Jag ska måla tak (snedtak i duschutrymmet) och väggar i badrum i duschen skall väggarna kaklas).

Något särskilt jag bör tänka på i materialval, redskap och arbetsgång? Jag har målat mycket genom åren men aldrig i just badrum.

Har tänkt måla rakt på gipset.

Använd våtrumsspackel och våtrumsfärg. I övrigt är det inget särskilt du behöver tänka på.

Att sätta våtrumsväv är inte nödvändigt om man inte tänkt att man ska spola vatten direkt på gipset.

• Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara bra att höra sig för med försäkringsbolaget om vad de anser gäller för snedtaket i duschen. Jag skulle inte vara förvånad om de anser att ett vattentätt godkänt målat system ska användas där.

På målade väggar utanför duschen ska, enligt branschreglerna och därmed försäkringsbolagen, användas ett godkänt målat system som är vattentätt eller vattenavvisande.
MVK: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/

• Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att höra sig för med försäkringsbolaget om vad de anser gäller för snedtaket i duschen. Jag skulle inte vara förvånad om de anser att ett vattentätt godkänt målat system ska användas där.

På målade väggar utanför duschen ska, enligt branschreglerna och därmed försäkringsbolagen, användas ett godkänt målat system som är vattentätt eller vattenavvisande.
MVK: [länk]
Ursäkta dum fråga men vattentätt målat system - vad menas med det?

Jag har målat med våtrumsfärg. Enligt anvisning från både plattsättare och målare som vi haft med på bygget. Anses det vattentätt med ”bara” färgen?

Kire87 Kire87 skrev:
Använd våtrumsspackel och våtrumsfärg. I övrigt är det inget särskilt du behöver tänka på.

Att sätta våtrumsväv är inte nödvändigt om man inte tänkt att man ska spola vatten direkt på gipset.
Får jag fråga en till sak? Vi har en kaklad sockel och jag ska nu måla in fogen. Kan jag måla rakt på kakelfogen eller behöver jag en mjuk fog mellan?

• Närbild av en kaklad sockel med fog längs golv- och väggkant, där frågan gäller målning av kakelfogen och behov av mjuk fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
tomtebolycka tomtebolycka skrev:

Jag har målat med våtrumsfärg. Enligt anvisning från både plattsättare och målare som vi haft med på bygget. Anses det vattentätt med ”bara” färgen?
Våtrumsfärg är inte vattentät. Räcker ju däremot normalt bra på vanliga platta tak eftersom det inte rinner vatten på dem.
https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Du får utgå från den länken, välja VT för vattentätt i duschen resp. VA för vattenavvisande för övriga målade väggar. Du får du upp listor på godkända målningssystem, expandera systemen för att se vilka delar de består av och få en länk till instruktionen för hur man ska göra.

För att det ska vara ett godkänt vattentätt system ska man först limma en våtrumsväv innan man målar. Personligen tycker jag att detta är överdrivet, och jag har svårt att se vilken skada det skulle kunna bli om man hoppar över detta och bara målar med våtrumsfärg.

Får jag fråga en till sak? Vi har en kaklad sockel och jag ska nu måla in fogen. Kan jag måla rakt på kakelfogen eller behöver jag en mjuk fog mellan?
Ja det ska gå bra att måla direkt på fogen.

• Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.