Hej!
Vi håller på att vitmåla (endast invändigt) våra fönster. Fönstrena är tillverkade i trä. Av utseendet att döma sitter det någon typ av lack på. Vi har slipat med ramarna för att få bort löst sittande lack och nu har vi lagt ett lager trägrund från Byggmax. Överallt där vi slipat igenom den gamla lacken blir färgen missfärgad och brun. Vad göra? Ska vi lägga ytterligare lager med grundfärg eller köpa spärrfärd?
Vi håller på att vitmåla (endast invändigt) våra fönster. Fönstrena är tillverkade i trä. Av utseendet att döma sitter det någon typ av lack på. Vi har slipat med ramarna för att få bort löst sittande lack och nu har vi lagt ett lager trägrund från Byggmax. Överallt där vi slipat igenom den gamla lacken blir färgen missfärgad och brun. Vad göra? Ska vi lägga ytterligare lager med grundfärg eller köpa spärrfärd?
Om jag vore som du skulle jag skrapa rent, slipa ytan, stryka shellack på kvistarna och måla fönstret med linoljefärg.
Moderna färger speciellt plastbaserade vattenburna tycker jag passar dåligt på fönster (speciellt dåligt på utsidan av bågen)
Moderna färger speciellt plastbaserade vattenburna tycker jag passar dåligt på fönster (speciellt dåligt på utsidan av bågen)
Fönstrena ägs av Brf:en och ska byta om några år. Detta var mer av en estetisk förbättring. Missfärgningarna finns alltså inte bara där det är kvistar utan på alla "trärena" där vi slipat igenom den gamla lacken. Det är alltså endast målat med trä grund ingen täckfärg.F fribygg skrev:
Jag kan rekomendera Engwall&Claesson's linoljefärg, men i princip all svensktillverkad linoljefärg bör vara fullgod för att måla insidan av dina fönsterbågar efter att du strukit shellack på kvistarna.
Det ser inte ut som missfärgningar på bilden. Snarast färgvariation beroende på underlaget, dvs trärent vs färg kvar.
Det är ju bara en grundfärg så slutresultatet bör inte påverkas, men kan naturligtvis kräva en extra strykning för att få utseendet tillräckligt homogent.
Det är ju bara en grundfärg så slutresultatet bör inte påverkas, men kan naturligtvis kräva en extra strykning för att få utseendet tillräckligt homogent.
Bilden kanske är lite missvisande. Är definitivt missfärgningar. Bestämt mig för att gå över med ett lager "förseglingsfärg" från Byggmax.Oldboy skrev:
Betyder inte att du behöver välja vattenbaserad färgotto.petren skrev:
Köp en provburk linoljefärg, (det brukar vara nån dl för en knapp hundring och mängden i provburken lär räcka till alla dina fönsterbågar)
Har du mer än fönstrens insida du behöver måla kan du ju köpa en hel liter (men det gör du nog inte av med de kommande 10 åren i en brf om du inte ska måla kök eller golv)
Ok. Då bör spärrfärg/förseglingsfärg kunna göra jobbet.otto.petren skrev:
Kan vara att man istf att använda kvalitetsvirke har impregnerat fönstren med ngt som kanske orsakar missfärgning med vissa färgtyper.otto.petren skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Målat med trägrundfärg på tapet – blir det problem?
Färg, Måla & Tapetsera -
Grundfärg eller inte på målade köksluckorna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla om köksluckor, grundfärg?
Kök -
Vad kostar ungefär att måla om ett träfönster?
Fönster & Dörrar -
Måla innertak som är laserat/oljat/grundfärgat(?)
Färg, Måla & Tapetsera