Jag har en plåtbeklädd kakelugn (?) som är målad i silverfärg. Den är hemskt ful så jag vill gärna måla om den, men vet inte alls vilken färg jag kan måla med.
Den blir väldigt varm utanpå så färgen måste vara väldigt värmebeständig- vad kan jag måla med?
Och vilket förarbete måste jag göra?
Den blir väldigt varm utanpå så färgen måste vara väldigt värmebeständig- vad kan jag måla med?
Och vilket förarbete måste jag göra?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Vilken skapelse, är det kakel under plåten
Det finns värmebeständig färg
Biltema och andra biltillbehörsfirmor har, men begränsat kulörval , oftast Spray
Elementfärg bör även klara detta
Svåraste biten är att få önskad kulör
Det finns värmebeständig färg
Biltema och andra biltillbehörsfirmor har, men begränsat kulörval , oftast Spray
Elementfärg bör även klara detta
Svåraste biten är att få önskad kulör
Vilken fin plåtugn, står den i Finland?S SophiaLouise skrev:
Jag talade med en person som arbetar på Becker och han trodde inte att elementfärg skulle funka då den tål värme upp till ca 80 grader och jag är osäker på hur het vår kamin blir. En vill inte lägga handen på när det eldas iallafall!hsd skrev:
Vet inte alls om det är kakel under plåten men vi har en kakelugn i huset som ser likadan ut till form och storlek därav att jag dragit slutsatsen att även denna är en kakelugn i botten. Kan såklart vara fel…
Jag vill helst slippa spraya då det känns som att jag kommer spraya ner hela rummet 😂
Där verkar du ha en riktrig plåtugn. Totalt överlägsen alla kakelugnar som någonsin hart tillverkats. Tål att eldas hårdare och håller värmen bättre och är lättare att sätta om än en kakelugn.
Innanför plåten brukar det vara tegel på kant murat med lerbruk. När man måste sätta om den pytsar man in vatten uppifrån och plockar ur teglet så man kan lyfta bort en plåtring i gången varefter de blir toma. Fast det är många årtionden mellan gångerna de måste sättas om.
Det finns "eldfast" färg som man brukar använda. Fast en del är målade med linoljefärg som bränns bort kring luckorna men klarar sig i övrigt.
Innanför plåten brukar det vara tegel på kant murat med lerbruk. När man måste sätta om den pytsar man in vatten uppifrån och plockar ur teglet så man kan lyfta bort en plåtring i gången varefter de blir toma. Fast det är många årtionden mellan gångerna de måste sättas om.
Det finns "eldfast" färg som man brukar använda. Fast en del är målade med linoljefärg som bränns bort kring luckorna men klarar sig i övrigt.
Klicka här för att svara