Träpanel och trädörr med lister i källarinteriör, allt i behandlat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel längs väggen och trappen i en källare med vita lister och dörr.
Skapa konto
Hej, vi har väldigt mycket träpanel i källaren, på väggar, lister, dörrar och i trappen.

Hur får man ett så snyggt resultat som möjligt på just detta som är behandlat trä (vad det som ut som iallafall?)

Vi är nyinflyttade och har aldrig bott i hus innan och google ger väldigt många svar….:sweat:

Man kan smacka på en ny snyggare panel utanpå den gamla.

Jag är ingen expert, men ... om ni vill få en jämn yta, exempelvis för att kunna tapetsera, skulle jag sätta gipsskivor på panelen. Om ni vill måla skulle jag bara tvätta av med målartvätt (finns på flaska i färghandeln, följ instruktionerna på flaskan) och sedan måla. Om ytan är väldigt blank kan ni eventuellt behöva slipa, men målartvätten i sig mattar ner en aning. Fråga i färgbutiken om ni är osäkra (eller om någon här kan ge bättre svar förstås :) ).

Redigerat av moderator:
Måla går bra. Jag håller på att sprutmåla tak och väggar i mitt kök, ett fd furu-helvete.
Två lager spärrgrund, och två lager lackfärg. Sista lackfärgslagret kvar att måla på bilderna. Du får räkna med glipor i panelen när panelen lever i takt med fuktkvoten.

/Höghus

Vägg med träpanel halvvägs målad vit, sista lagret färg pågående, synliga glipor och knutar.
Skapa konto
Vitmålad träpanel i tak med elektriska ledningar stående ut och tecken på förarbete.
Skapa konto
Trägolv under processen att målas vitt med spärrgrund applicerad, nära ett element och vägg.
Skapa konto
Nymålad panel i beige nyans, nästan klart med det sista lagret lackfärg.
Skapa konto

Höghus Höghus skrev:
Måla går bra. Jag håller på att sprutmåla tak och väggar i mitt kök, ett fd furu-helvete.
Två lager spärrgrund, och två lager lackfärg. Sista lackfärgslagret kvar att måla på bilderna. Du får räkna med glipor i panelen när panelen lever i takt med fuktkvoten.

/Höghus

[bild] [bild] [bild] [bild]
funka det bra med att sprutmåla tycker du?

A Anea2011 skrev:
funka det bra med att sprutmåla tycker du?
Absolut.
Det är kletigt att hålla på med färgen och rengöringen av maskinen är dryg, men resultatet blir bättre än jag hoppades på.
Mitt första sprutjobb så jag är fortfarande nybörjare.
Det går åt mer färg än om du penselmålar och bra färg är snordyr.
Jag är inte van att penselmåla med vattenfärg och tycker det är hopplöst att få den slät. Därför köpte jag mig en spruta.

/Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.