Renoverar om ett förrådsrum till garderob. Innerväggarna är OSB-skiva som tidigare ägare satt någon form av vävtapet på och målat. Givetvis ett helsike att få bort, men pga. tidigare skador och att den släppt på ställen var det bara att börja riva.

Nu har jag stått och rivit och skrapat och fått bort det mesta av själva tapeten. Planen är att slita på tills själva väven är helt borta. Men kvar är dessa bitar av limmad papp.

Jag vet att jag kan skura bort dessa papprester med våt trasa och mycket gnugg, men jag skulle vilja höra från er kloka om det finns en genväg.

Om mitt slutmål är att påföra easy cover renoveringstapet, tycker ni att det skulle funka med följande steg istället för att rensa bort precis all papp:

1. ta bort de mest uppenbara utstående bitarna som på bild
2. måla ett lager grundfärg på samtliga väggar: https://www.byggmax.se/tak-och-vaggrund-midun-basic-p188100
3. rolla upp med non-woven lim på ytan: https://www.byggmax.se/tapet-och-vävlim-non-woven-5l-bostik
4. sätt upp easy cover: https://www.byggmax.se/renoveringstapet-nyans-cover-p18561
5. grundmåla easy cover på nytt
6. måla i önskad väggfärg

Med ovan steg, är det verkligen nödvändigt med ytterligare pet och skrap på de papprester som är kvar? Kommer inte grundfärgen och tapetlimmet att fästa allt, och renoveringstapeten enkelt bygga över?

Bonuspoäng till den som har bra tips på hur sjutton man får bort vävtapet bakom element på bra sätt.

Tack på förhand! 👍

• Vägg med pappersrester och skador efter borttagen vävtapet, synliga ojämnheter och fläckar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i förrådsrum med bortskrapad vävtapet, vita och bruna bitar av papprester kvar, synligt element nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
River du bort det du får tag i med fingrarna blir det bra som du skriver. Element är ett gissel, ska det bli bra bakom behöver det skruvas ner. Även om du får bort väven kommer du inte åt att sätta renoveringstapet och måla.

• Gilla
bearcave
  • Laddar…
Magnus E K
Men på ett sånt panelelement där man inte ser väggen bakom spelar det ingen roll hur det ser ut bakom.

• Gilla
bearcave och 2 till
  • Laddar…
Varför lägga ner så mycket arbete? Det snabbaste och lättaste är ju att sätta ett lager gips på väggen så du får en slät och fin yta.

• Gilla
bearcave
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför lägga ner så mycket arbete? Det snabbaste och lättaste är ju att sätta ett lager gips på väggen så du får en slät och fin yta.
Många som brukar rekommendera det på forumet. Man undrar om alla som gör det spacklat gipsskarvar och kapat lister som blir för korta. Och hur gör du bakom elementet? 🤔

• Gilla
bearcave
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mest en kostnad- och tidsfaktor. Jag har renoveringstapet och grejerna som behövs hemma, och har inte en dragkrok eller bil som i övrigt får plats med gipset - så det blir en kostnad både att införskaffa och frakta hem. Helt rätt att det hade varit smidigt annars.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.