Hej,
Jag håller på med taket i ett badrum.

Låt mig fråga detta först. Bör jag avbryta arbetet? Jag bor i hyresrätt. Jag har inte erfarenhet av att måla våtrum sedan tidigare. Jag såg en video där man pratade om att kontakta sitt försäkringsbolag innan man börjar arbetet. Men läs här nedan vad jag gjort hittills:

Jag har spacklat med våtrumsfärg, sprayat med hagmans fläckisoleringsgrund på vissa ställen men senare målat med Nordsjös vårrumsgrundfärg primer på de ställena. Jag hade också slipat de ställena där jag applicerade våtrumsgrundfärgen. Dock kanske jag inte hade slipat hela området och ett ställe slipade jag inte alls innan. Men enligt personal på Nordsjö så har produkten god vidhäftning så det borde inte vara något problem.
Nu är tanken att jag ska slipa taket med sandpapper och sen måla med Jotun Lady Aqua våtrumsfärg.

Två frågor.
1) bör jag slipa lite lätt på ställena där jag lagt våtrumsgrundfärg eller bör jag helt försöka undvika de ställena?
2) måste jag måla två lager färg över hela taket? Kan jag ta och måla över ställena där jag målat med våtrumsgrundfärgen för att sedan bara ta ett lager över hela taket? Taket är målat sedan innan.

Tack

Redigerat:
BirgitS
Jag har lite svårt att hänga med i vad du har gjort. Man brukar slipa för att ta bort uppåtstående ojämnheter eller för att få ett bra fäste på gammal målarfärg. Varför vill du slipa på grundfärgen och på de andra ställena?

2) Det beror på om det blir bra täckning med ett lager eller inte. Vad står det på färgburken?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Normalt sätt att arbeta med dylik målning är att se till att gamla underlaget är slätt, det spacklar man och slipar klart. Sen målar man bara några lager. Man håller inte på och mellanslipar nåt. Det ska inte behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.