Vi har målat listerna på övervåningen ett par gånger med vattenlöslig lackfärg högblank 70 men vi lyckas inte få den där blanka känslan. Nu tänkte vi ta sista gången med oljebaserad lackfärg högblank 90.
På nedervåningen har Lisa denna vecka satt upp eklister och ekfoder. Skitsnyggt mot de vita väggarna, gråa dörrarna och det svarta golvet. Vore jag inte redan sambo med den kvinnan skulle jag anställa henne. ;)

mvh
David

För att återgå till den ursprungliga frågan måste jag säga att om man skall tapetsera, eller för den delen måla väggen, så gör det ingenting att fodren mpnteras omålade.

Att man målar in på gipsskivan (eller vad som sitter där) gör absilut ingenting ju, det täcks senare av tapeten för tusan.

Snabbare målning utan sparning.

Dessutom kan fodren ofta täcka de skruvar som håller skivorna runt fönstren -> mindre spackling.

Bara fördelar såvitt jag ser det.

Självklart så monterar man fodren först om de är omålade. Spackla 2 ggr. slipa ordentligt. schellack om det är kvistar, grundfärg och så färdigfärg. Ska väggarna målas så färdigstrykes de innan fodren blir färdigstrukna. Hur smart är det att montera fodren med sättlim?? Hur tar du bort fodren om du skulle behöva utan att förstöra väggen?? Klart korkat förslag. Den vattenbaserade färgen som David kallar Högblank 70 är egentligen Blank 70. Vattenbaser färg blir alltså inte lika blank som lacknaftabaserad. Och ni, lycka till med sprutmålningen av foder. Konstigt att inte yrkesmålarna sprutmålar.. Nej, använd penseln istället så får ni på ordentligt med färg. Sprutar man måste färgen tunnas mycket och det blir för tunt, slits ner fort. Enda sättet vore att använda den specialfärg som används när man sprutar luckor, men den säljs inte i konsumentförpackning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.