Håller på att grundmåla träpanelen i mitt vardagsrum. Kör med roller först och bättrar sedan i spåren med pensel (tar en jäkla tid!!)
Dock tycker jag inte att ytan blir snygg med rollern utan vill ha en slätare yta. Finns det någon annan typ av roller eller platta eller liknande som ger en slätare yta och som fungerar på panel, eller är det bara bita i det sura äpplet och måla täckfärgen med pensel?
Dock tycker jag inte att ytan blir snygg med rollern utan vill ha en slätare yta. Finns det någon annan typ av roller eller platta eller liknande som ger en slätare yta och som fungerar på panel, eller är det bara bita i det sura äpplet och måla täckfärgen med pensel?
Målade panel i sovrummet för ett par veckor sedan, tänkte först göra som du skriver, men gillade inte ytan som blev av rollern. Målade allt med pensel, ytan blev slät och fin. Finns rollrar som är som samet, de ska ge en slätare yta, har dock inte testat själv.
//Lisa
//Lisa
Ta och måla över en bit med rollern och sedan stryker du bara över det rollade med en pensel så tar du både sprickorna och får en fin yta. Du använder altså bara rollern för att lägga på färgen och går sedan efter med pensel för att slippa rollerytan.
Jag gjorde så med vår köksstomme och det gick på ett litet naffs.
Jag gjorde så med vår köksstomme och det gick på ett litet naffs.
Hej!
Vi håller på att bygga hus och tänker ha panel på innerväggar i hela nedervåningen. Panelen ni målar - är den hyvlad eller sågad? Har ni målat nu och hur blev i såna fall resultatet? Vi är kluvna om vi ska ha hyvlad eller sågad panel - funderar på om sågad ger lite mer liv åt väggarna medans hyvlad blir lite mer allmoge-känsla (lite tråkigare). Några råd?!
Vi håller på att bygga hus och tänker ha panel på innerväggar i hela nedervåningen. Panelen ni målar - är den hyvlad eller sågad? Har ni målat nu och hur blev i såna fall resultatet? Vi är kluvna om vi ska ha hyvlad eller sågad panel - funderar på om sågad ger lite mer liv åt väggarna medans hyvlad blir lite mer allmoge-känsla (lite tråkigare). Några råd?!
Min panel är hyvlad.
Personligen tycker jag det är snyggare med hyvlad panel när det handlar om så stora ytor. Har dock sett ett kök där en kort vägg var klädd med sågad panel och det var väldigt snyggt men inget jag skulle vilja ha på större yta än så.
Har bara målat grundfärgen och vilket JÄKLA jobb det var! Tog ungefär 5 gånger så lång tid som jag räknade med som värst. Peta ner färg i varje liten springa och spår!! Kommer att sprutmåla täckfärgen nu i helgen. Bara att plasta in allt och lite till...
Jag har valt helt täckande, obruten vit färg. Risken finns att det blir FÖR vitt, speciellt då jag ska lasera golvet riktigt mörkt brunt, men det går ju att måla över isåfall. Och allt är ju bättre än bastun med grön heltäckningsmatta som jag levt med ett halvår nu ;-)
Personligen tycker jag det är snyggare med hyvlad panel när det handlar om så stora ytor. Har dock sett ett kök där en kort vägg var klädd med sågad panel och det var väldigt snyggt men inget jag skulle vilja ha på större yta än så.
Har bara målat grundfärgen och vilket JÄKLA jobb det var! Tog ungefär 5 gånger så lång tid som jag räknade med som värst. Peta ner färg i varje liten springa och spår!! Kommer att sprutmåla täckfärgen nu i helgen. Bara att plasta in allt och lite till...
Jag har valt helt täckande, obruten vit färg. Risken finns att det blir FÖR vitt, speciellt då jag ska lasera golvet riktigt mörkt brunt, men det går ju att måla över isåfall. Och allt är ju bättre än bastun med grön heltäckningsmatta som jag levt med ett halvår nu ;-)
Tack för tipsen! Vi ska måla vitt oxå, men ev. något brutet. Oxå mörkt golv i valnöt med breda plank i v-rum och lite Terracotta aktig kliners i kök och hall. Jag har bara sett ett hus med panel på alla innerväggar och de hade använt vanlig råspont och målat vitt med lite brytning. Det var skitsnyggt! Kolla bild nedan (det är ett ungefär likadant hus som vi bygger). Vi har tillgång till gratis hyvlad panel från min svärfar, men funderar på att köpa sågat ändå om det blir snyggare. Problemet är att vi aldrig sett hus med hyvlad panel på så stora ytor så vi har inget att jämföra med.
Det verkar ju inte vara några fel som saknas på bastun....
/Erik G
Det verkar ju inte vara några fel som saknas på bastun....
/Erik G
Emssal skrev:Min panel är hyvlad.
Glöm ej kvistlack! Sedan så måste man måla med pensel (alltså se till att få bort rollerstrukturen), roller ser för jäkligt ut på panel
Lägger till att många vattenbaserade lacker torkar så fort så att det är oerhört svårt att efterdra med pensel, speciellt sommartid.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla om 70-talshus med tegel och panel
Fasad -
Spraymåla luckor - val av teknik
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla träpanel inomhus - med bäst resultat
Färg, Måla & Tapetsera -
Träpanel i tak - färdigmålad, obehandlad, sprutmåla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vitmålad träpanel i New England-stil på invändiga väggar, på reglar eller gips/spont?
Inredning