Hej!
Jag har tapetserat med Easy Cover Select och funderar nu på hur jag går till väga när jag skall måla. Planen är att delar av väggarna kommer att tapetseras och resterande väggar skall målas med Alcros matta väggfärg.
Jag hade en provburk av just den färg jag skall ha sen och inser att Easy Covern suger åt sig extremt mycket färg, googlade runt och inser att jag kanske måste grundmåla först.. vilket nu i efterhand känns som en självklarhet.

Jag tänkte så kolla om det räcker med att jag grundmålar med en billig väggfärg? Hade tänkt mig denna:
https://www.xn--ob-eka.se/bygg/mala-foga-tapetsera/inomhusfarg/vaggfarg-landora-3503190#description
Det är inga stora ytor som skall målas egentligen då det är träpanel på nedre delen av väggarna.

Låter det som en plan eller skall jag satsa på en dyrare grundfärg? Eller bara måla med "slutgiltiga" färgen direkt? Kan ju tillägga att jag börjar bli less att fråga vår färghandlare eftersom det känns som för mycket sälj och för lite hjälpa kunden med kunskap..

Tack på förhand!

Om det ändå bara är små ytor är det väl bara köra med den slutliga färgen, i andra hand hade jag kört en grundfärg och sist köpt en billig väggfärg.

Det blev så att jag köpte Landoras väggfärg då jag endå skulle göra en annan vägg vit, Tapeten sög åt sig i princip all färg så det var nästintill ingen skillnad färgmässigt efter en strykning. Därefter krävdes det 3 lager med Alcros väggfärg för att få ett fint resultat. Kan vara bra att veta om andra skulle få för sig att söka efter just detta! :)

• Gilla
Johnny_B och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.