32 449 läst ·
11 svar
32k läst
11 svar
Målarfilt- hur noggrant underarbete behövs?
Aldrig använt målarfilt
70% av tapeten är nedriven (resten verkar sitta) och jag har grovspacklat så att det är hyfsat jämt. Står nu och väljer mellan att spackla 1-2varv till så att det blir jämt och att lägga på målarfilt (Byggmax) med vävlim (Byggmax).
Hur noggrant behöver underarbetet vara för att det ska bli ok med målarfilt? Hjälper vävlimmet till att fästa eventuella tapetrester som trots allt inte sitter som de ska eller kommer limmet istället att få tapetresterna att släppa? Kan man fixa målarfilt själv eller ska man kräva att frun sliter sig från Bonde söker fru för att hjälpa till (jag fixar det helst själv...)
Skulle egentligen behöva måla inom 36h så hade varit skönt m målarfilt så man slipper spackla...
70% av tapeten är nedriven (resten verkar sitta) och jag har grovspacklat så att det är hyfsat jämt. Står nu och väljer mellan att spackla 1-2varv till så att det blir jämt och att lägga på målarfilt (Byggmax) med vävlim (Byggmax).
Hur noggrant behöver underarbetet vara för att det ska bli ok med målarfilt? Hjälper vävlimmet till att fästa eventuella tapetrester som trots allt inte sitter som de ska eller kommer limmet istället att få tapetresterna att släppa? Kan man fixa målarfilt själv eller ska man kräva att frun sliter sig från Bonde söker fru för att hjälpa till (jag fixar det helst själv...)
Skulle egentligen behöva måla inom 36h så hade varit skönt m målarfilt så man slipper spackla...
Målarfilt alla gånger, du behöver inte vara noga med underarbetet. Limmet kan mycket väl fästa tapeten - eller få den att släppa. Men riv ner det som är löst - har du en tjockare filt, typ wallcover, så syns det inte igenom.
Edit: Ska du måla på den så är mitt tips att du köper en billig färg och grundar med då det drar ganska mycket färg.
Edit: Ska du måla på den så är mitt tips att du köper en billig färg och grundar med då det drar ganska mycket färg.
Nej, jag har använt två olika varianter från bauhaus. Körde först med wall cover som är rätt tjock (och därmed lite svårare att sätta upp) och sen med ett annat märke därifrån som jag inte minns namnet på men det var lite mer "pappliknande men med samma pris om jag minns rätt. Våra väggar var inte så ojämna så det märks inget ändå men wall cover gav den snyggaste ytan.
Målar filten är endast mjuk glasfiber, innan man målat syns allt igenom... Vill man ha bättre resultat på en ojämn vägg bör man välja nån wall cover typ.
Den går att montera ensam. Vi har använt den för att armera lite extra i rum med dåliga skarvar.
Men lite tapetrester kommer inte att synas, men svårt att svara på då vi ej sett väggarna. Är det betong, gips eller tretex?
Den går att montera ensam. Vi har använt den för att armera lite extra i rum med dåliga skarvar.
Men lite tapetrester kommer inte att synas, men svårt att svara på då vi ej sett väggarna. Är det betong, gips eller tretex?
Strunta i målarfilten och använd en "renoveringstapet" istället. Har själv använt den av märket Konkret som bla. säljs på Colorama och på Rusta. Den täcker ojämnehet bra och är väldigt enkel att sätta upp. Som någon nämnde tidigare bör du mätta tapeten med en billig "skitfärg" innan du målar med den färg du ska ha. Tapeten sugen enorma mängder färg, första stykningen försvinner i princip. Jag brukar grunda med Byggmax latex ekonomi, 99kr för 10 liter. Av samma anledning skall du inte snåla med limmet (vävlim) när du sätter upp den. Själv använde jag sist 15 liter till ett rum på ca. 30 kvm.
Har lite olika erfarenheter här, det som heter målarfilt (orginalet Microlit), dvs en tunn svagt genomskinlig glasfiberduk, den jäkeln suger något extremt, jag vet inte hur många tiolitershinkar jag fick slabba på i vårt vardagsrum, målade nog 4 gånger. I ett par andra rum har jag kört det som på Hornbach säljs som renoveringsduk/väv, och den suger inte alls i närheten lika mycket, känns nästan som fullgott resultat efter första strykningen.
Hej snor tråden lite. I vika fall är det överflödigt med målarfilt? Eller är det alltid värt att sätta uppen? Om man river av löst sittande tapet och sen spacklar oc målar direkt på tapeten kommer man då behöva mindre färg?
Har lite blandade erfarenheter med glasfilt. Det ger en snygg yta som går att skära ihop med rakblad så det inte blir skarvar alls. Största fördelen verkar vara att ytan får samma struktur, även om det är blank tapet på sina ställen och puts på andra.
Men, nackdelen är att ett endaste korn från t.ex. puts bakom ger en mycket tydlig bula som först syns när man har målat. Så jag föredrar att helspackla, även om det är ett tråkigt jobb...
Men, nackdelen är att ett endaste korn från t.ex. puts bakom ger en mycket tydlig bula som först syns när man har målat. Så jag föredrar att helspackla, även om det är ett tråkigt jobb...
När du helspacklar. River du av tapeten innan då eller helspacklar du väggen direkt på tapeten?AskeHolst skrev:Har lite blandade erfarenheter med glasfilt. Det ger en snygg yta som går att skära ihop med rakblad så det inte blir skarvar alls. Största fördelen verkar vara att ytan får samma struktur, även om det är blank tapet på sina ställen och puts på andra.
Men, nackdelen är att ett endaste korn från t.ex. puts bakom ger en mycket tydlig bula som först syns när man har målat. Så jag föredrar att helspackla, även om det är ett tråkigt jobb...
Klicka här för att svara
