Hej,
Tänkte måla om staketet runt terrassen men alla plankor och panel är väldigt solskadat. Finns det något bra sätt att ”mätta” det innan jag målar? Spackla med lim eller mätta det med olja tex?
/Henrik
Tänkte måla om staketet runt terrassen men alla plankor och panel är väldigt solskadat. Finns det något bra sätt att ”mätta” det innan jag målar? Spackla med lim eller mätta det med olja tex?
/Henrik
OM det är laserat och inte målat, så kan det nog bli sämre om du målar med "plastfärg" då den inte kommer bilda en tät yta, men däremot "stänga in" fukt.
Är det laserat eller oljat så gör det nog inte så mycket med sprickorna. Det ser väl inte ut att ha ruttnat, då kommer nog träet att torka upp innan det börjar ruttna. Isåfall är nog inte sprickorna något annat än ett estetiskt problem. Blir det för dåligt är det nog tyvärr att byta panelen som är vägen framåt. Spackla tror jag inte på...
(olja kan du ju alltid göra, det borde aldrig vara negativt)
Är det laserat eller oljat så gör det nog inte så mycket med sprickorna. Det ser väl inte ut att ha ruttnat, då kommer nog träet att torka upp innan det börjar ruttna. Isåfall är nog inte sprickorna något annat än ett estetiskt problem. Blir det för dåligt är det nog tyvärr att byta panelen som är vägen framåt. Spackla tror jag inte på...
(olja kan du ju alltid göra, det borde aldrig vara negativt)
Det ör på sådant trä jag tycker linoljefärg verkar funka allra bäst. Man ser hur underlaget suger i sig oljan från första strykningen till sista. Jag vet inte om man ska/bör göra så men jag slog i mer kokt linolja i både andra och tredje strykningen för partier som var riktigt uttorkade. Det var enda sättet att få ungefär samma glans när färgen var torr. Annars var de torra partierna matta och jag tolkade det som om att oljan sögs in i trät i betydligt högre omfattning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden