Vi vill måla plåttaket på vår sommarstuga ärggrönt så att det förhoppningsvis känns lite mindre industriskjul/kåkstad.

Men hur gör man? Vi vet ju inte vad det är för material, om det är ytbehandlat med något tidigare eller hur gammalt det är. (Huset byggdes 59 tror jag, men anar att taket är nyare).

vilken typ av färg är snabbast/lättast/billigast/bäst?
Vissa tipsar om linolja, bla med argumentet att man (om jag fattat rätt) ”bara” kan måla på nytt när det slits, stämmer det? Vad betyder det isåfall att man måste göra med annan färg?

• Röd stuga, vita fönsterkarmar, TV-antenn, trädgårdsmöbler, paraply, träd, molnig himmel, sommardag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som ett grönt aluminium tak.

K klinus skrev:
vilken typ av färg är snabbast/lättast/billigast/bäst?
Vissa tipsar om linolja, bla med argumentet att man (om jag fattat rätt) ”bara” kan måla på nytt när det slits, stämmer det? Vad betyder det isåfall att man måste göra med annan färg?
Teknos Kirjo, den med lösningsmedel, täcker väldigt bra och är lätt att pensla på.
Bara välja en fin kulör och måla,
https://fargtorget.org/produkt/kirjo-rostskyddsfarg/

Peter2400 Peter2400 skrev:
Teknos Kirjo, den med lösningsmedel, täcker väldigt bra och är lätt att pensla på.
Bara välja en fin kulör och måla,
[länk]
Ser toppen ut!

”Är ytan som ska målas obehandlad rekommenderas det att först grundmåla ytan med Ferrex”.

Går det att på nåt sätt veta om ytan är behandlad? Den är ju liksom ofärgad/metallfärgad så den är inte målad iaf, men kan den vara behandlad med något ändå?

Gissar åxå på aluminium, testa med en magnet..

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.