Vi skall förhoppningsvis sätta igång och fortsätta med renoveringen i vårt hus och en sak som skall göras är att golven skall fixas till (en plastmatta från 80-talet är så där snyggt om ni frågar mig...). Det ligger trägolv under plastmattorna (huset är från 20-talet) men jag har ingen aning om hur bra det är och jag misstänker att det inte är särskilt bra överallt då väggar är flyttade etc. samt att det nog är ganska breda springor mellan en del plankor.

Hur "bra" behöver golvet vara under för att det skall gå att måla? Jag tänker mig att om golvet visar sig vara i trä men det är ett "lapptäcke" av olika sorters trä, går det att måla ändå eller blir det helt förfärligt? Målar man borde det väl ändå vara lite mer förlåtande än om man hade valt att slipa och sedan kanske såpa motsvarande golv?

M
Det ligger helt i betraktarens ögon och vad denne vill se för typ av golv.
Plankgolv kan bli jättefina om man målar dem t ex.

Men trä går ju alltid att slipa och fixa till så att underlaget är någorlunda bra, så det beror nog mer på ev fukt och vad ni själva tycker men det vet ni ju först efter mattan är väck.

Springor ger enligt mig en viss charm.

M
Samma med om det skulle vara olika typer av trä - det handlar i princip bara om hur mycket trästruktur ni själva tillåter lysa igenom färgen.

Men i nästan alla fall så använde man gran eller furu till golv, så någon salig blandning är det förmodligen inte.

Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.