. I dåliga tider sätts utgångspriset högt, och det blir förhandling nedåt.
När man kan räkna med ett skapligt antal spekulanter så vill man lägga utropspriset i nedre delen av det förväntade prisfönstret, Många intressrrtade spekulanter ger ett högre slutpris. Det finns en massa orsaker till det.
Men när marknaden ser ut som nu, man kan i praktiken hoppas på att det dyker upp en enda spekulant efter 4++ veckors visningar. Så måste man lägga utropspriset på någon sorts "drömnivå". Den enda spekulanten kommer att försöka sänka priset oavsett var i prisfönstret du lagt dig. Därmed måste du lägga dig högt. Det blir i praktiken omöjligt att få upp priset utan budgivning med flera spekulanter.
I goda tider sätts utgångspriset på en nivå som lockar så många spekulanter som möjlgt. I dåliga tider sätts utgångspriset högt, och det blir förhandling nedåt.
Bostadsmarknaden är märklig.
Märkligt på det sättet att jag har länge undrat hur folk kan ha råd?
Tänker speciellt på större städer.
Lönerna är inte så mycket bättre där eller sätter folk hela sin lön på två saker boende och mat?? Själv fick jag inte ens lån för ca 20år sedan.
Eller är hemligheten att en i familjen är låginkomsttagare och en är höginkomsttagare? Tänker nu på lönenivåer och sånt också.
T ex Norge är dyrt men deras lönenivå är helt annan.
Men bor jag i Stockholm så får jag samma skitlön som om jag bor i Norrland (där boende är stortsett gratis i jämförelse).
Dock har jag märkt (i min bekantskapskrets) att de som bor nära Sthlm har sämre standard på sina boenden.
Lönerna är inte så mycket bättre där eller sätter folk hela sin lön på två saker boende och mat?? Själv fick jag inte ens lån för ca 20år sedan.
Eller är hemligheten att en i familjen är låginkomsttagare och en är höginkomsttagare? Tänker nu på lönenivåer och sånt också.
Men bor jag i Stockholm så får jag samma skitlön som om jag bor i Norrland (där boende är stortsett gratis i jämförelse).
Dock har jag märkt (i min bekantskapskrets) att de som bor nära Sthlm har sämre standard på sina boenden.
Redigerat:
Beror helt på vilken demografi du jämför. Det finns en stor grupp människor som har ett väldigt bekvämt liv i Stockholm. Gott om välbetalda tjänstemannayrken jämfört med resten av landet.kisumisu skrev:
Bostadsmarknaden är märklig.