Hej, har ett PP rör inne på toalett som behöver målas och funderar lite över hur jag ska göra det som bäst.

Kan jag tvätta den med silikontvätt eller börjar tvätten lösa upp röret? Tänkte tvätta, sandpappra och tvätta igen och sedan måla med samma väggfärg som resten av toaletten. Funkar det tro? Röret är inget som folk kommer att pilla på så den behöver inte utså slitage som så.

L L10 skrev:
Hej, har ett PP rör inne på toalett som behöver målas och funderar lite över hur jag ska göra det som bäst.

Kan jag tvätta den med silikontvätt eller börjar tvätten lösa upp röret? Tänkte tvätta, sandpappra och tvätta igen och sedan måla med samma väggfärg som resten av toaletten. Funkar det tro? Röret är inget som folk kommer att pilla på så den behöver inte utså slitage som så.
Det rekommendationer jag har sett innebär att rugga upp ytan med sandpapper, därefter måla, ev med primer. Men sen också att ytan kanse inte tål så mycket slitage, men det behövdes ju inte heller.

Att PP rör är extra svåra har jag läst, men det behöver ju inte betyda att det inte går - bara att dom över tid inte blir slitstarka tex.

Vet inte om just silikontvätt är det bästa jag hade kört vanlig målartvätt för att få bort slipdammet?

https://se.ifan-solution.com/info/how-to-paint-pvc-pipe-for-decoration-73768095.html

https://www.målarenstockholm.se/mala-pa-plast-sa-far-du-fargen-att-fastna

Polypropylen (PP) är ju helt kemikalieresistent, så det bästa är att tänka som folierarna. Klä röret med något självhäftande som i sin tur går att måla (bläckstråleskriva) på. Klassisk latexfärg för vägg funkar troligtvis eftersom det bildar ett sammanhängande skikt, lite som en folie. Räkna inte med att någon färg fäster ordentligt på röret. Det kan ju funka som du beskriver miljön.

Tipsen du fick gällde PVC. Detta går att måla på med rätt primer.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Polypropylen (PP) är ju helt kemikalieresistent, så det bästa är att tänka som folierarna. Klä röret med något självhäftande som i sin tur går att måla (bläckstråleskriva) på. Klassisk latexfärg för vägg funkar troligtvis eftersom det bildar ett sammanhängande skikt, lite som en folie. Räkna inte med att någon färg fäster ordentligt på röret. Det kan ju funka som du beskriver miljön.

Tipsen du fick gällde PVC. Detta går att måla på med rätt primer.
Måste jag klä in röret? Jag kan alltså inte bara tvätta och måla?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det rekommendationer jag har sett innebär att rugga upp ytan med sandpapper, därefter måla, ev med primer. Men sen också att ytan kanse inte tål så mycket slitage, men det behövdes ju inte heller.

Att PP rör är extra svåra har jag läst, men det behöver ju inte betyda att det inte går - bara att dom över tid inte blir slitstarka tex.

Vet inte om just silikontvätt är det bästa jag hade kört vanlig målartvätt för att få bort slipdammet?

[länk]

[länk]
klaskarlsson klaskarlsson skrev:

[länk]

[länk]
Jag tänkte att silikontvätt ju används innan lackering. Det tar väl bort allt.

L L10 skrev:
Måste jag klä in röret? Jag kan alltså inte bara tvätta och måla?
Det var ett exempel på hur man löser det när färgen inte kommer att fästa. Om det finns en sjölvhäftande folie med pappyta skulle det lösa problemet med fästet.Slipning gör att färgen kan skapa små förankringar i ytan på plasten. Färgen fäster egentligen inte i plasten, den låser i de skapade porerna och det kanske räcker. Det finns annars inget ”medel” att förbättra fästet på PP. Tvätta för att ta bort skit. Mer än så gör det inte att göra med tvätt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns annars inget ”medel” att förbättra fästet på PP.
Det finns förvisso specialprimers för feta plaster som PP. Ingen aning hur bra de funkar eller om det är en realistisk tillämpning dock.

På PE (en annan fet plast av samma materialgrupp som PP) kan förbättra fästet om man flammar ytan.

J
Är det ett avloppsrör som avses att målas? Jag har funderat på samma sak i källaren. måla gråa fula rör...

Tack för alla svar! Det är röret till avluftningen, jätteful som går från golv till tak i ena hörnet i en liten toa. Vill helst inte bygga in den heller, det snor så mycket plats i det redan lilla utrymmet.

Jag tänkte sandpappra för ökat fäste men ja... Kanske ska prova på liten yta först. Jag lär väl se direkt om det funkar eller inte antar jag. Om färgen fäster så ramlar den väl inte av hur som helst om en månad va?

Enklare tapet med klister runt röret som sedan målas?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Enklare tapet med klister runt röret som sedan målas?
Kanske funkar. Kan kanske ha det som plan B om färgen ser dålig ut på röret.

Kanske man kan bestrycka tapeten med superlim (cyanoakrylat) ?
För att få större volym att arbeta med så kan man ev späda ut det med torr aceton.
Polyethylene (PP) reagerar tydligen inte med aceton så den metoden för utspädning bör fungera.

H hapazard skrev:
Biltemas sprejlim funkar faktiskt på polypropylen (troligen ngn form av cyanoakrylat), undrar om man inte skulle kunna använda det som primer?

[länk]
Det där är ett klibbigt lim (har det själv för att fästa slippapper på stenskiva), så det beter ju sig precis som en klibbig folie. Det griper tag men sitter inte helt fast. Som primer lär det inte funka, men man kan ju grunda med det för att fästa papp som sedan målas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.