Hej,

Håller på att måla om hemma och eftersom jag inte är så erfaren behöver jag er hjälp. På väggarna så har vi lagat flera hål med spackel samt att vi målat upp olika provfärger på väggen innan, den färgen vi valde är den längst ner till höger. Vi kommer måla den färgen med två strykningar men kommer det behövas en extra grundmålning på de ställen vi målat provfärgerna och på spackelmärkena? Alltså tre strykningar på de.

En annan fråga är, har läst att man måste dra av maskeringstejpen direkt efter man målat, annars kan färgen följa med. Måste vi alltså dra bort maskeringstejpen efter varje strykning för att sen maskera om allt igen?

• En vägg med flera provfärgade ytor och spacklade hål, den valda färgen längst ner till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rekommendera att bara måla över de andra färgerna en gång extra innan du börjar med hela väggen. Spacklet behöver du inte måla extra men det brukar bli lite glansskillnad men då får man va väldigt kinkig om man tycker det stör.

Köper du en bra maskeringstejp har du inga problem, tex denna:
https://www.clasohlson.com/se/Maskeringstejp-Tesa-Precision-Indoor/34-9806

H huggan skrev:
Jag skulle rekommendera att bara måla över de andra färgerna en gång extra innan du börjar med hela väggen. Spacklet behöver du inte måla extra men det brukar bli lite glansskillnad men då får man va väldigt kinkig om man tycker det stör.

Köper du en bra maskeringstejp har du inga problem, tex denna:
[länk]
Men finns det någon nackdel att också måla över spackelmärkena en extra gång? Vi kommer måla med en helmatt färg så jag antar att det blir extra känsligt då jämfört med en glansigare?

Någon på Bauhaus rekommenderade att jag köper grundfärg och lägger på innan jag börjar måla den slutliga färgen. Är det verkligen nödvändigt eller kan det räcka med två strykningar av den färgen jag vill ha?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.