12 647 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Målare - överpris?
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Står ju i klartext!
Uppskattat pris: arbetskostnad 19125kr, material 7990kr.
Uppskattat pris: arbetskostnad 19125kr, material 7990kr.
Var det något som du bad honom göra utöver det som han tittade på från början, eller var det att han missade det när han tittade på jobbet?berggren.sofia skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Det var ett gammalt dörrhål som föregående ägare hade byggt igen med ett vitrinskåp. När vi rev ner det så var den enklaste lösningen att öppna upp dörrhålet igen. Jag tror att målaren trodde att det skulle sättas stänkskydd över den biten med kakel men där skulle det tapetseras så det behövdes ju spacklas först.13th Marine skrev:
I så fall bör man räkna de 15% på arbete och material för sig. Alltså går det åt 25% material mer än vad han räknade med så får han ändå bara lägga på 15% på materialet. Han får inte öka på arbetskostnaden för det.F Freddy_kruger skrev:
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Står ju klart och tydligt att det är före rot!13th Marine skrev:
Det är ett uppskattat pris!
Arbetskostnaden är 19125kr , får överskridas med 15%
Materialet är 7990kr, får också överskridas med 15%.
Dvs. Totalen är i runda slängar 28000.
Sen ska det dras rotavdrag ifrån arbetskostnaden, för att få fram vad kunden ska betala.
Men det är en annan sak!
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Då tycker jag att det är enkelt, fråga varför det blivit dyrare och erbjud att betala 15% mer. För att du ska få rot i år så behöver väl dock fakturan betalas i år?berggren.sofia skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Jag har antagit att fakturerad summa är med avdraget ROT, annars tror jag inte TS skulle vänt sig hit.F Freddy_kruger skrev:Står ju klart och tydligt att det är före rot!
Det är ett uppskattat pris!
Arbetskostnaden är 19125kr , får överskridas med 15%
Materialet är 7990kr, får också överskridas med 15%.
Dvs. Totalen är i runda slängar 28000.
Sen ska det dras rotavdrag ifrån arbetskostnaden, för att få fram vad kunden ska betala.
Men det är en annan sak!
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
I varje fall verkar du ha en målare som har lågt timpris ca 465 kr/tim. Beställde du dyrare tapeter än vad som var planerat. Jag hade målare i november hos mig. De målade väggar 3 ggr utan spackling etc, Samt taket i rum 20kvm. Och ett tak 12 kvm med taklister och lister i tre dörrhål. Drygt ca 14.500 för allt.
Jag skulle frågat först varför inte ROT verkar vara avdraget, priset ni kommit överens om var ju 28 000 minus 8000 för ROT! Be dem korrigera och skicka en ny faktura.
KAN ju vara en "miss" att man glömt dra bort den summan.
ENDAST om de står på sig att det nu ska vara 28000 även efter ROT ska du börja dra upp 15%, som de då givetvis ska motivera. Annars ger du dem direkt öppet mål att pungslå dig på dessa tusenlappar! Så börja inte med att berätta för dem hur de ska kunna få mer betalt av dig!
KAN ju vara en "miss" att man glömt dra bort den summan.
ENDAST om de står på sig att det nu ska vara 28000 även efter ROT ska du börja dra upp 15%, som de då givetvis ska motivera. Annars ger du dem direkt öppet mål att pungslå dig på dessa tusenlappar! Så börja inte med att berätta för dem hur de ska kunna få mer betalt av dig!