Tänkte ägna vintern åt att snickra ihop lite solfångare och har bestämt mig för att allt skall mjuklödas (18mm kopparrör). Jag vet inte mer om mjuklödning än vad som finns skrivet här på forumet så nyss inkommen från garaget har jag en massa frågor. Kanske man kan få svar på någon av dem här.

1. Hur "provtrycker" jag min lödning? Jag vill så klart inte sätt ihop allt och montera upp det på taket och chansa på att allt är bra. Sätter jag tummen för i ena ändan och blåser i andra verkar testlödningarna täta men det säger ju inte mycket om hur det kommer bli när solen värmt upp vattnet till 110 grader.

2. Skarvarna och böjarna jag köpt är aldeles blanka medans rören är matta. Är böjarna belagda med något som man bör veta om? Böjarna blir liksom gula, som mässing, av värmen medan röret håller samma färg hela tiden.

3. Skall jag göra rent inne i muffen på böjen? Jag har en smärgelduk som jag gör rent röret med innan jag sätter på böjen och det blir väldigt snyggt men skall jag även gnubba inne i böjen med samma duk?

4. Kan man mjuklöda med värmepistolen? Jag började med gasol men tycker det är lite trixigt med en stor låga och sot och grejer så jag provade en varmluftspistol i stället. Det blir ju klart mindre risk att bränna ned huset men det var också svårt att hålla röret tillräkligt varmt. Pistolen är på 1400w 560grader, kanske det hade gått riktigt smidigt med en pistol med mer kräm i?

5. De flesta människor är ju bara utrustade med en eller två armar, en håller röret, en håller lodet och den tredje handen håller värmekällan. Bör man vara två eller monterar man normalt fast röret och löder en sida i taget?

6. Får man värma på böjen eller skall man bara värma på röret en bit bort från lödstället?

7. Är det någon fara att ta för mycket lod?

8. Kan man laga en otät skarv på plats genom att dutta dit lite mer lod eller börjar man typiskt om med en ny skarv?

9. Är det mycket lättare med en lödtång? Altså frågan är om jag i slutändan kommer ge upp och köpa en lödtång för att göra de sista kopplingarna eller om man snabbt blir van med varmluftspistolen/gaslågan?

10. Bör det vara en relativt liten spetsig gaslåga eller en stor fladdrig?

11. Jag har köpt lod på http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=62
kan man använda det även i instalationer för driksvatten eller måste jag ha något special då?

12. Kan man smeta ut lödfett med fingrarna? Eller kontaminerar man då den nyss rengjorda ytan?

13. Behövs rengöringsmedel? Nu har jag gjort rent röret genom att gnubba det noga med en grovkornig duk så det ser fint ut. Räcker det eller bör man gnubba med en trasa doppad i något också?

14. Bör kopplingen ha någon viss lutning när man löder? Altså, plan, luta mot böjen, luta från böjen?

Oj vad mycket det blev, hoppas någon kan svara på något!

Tack, Tim
 
Hej

Jag svarar på de punkter jag kan, har mjuklött en del 12mm hårda rör för tappvatten.

3: Det räcker att du smärglar/kör rengöringsduk på röränden, men ha en trasa som du doppar bensin och sedan torkar inuti mutten och på röränden.

4: Nej, använd en gasoltub med regulator och brännarmunstycke.

5: Löd en sida i taget, snyggaste lödningarna blir när röret står vertikalt med ände ned i muff.

6: Jag värmde både muff och rörände.

7: Inte vad jag vet, förutom att det inte ser snyggt ut och man kan inte skönja muffens kontur när man är klar med applicering av lödtenn.

9: När jag väl testade med att torka med bensin innan jag lödde så var det inte alls svårt, tar en stund innan man får in snitsen och värmer lagom mycket, lägger på lagom mycket lod osv. Visst funkar lödtängerna har jag läst, men det är lite mer macho att köra med gasol :)

10: Körde med runt munstycke, funkade bra.

12: Efter du torkar med bensin så smetar du ut lödfett med fingrarna, funkar i alla fall för mig.

13:Torka med bensin efter du kört med duken.

Lycka till

Jocke
 
Tim Pellet!

Glöm lödfett och bensin. Använd svetslåga, kopparlod och kapillärdelar. Värm den del som har störst diameter och för lodet mot den del som har mindre. Lodet "sugs" då in, och snyggt blir det om Du inte tillför alltför mycket lod.
Nya komponenter behöver Du inte rengöra men det skadar inte att dra av rören.

Se lödning med gasol och tenn som en nödlösning. och försök att undvika den.

per
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tack så mycket för alla tipsen. Jag fortsatte löda lite idag och det fungerar bra att torka med en bensintrasa så det skall jag fortssätta med.

Angående hårdlödning med svets så får det vänta tills något annat projekt, just nu är det mjuklödning som gäller. Om inte annat för att jag inte har någon svets.

Jag gjorde några lödningar nu enligt förslaget att ställa röret lodrätt i muffen men jag vet inte om det blev så bra. Jag upplever det som att tennet rinner in i röret och försvinner. Skarvarna tycks vara täta och känns sstabila men de "ser" inte riktigt täta ut. Det blir liksom inte en jämn lödkant mellan muff och rör utan den blir lite gropig.
Måste en lödning se tät ut för att vara bra?


Men nog måste ni väll provtrycka era lödningar på något smidigt sätt?
Nu har jag satt ihop två stycken en meters rör med 10-15 skarvar i botten och fyller jag röret med vatten så rinner det inte ut något vatten i skarvarna så ganska täta är de men nog måste det väll finnas något smart sätt att provtrycka ett system en bit i taget?

Finns det någon koppling eller instrument man kan koppla mellan en kompressor och röret som kan detektera läckor?
 
För att sänka ytspänningen på vattnet kan du tillsätta några droppar diskmedel. Kanske lättare att blanda till det innan du häller i rören.
 
spocks_beard skrev:
Hej

5: Löd en sida i taget, snyggaste lödningarna blir när röret står vertikalt med ände ned i muff.

Jocke
Det kallas kapilärlödning och med det menas att tennet ska sugas in i skarven, du ska ha bägge rördelarna lika varma och sedan räcker det att tillföra lodet direkt i skarven på ett ställe till det "rinner" över då vet du att det är rätt gjort.
Normalt smärglar man bara in o utvändigt och sedan lödpasta på, det där med bensin verkar farligt.
 
Jag provtryckte mitt system efter att ha lödat allt färdigt med att i en av muffarna som jag satt dit för att skruva avluftningsventil skruva dit en vanlig nippel för tryckluft. Kopplade sedan på slang från kompressorn. Ställde trycket på 4:a bar och sedan såpvatten på alla skarvar.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.