Jag ska måla om mitt sovrum men undrar om man kan bara grundmåla och sedan på med den nya färgen.

Det fanns en platsbyggd garderob som jag tog bort och då hängde lite tapet eller gammal färg med så jag va tvungen att ta bort det. Och ta bort ena lagret gipps vägg. Men för att slippa ta bort all gips i rummet, går det att måla 2 lager på det gamla?

Är målartvätt ett måste?

• Renovering av rum med snedtak, spacklade väggar, stege, ljusa trägolv och hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i rum med stege, avskalade väggar, rörigt golv och synlig isolering.
    Skapa konto
  • Skadad vägg och tapet, mönster, renoveringsbehov, färgskalning, struktur, närbild.
    Skapa konto
  • Delvis kollapsat innertak med spillror på golvet i ett rörigt rum; underliggande konstruktion synlig.
    Skapa konto
Målartvätt brukar jag bara använda på själva fläckarna (t.ex. flugskit) eller om det är ett rum där det är flottiga väggar/ tak (t.ex) i kök eller mot en vägg där någon sovit.
Så i ditt fall tvätta fläckar, grundmåla allt spacklat (då det suger mkt färg) och omålad tapet åtminstone. Du vill inte att underlaget suger olika när du målar med vanliga täckfärgen, då kommer det se flammigt ut.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.