En kompis sa att man skall akta sig att måla utomhus nu eftersom luften är så fuktig? Vad tror ni? Har tänkt använda Demidekk Optimal o den torkar väl hyfsat fort? Har inte tänkt att måla om det inte är klart väder...

Ingen fara men det man ska tänka på är att inte måla för sent på dagen ifall det blir dagg.

Det är ingen fara att måla så länge man har koll på när färgen är yttorr. Det ska ju helst inte komma dagg eller regn så länge färgen fortfarande är öppen på ytan.

...och virker ska ju inte vara för surt innan heller...

Lånar tråden.

När ska jag måla gaveln som vetter åt söder?

Den är solbelyst hela dan, och när solen lämnat väggen kommer snart daggen.
Ska jag chansa på att det kommer en mulen dag med uppehåll snart eller ska jag måla i solen eller måla fast daggen lagt sig.
Resten av huset är klart men sista gaveln ser förjävlig ut, vill ju måla snarast.

Det är lugnt att måla fast solen ligger på. Antar det är träfasad du pratar om.

Verkligen inte lugnt att måla när solen ligger på,färgen hinner inte suga in och det kan lätt bli flåsor.
Vet inte var i landet du bor men ännu är det väl ingen större fara för dagg men vill du vara på den säktra sidan får du väl snällt vänta tills d blir mulet.

• Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
Det får bli bra varmt om det skall bli blåsor. Har varit tvungen att måla många sidor på hus i solsken, tror jag set max fem blåsor totalt. Men givetvis är det dumt att chansa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.