Har precis lagt om taket. Vindskivorna är grundmålade förutom snittytorna som är grundoljade.

Är väl egentligen ingen panik att måla dem men förmodligen kan jag få tillgång till skylift om någon vecka.

Bor i Västerås och vi bör väl kunna få några dagar till med uppehåll och temperatur uppemot tio grader...
- var går gränsen för när man kan måla?
- vad är baksidan med att måla när det är kallare/fuktigare (förutom att det tar längre tid för färgen att torka)?

//Anders

Håll koll på luftfuktigheten också. Den bör vara under 80% vid målning och under torktid.

Lägsta temperatur kan nog variera beroende på färg. Står nog på respektive färgs info. Har för mig det var 5 grader på min.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Jag tänker vänta att färdigmåla mina (som bara är grundstrukna innan uppsättning med lösningsmedelsbaserad lasyr).
Luftfuktigheten är ofta väldigt hög såhär års.

Redigerat:
Vattnet i färgen kan frysa, jag kan inte redogöra för exakt vad som händer då men det är nog inte så lyckat. När det är kallt och fuktigt torkar det knappt alls. På burken står en minsta dyngstemperatur som gäller under torktiden.
Låt det stå omålat över vintern, det tar absolut ingen skada.

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Vattnet i färgen kan frysa, jag kan inte redogöra för exakt vad som händer då men det är nog inte så lyckat. När det är kallt och fuktigt torkar det knappt alls. På burken står en minsta dyngstemperatur som gäller under torktiden.
Håller med men det är ju så frestande när man har möjligheten med en skylift! Det är nio meter till nock och med stege funkar det nog knappast... :p

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Dessutom hade jag målat med en lösningsmedel baserad färg, men grundfärgen är viktigast och vill du ha det underhållsfritt, gå till en riktig plåtslagare och täck det med plåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.